Płace kobiet i mężczyzn na stanowiskach asystentów, adiunktów i profesorów UG kształtują się na podobnym poziomie, zwiększa się udział kobiet wśród badaczy zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni, kobiety są kierowniczkami większej liczby projektów, a mężczyźni są częściej kierownikami projektów większych i lepiej finansowanych – to spostrzeżenia z opublikowanego właśnie raportu Uniwersytetu Gdańskiego pt. „Kobiety w Nauce – zarządzanie różnorodnością i równouprawnienie płci w społecznej odpowiedzialności Uniwersytetu Gdańskiego”.
Raport został opublikowany przez Komisję ds. realizowania polityki społecznej odpowiedzialności nauki (KomSON), która została powołana w listopadzie 2019 r. przez JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego dr. hab. Jerzego Piotra Gwizdałę, profesora UG. Jest to pierwsza w Polsce diagnoza różnic dotyczących spojrzenia na badaczy i badaczki w Polsce pod kątem miejsca zatrudnienia. Raport stanowi wstęp do realizacji projektu, dotyczącego ustanowienia planu równości płci w UG – EU Horizon 2020 MINDtheGEPs „Modifying Institutions by Developing the Gender Equality Plans (2021-2023)”.
Prof. dr hab. Ewa Łojkowska przewodnicząca rektorskiej Komisji ds. realizowania polityki społecznej odpowiedzialności nauki, Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i GUMed:
- Raport ma ambicję wyznaczać nowy trend przyglądania się zarządzaniu talentami i nauką w Polsce, zwracając uwagę na potencjał drzemiący w różnorodności płci, wieku, pochodzenia i co bardzo ważne - różnorodności naukowej. Współistnienie i współpraca kobiet i mężczyzn, przedstawicieli i przedstawicielek różnych dyscyplin naukowych stanowi bowiem szansę dla polskiej nauki. Podsumowanie zasobów uniwersyteckich w postaci tego typu raportów pomaga planować strategie rozwoju uczelni na kolejne lata.
Tendencje dotyczące sytuacji kobiet–badaczek w Uniwersytecie Gdańskim wynikające z Raportu „Kobiety w Nauce….”:
- W przypadku stanowisk asystentów i adiunktów - kobiety i mężczyźni stanowią taki sam procent badaczy.
- W ostatnich 10 latach obserwujemy pozytywne zjawisko zwiększania udziału kobiet wśród badaczy zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni - o około 50% wzrósł udział kobiet wśród pracowników zatrudnionych na tym stanowisku. Kobiety stanowiły 30% i 43% profesorów uczelni, odpowiednio w latach 2008 i 2019.
- Kobiety stanowią tylko około 25% badaczy z tytułem profesora - w tym przypadku niewiele się zmieniło w ostatnich 10 latach. Odpowiednio 22% i 26% badaczy z tytułem profesora stanowiły kobiety w latach 2008 i 2019.
- Powyższe spostrzeżenia dotyczą sytuacji tak całego Uniwersytetu jak i poszczególnych wydziałów oraz dziedzin nauki.
- Badaczki i badacze osiągają podobne efekty w ubieganiu się o finasowanie międzynarodowych i krajowych projektów naukowych, z tym że kobiety są kierowniczkami większej liczby projektów, a mężczyźni są częściej kierownikami projektów większych i lepiej finansowanych.
- Analiza zarobków kobiet i mężczyzn w UG wykazała, iż płace kobiet i mężczyzn na stanowiskach asystentów, adiunktów i profesorów uczelni kształtują się na podobnym poziomie. Różnice można zaobserwować w przypadku badaczek i badaczy z tytułem profesora - w tym przypadku wynagrodzenia profesorek są średnio o około 7% niższe.
- Niezbędne jest systematyczne i transparentne monitorowanie i badanie efektywności wdrażania regulacji prawnych dotyczących równego traktowania kobiet i mężczyzn na wszystkich szczeblach kariery naukowej.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_ug_-_kobiety_w_nauce_inf._pras.docx | 62.05 KB |
raport_ug_-_kobiety_w_nauce.pdf | 364.99 KB |