Biuro Nauki i Współpracy z Zagranicą | Serwis główny UG

Biuro Nauki i Współpracy z Zagranicą

Rektorat
Jana Bażyńskiego 8
pok. 401- 403, 507-511, 201-203, 207
80-309 Gdańsk
Symbol: 
R610

Kierownik

Pracownicy

Zadania

  1. Biuro Nauki i Współpracy z Zagranicą koordynuje szereg działań realizowanych w obszarze nauki i umiędzynarodowienia. Podejmowane działania związane są m. in. z rozwojem kadry naukowej, działalnością wydawniczą i publikacyjną, współpracą międzynarodową, organizacją wyjazdów zagranicznych, wymianą studentów i kadry naukowej, promocją międzynarodową. Do zadań Biura należy także inicjowanie nowych projektów, podtrzymywanie kontaktów z innymi jednostkami naukowymi w kraju i za granicą oraz sprawozdawczość w podległym zakresie.
  2. Strukturę Biura Nauki tworzą:
  1. Sekcja Rozwoju Kadr i Badań Naukowych,
  2. Sekcja Współpracy Międzynarodowej (International Office),
  3. Sekcja Wymiany Zagranicznej Studentów.
  1. Sekcja Rozwoju Kadr i Badań Naukowych:
  1. Koordynuje prace związane z rozwojem kadry naukowej w zakresie formalności związanych z przygotowaniem wniosków o nadanie stopni naukowych albo tytułu naukowego, interpretacji prawnej przepisów związanych z awansem naukowym, konsultacji z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Centralną Komisją ds. Stopni i Tytułów, indeksami cytowań oraz innymi danymi bibliometrycznymi, a także: przygotowaniem dyplomów doktora i doktora habilitowanego, dyplomu doktora honoris causa oraz udzielaniem przez Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą stypendiów i urlopów naukowych.
  2. Obsługuje system POL-on i wprowadza dane w obszarze „stopnie i tytuły naukowe, czasopisma naukowe, patenty i wdrożenia” Współpracuje z jednostkami organizacyjnymi i koordynuje działania związane z wnioskowaniem o przyznanie środków na działalność statutową oraz projekty badawcze dla młodych naukowców.
  3. Prowadzi bieżący monitoring i analitykę osiągnięć naukowo-badawczych pracowników Uczelni.
  4. Koordynuje proces składania wniosków o nagrody naukowe m.in. Nagrody Ministra, Nagrody Prezesa Rady Ministrów i inne.
  5. Koordynuje udział Uczelni w konsultacjach społecznych nowych aktów prawnych w obszarze nauki.
  6. Współpracuje z innymi jednostkami organizacyjnymi w procesie gromadzenia i przekazywania danych niezbędnych do pozycjonowania UG w rankingach.
  7. Współpracuje z jednostkami organizacyjnymi przy wprowadzaniu danych niezbędnych do parametryzacji.
  8. Współpracuje z Biblioteką UG w zakresie administrowania bazą publikacji naukowych.
  9. Współpracuje z jednostkami organizacyjnymi w zakresie działalności wydawniczej czasopism naukowych.
  10. Uczestniczy w przygotowywaniu projektów wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących badań naukowych oraz stopni i tytułów naukowych.
  11. Prowadzi stronę internetową poświęconą zadaniom realizowanym przez Sekcję.
  12. Prowadzi obsługę organizacyjną i biurową Komisji ds. Nauki oraz Komisji ds. Rozwoju Kadr Naukowych i Współpracy Międzynarodowej.
  13. Współpracuje z jednostkami organizacyjnymi i koordynuje działania związane z wnioskowaniem o przyznanie środków na działalność badawczą obejmującą dużą infrastrukturę badawczą.
  14. Współpracuje z Centrum Transferu Technologii w zakresie komercjalizacji wyników badań.
  15. Współpracuje z Parkami Naukowo-Technologicznymi w Polsce i za granicą.
  1. Sekcja Współpracy Międzynarodowej (International Office):
  1. Realizuje działania związane z inicjowaniem i koordynowaniem współpracy naukowej UG z zagranicznymi uczelniami i instytucjami badawczymi na szczeblu ogólnouczelnianym.
  2. Przygotowuje porozumienia o współpracy naukowej UG z zagranicznymi uczelniami i instytucjami badawczymi na szczeblu ogólnouczelnianym.
  3. Współpracuje z jednostkami organizacyjnymi w tworzeniu bazy zagranicznych ośrodków naukowych, w których mogą być realizowane projekty badawcze oraz staże naukowe a także wspomaga je w przygotowaniu umów w zakresie dwustronnej współpracy naukowej.
  4. Wydaje anglojęzyczny periodyk pn. UG International Cooperation Newsletter.
  5. Ewidencjonuje dokumentację związaną z umowami i porozumieniami o współpracy naukowej zawieranymi przez Uczelnię z ośrodkami nauki za granicą.
  6. Prowadzi ewidencję zgłoszonych wniosków oraz wydatków związanych z finansowaniem wymiany osobowej i realizacją projektów naukowych w zakresie dwustronnej współpracy naukowej wynikającej z umów międzynarodowych, koordynowanej przez MNiSW.
  7. Prowadzi sprawy związane z wyjazdami służbowymi za granicę pracowników i doktorantów w ramach programów i projektów finansowanych ze środków krajowych i międzynarodowych w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.
  8. Prowadzi sprawy związane z wyjazdami służbowymi za granicę oraz każdy rodzaj wykonawcy a także z przyjazdami zaproszonych gości zagranicznych w ramach programów i projektów finansowanych ze środków krajowych i międzynarodowych.
  9. Udostępnia informacje o stypendiach zagranicznych, możliwościach i warunkach wyjazdu oraz sporządza kosztorysy wyjazdów.
  10. Weryfikuje i wysyła dokumenty dotyczące stypendiów i staży naukowych dla pracowników w ramach ofert Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW).
  11. Prowadzi sprawy związane z realizacją staży naukowo-badawczych cudzoziemców stypendystów Rządu RP, kierowanych przez Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej MNiSW.
  12. Zapewnia wsparcie organizacyjne zagranicznym studentom, doktorantom oraz naukowcom, którzy podejmują w Uczelni studia, realizują programy badawcze, stypendia, pobyty studyjne i inne, w szczególności w zakresie:
  1. prowadzenia spraw organizacyjnych i administracyjnych w obrębie Uczelni;
  2. zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony, przedłużania wiz, ubezpieczeń zdrowotnych oraz zakwaterowania;
  3. umów i rozliczeń finansowych, wpłat czesnego oraz spraw podatkowych;
  4. kursów języka polskiego;
  5. w innych sprawach wynikających z bieżącego funkcjonowania zagranicznych studentów, doktorantów i naukowców w Uczelni.
  1. Prowadzi działania promocyjne w Polsce i za granicą we współpracy z Sekcją Marketingu i Sekcją Wymiany Zagranicznej Studentów.
  2. Współuczestniczy w tworzeniu materiałów promocyjnych w języku obcym.
  3. Organizuje wyjazdy na Międzynarodowe Targi Edukacyjne oraz konferencje związane z procesem umiędzynarodowienia Uczelni.
  4. Prowadzi stronę internetową w wersji polskiej i angielskiej poświęconą zadaniom realizowanym przez Sekcję.
  5. Opracowuje regulaminy, zarządzenia, zasady i wytyczne oraz przygotowuje sprawozdawczość w zakresie prowadzonych spraw.
  1. Sekcja Wymiany Zagranicznej Studentów:
  1. Prowadzi sprawy dotyczące współpracy zagranicznej Uniwersytetu z uczelniami zagranicznymi w oparciu o programy międzynarodowe, związane z wymianą studentów.
  2. Koordynuje Program Erasmus Plus poprzez:
  1. aktualizowanie informacji o Programie,
  2. opracowywanie aplikacji o przyznanie Kontraktu Uczelnianego/Karty Erasmusa dla Uniwersytetu,
  3. aktywne zabieganie o zawieranie umów dwustronnych z uczelniami zagranicznymi,
  4. opracowanie podziału środków finansowych dla Uczelni oraz indywidualnych beneficjentów zgodnie z wytycznymi Programu,
  5. organizację cyklicznych spotkań informacyjnych dla studentów oraz koordynatorów wydziałowych,
  6. podpisywanie umów z indywidualnymi beneficjentami Programu,
  7. prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją Programu,
  8. organizowanie wymiany studentów i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników Uczelni,
  9. rekrutację studentów przyjeżdżających w ramach programu Erasmus.
  1. Prowadzi rekrutację kandydatów planujących podjąć studia pierwszego lub drugiego stopnia na zasadzie odpłatności oraz obsługę studentów zagranicznych z krajów niebędących członkami UE.
  2. Udziela zagranicznym kandydatom szczegółowych informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej, procedury rekrutacyjnej i wizowej oraz spraw socjalno-bytowych związanych z pobytem w Polsce.
  3. Współdziała z wydziałami przy opracowywaniu oferty edukacyjnej i szczegółowych zasad rekrutacji na poszczególne kierunki studiów.
  4. Prowadzi aktywne działania w zakresie nawiązywania kontaktów z zagranicznymi podmiotami świadczącymi usługi rekrutacyjne oraz uczelniami i szkołami średnimi w celu pozyskiwania kandydatów na studia.
  5. Utrzymuje kontakty z polskimi placówkami dyplomatycznymi w krajach znajdujących się w obszarze zainteresowań Uniwersytetu oraz instytucjami państwowymi zajmującymi się obcokrajowcami przebywającymi w Polsce.
  6. Monitoruje proces nostryfikacji zagranicznych świadectw maturalnych (współpracując w tym zakresie z Kuratorium Oświaty) oraz proces nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych.
  7. Prowadzi stronę internetową (w wersji polskiej i angielskiej) poświęconą zadaniom realizowanym przez Sekcję.
  8. Prowadzi doradztwo w zakresie możliwości wyjazdów studentów na stypendia zagraniczne.