fbpx Prof. Mirosław Przylipiak z Uniwersytetu Gdańskiego w Kawiarni Naukowej | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Prof. Mirosław Przylipiak z Uniwersytetu Gdańskiego w Kawiarni Naukowej

dr Beata Czechowska-Derkacz
rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Bażyńskiego 8
80-309 Gdańsk-Oliwa
tel. (+58) 523 25 84
e-mail: prasa@ug.edu.pl
https://www.ug.edu.pl
Gdańsk, 28.03.2018 r.

INFORMACJA PRASOWA

Dyrektor Centrum Informatycznego Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej prof. Henryk Krawczyk oraz dyrekcja Hotelu Rezydent mają zaszczyt zaprosić do Kawiarni Naukowej na kolejne wydarzenie z cyklu popularnonaukowych spotkań z wybitnymi postaciami polskiej nauki. Tym razem gościem będzie prof. Mirosław Przylipiak, historyk i teoretyk filmu, tłumacz, dyrektor Instytutu Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego.

Wstęp wolny.

Czas: 29 marca 2018, godz. 18.00
Miejsce: Hotel Rezydent, Sopot, Plac Konstytucji 3 Maja 3

Informacja od organizatorów:

Kategorie post-człowieka oraz ery post-ludzkiej należą do najżywiej dyskutowanych we współczesnej humanistyce, są przedmiotem licznych publikacji i konferencji. Świat ludzki przeplata się technologią (to, co dawniej wydawało się całkowicie ludzkie, obecnie coraz częściej jest zastępowane przez technologię), ludzki wzrok sięga miejsc, do których dotąd nie miał dostępu (np. wnętrza ludzkiego ciała), ludzkie doświadczanie czasu i przestrzeni różni się diametralnie od tego, które towarzyszyło człowiekowi w ciągu całych jego dziejów. Kino współczesne towarzyszy tym przemianom, śledzi je, a często nawet wyprzedza i zapowiada, zarówno w swojej treści, jak formie oraz technologii. Choć dawno temu nazwano je sejsmografem ludzkości, to rzadko kiedy tak zasługiwało na to miano, jak teraz.

Biogram Profesora:

Prof. Mirosław Przylipiak, historyk i teoretyk filmu, tłumacz, dyrektor Instytutu Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Autor książek: Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego (1994; poszerzone wydanie drugie - 2016), Kino najnowsze (1999, wraz z Jerzym Szyłakiem), Poetyka kina dokumentalnego (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), Kino bezpośrednie 1960–1963 (t. I, 2008), Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów (t. II, 2014) oraz Kino bezpośrednie 1963–1970. Między obserwacją a ideologią (t. III, 2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny psychologii, filmu oraz kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: Dustin Hoffman Ronalda Bergana (1992), Filozofia horroru albo paradoksy uczuć Noëla Carrolla (2004) i Filozofia sztuki masowej tegoż autora (2011). Założyciel Akademickiej Telewizji Edukacyjnej przy Uniwersytecie Gdańskim, autor kilku filmów dokumentalnych, m.in. Legenda o Janku Wiśniewskim (1994) oraz Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt (1997).