fbpx Książka prof. dr. Marc’a-Andre Selosse’a z Wydziału Biologii UG | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Książka prof. dr. Marc’a-Andre Selosse’a z Wydziału Biologii UG

Nakładem francuskiego wydawnictwa Actes Sud (Francja) ukazała się książka pracownika Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody Wydziału Biologii UG, prof. dr. Marc’a-Andre Selosse’a zatytułowana:

Nigdy sami. Mikroby, które tworzą rośliny, zwierzęta i cywilizacje

Książka opowiada o fascynującym świecie bakterii. Autor z poczuciem humoru zapoznaje czytelnika z tajemniczym światem bakterii, wyjaśnia dlaczego mikroorganizmów odkrywa się ostatnio coraz więcej, tłumaczy dlaczego występuje ich tak dużo w roślinach i zwierzętach. Poza bakteriami chorobotwórczymi, omawia olbrzymią grupę bakterii symbiotycznych, żyjących w każdym zdrowym organizmie. Dzięki nim możliwa jest m.in. fotosynteza i oddychanie. Książka opisuje mikrobiotę człowieka, m.in. obecną w układzie pokarmowym, która jest tak istotna dla naszego zdrowia, oraz ma wpływ na nasze zachowanie i nastrój. Autor omawia wpływ tych związków (symbioz) na ekosystemy, a nawet klimat, o czym ciągle jeszcze wiemy niewiele. W książce omówiono także sposób w jaki nasza cywilizacja wykorzystała bakterie do produkcji pożywienia oraz dla własnej ochrony.

Zestaw 8 filmów ilustrujących problemy poruszane w opracowaniu prof. Selosse’a może być ściągnięty z YouTube.

Autor opowiadał o swojej książce na falach licznych rozgłośni radiowych (m.in. France Culture, France-Inter, Radio France International, Radio Monte-Carlo).

Recenzje książki ukazały się m.in. w  Le Monde, La Recherche, Sciences & Vie, Sciences & Avenir; La Tribune de Genève (Szwajcaria) oraz Imagine (Belgia). Zobacz: https://twitter.com/NewPhyt/status/875642899077021696

Należy mieć nadzieję, że wkrótce ukaże się tłumaczenie książki prof. Selosse’a na język angielski i polski.

Z biografią naukową oraz dorobkiem prof. Selosse’a można zapoznać się na stronie: http://isyeb.mnhn.fr/annuaire-et-pages-personnelles/pages-personnelles/article/selosse-marc-andre?lang=fr, jak również na stronie Narodowego Centrum Nauki: https://www.ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/przyklady-projektow/selosse