fbpx Przeciw stereotypom i konwencjom | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Przeciw stereotypom i konwencjom

Przeciw stereotypom i konwencjom

Miejsce: 
Gdańsk-Oliwa, ul. Wita Stwosza 55, Wydział Filologiczny UG, aula 1.48
Data i czas wydarzenia: 
17.05.2018 - 10:00 do 16:00
Organizator: 
Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk

Katedra Dramatu, Teatru i Widowisk

zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową

 

MUSICAL i OKOLICE

 Przeciw stereotypom i konwencjom

 

17 maja 2018 roku, godz. 10.00 – 16.00

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny (ul. Wita Stwosza 55), aula 1.48

 

     W refleksji krytycznoteatralnej musical bywa często lekceważony jako forma „lekka, łatwa i przyjemna”, niegodna zatem poważnego namysłu. Tymczasem trudno zignorować fakt, że musical jako gatunek – tak teatralny, jak i filmowy – cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Nie może być zatem mowy o jego śmierci, choć jednocześnie trzeba pogodzić się z tym, że utwory sceniczne i filmowe, które dziś reprezentują ten gatunek, mocno odbiegają od kanonicznych pozycji ze szczytowej fazy jego rozwoju. Najwybitniejsze i najciekawsze przykłady współczesnych musicali to formalne eksperymenty ufundowane na próbach dekonstrukcji gatunku, skierowane przeciwko utrwalonym stereotypom i zbanalizowanym konwencjom, które skazywały go na paradoksalną egzystencję. Wystarczy wspomnieć o adaptacjach wielkich powieści z kanonu literatury polskiej i światowej czy próbach tworzenia musicali społecznie zaangażowanych, „wąchających” swój czas. Niezależnie od tych wysiłków „rozmontowywania” konwencji musicalu, jego istotą pozostaje wszak  niezmiennie żywioł muzyczności, któremu podporządkowane są strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe.

    W czasie naszej kameralnej konferencji chcielibyśmy podjąć na nowo próbę z(re)definiowania musicalu w odpowiedzi na rozmaite akty transgresji gatunkowej, podyktowane nade wszystko zmianą ideologii dramatyczności (stymulowaną między innymi przez wszechobecność nowych mediów). A także pokazać szerokie pole, na którym musical realizuje się w praktyce scenicznej, skupiając się przede wszystkim na interpretacji najbardziej wartościowych i ważkich spektakli, zbuntowanych często przeciw przypisywanym tej formie teatru stereotypom i konwencjom.

 

godz. 10.00 – 12.45

 

dr hab. Joanna Maleszyńska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)

Drugie życie literatury. Musical w służbie kanonu

 

dr Jacek Mikołajczyk (Uniwersytet Śląski/ Teatr Syrena w Warszawie)

Zapatrzeni w ekran. Musicalowe adaptacje filmów

 

dr Rafał Koschany (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)

Teatralność jako diegetyczna rama w musicalu filmowym

 

dr Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)

Przeciw konwencji. Fenomen „niegrzecznych” musicali 

 

mgr Magdalena Juźwik (Uniwersytet Warszawski)

Hoy no me puedo levantar –  ruch kontrkulturowy ucieleśniony na musicalowej scenie

 

Przerwa

 

godz. 13.15 – 16.00

 

dr Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN) 

Wyśpiewać niewyśpiewalne. Możliwości wykorzystania musicalu w edukacji na rzecz pokoju

 

dr Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski)

Glamoryzacja w teatrze muzycznym – perspektywa historyczna 

 

dr Barbara Pitak-Piaskowska (Uniwersytet Warszawski)

O przemianach wizerunku postaci kobiecych w musicalu – próba rozpoznania

 

mgr Wiktoria Formella (Uniwersytet Gdański)

Od negacji do akceptacji musicalu – koncepcja „trzeciej drogi” Wojciecha Kościelniaka

 

Katarzyna Kurdej-Mania (Teatr Muzyczny w Gdyni)

Poszerzanie granic musicalu w aspekcie aktorstwa

 

dr Aleksandra Zając (Akademia Muzyczna w Gdańsku)

Trzy teatry, trzy wizje funkcjonowania rozrywkowego teatru muzycznego w Polsce

(Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Muzyczny Capitol)