Wystawa kostiumów filmowych „Na Srebrnym Globie„ | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Wystawa kostiumów filmowych „Na Srebrnym Globie„

Na Srebrnym Globie. Kostiumy odnalezione.

Wystawa kostiumów filmowych ze zbiorów Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.

Termin:  25 kwietnia – 23 maja 2019

Miejsce: Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego, Sala wystawowa, I piętro

ul. Wita Stwosza 53, 80-308 Gdańsk

Wstęp wolny

 

Pokaz filmu Na Srebrnym Globie.

Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki

Termin: 25.04.2019, godz. 18:30

Miejsce: Wydział Filologiczny, aula 1.43, ul. Wita Stwosza 5, Gdańsk

Film Andrzeja Żuławskiego Na srebrnym Globie jest uważany za jeden z najbardziej ambitnych filmów fantastycznonaukowych w polskim kinie, a historia jego powstanie jest niezwykle dramatyczna. Reżyser podjął się adaptacji tzw. trylogii księżycowej napisanej przez jego dziadka stryjecznego Jerzego Żuławskiego. Film został zrealizowany z niezwykłym rozmachem, zdjęcia robione były m.in. na bałtyckich wydmach, pustyni Gobi, w górach Kaukazu, podwrocławskich mokradłach, w Krakowie, Szczecinie czy Wieliczce. W momencie gdy film był gotowy w niemalże 90%  zdjęcia przerwano, wiosną w 1977 roku, pod pretekstem przekroczenia budżetu. Ostatecznie film ukończono prawie 10 lat później, a w Polsce został wyświetlony w 1987 roku. Historia przedstawiona w  Na srebrnym Globie ma ponadczasowy wymiar. Porusza kwestie wolności, szaleństwa, upadku  utopijnego społeczeństwa, potrzebie wiary i miłości. Władze komunistyczne dostrzegły w tym zagrożenie dla własnej propagandy i na polecenie ówczesnego Ministra Kultury Janusza Wilhelmiego produkcja została przerwana. Wszystkie dekoracje, scenografia i kostiumy znajdujące się wówczas nad Bałtykiem zostały wrzucone do wykopanego rowu i spalone. Po latach okazało się, że część kostiumów z planu wrocławskiego ocalała i obecnie znajduje się w kolekcji Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.

Projektantami kostiumów są Magdalena Tesławska oraz Krzysztof Tyszkiewicz. Stanęli oni przed niesamowicie trudnym zadaniem i stworzyli niezwykłe dzieła, które robią ogromne wrażenie na dużym ekranie. Na srebrnym Globie w warstwie stylistycznej jest mieszanką futurystycznych wizji podróży w kosmos oraz cofnięcia się  do początków istnienia cywilizacji. Widać to w kostiumach i materiałach użytych do ich stworzenia. Z jednej strony możemy zobaczyć kosmiczne skafandry i hełmy, z drugiej stroje przypominające szaty ludzi pierwotnych nawiązujące do szamanizmu. Magdalena Tesławska i Krzysztof Tyszkiewicz w swoich projektach pokazują podejście organiczne – wykorzystują dzianiny, skórę, rogi, końskie włosy i łączą je z metalem i przędzą szczelinową. Dzięki nim możliwe jest stworzenie unikalnych faktur, które nadają autentyczności postaciom i doskonale oddają reżyserską wizję Żuławskiego. Kostiumy są niezwykle dopracowane w każdym aspekcie. Autorzy zadbali też o detale: odpowiednią biżuterię czy malunki zdobiące twarze bohaterów. Widzimy to na wyjątkowych  projektach zachowanych przez rodzinę Magdaleny Tesławskiej, które zdają się nawiązywać do wizerunku plemion Maorysów z Nowej Zelandii, Indian z plemienia Caduveo czy rdzennych mieszkańców Tahiti. Kolekcja udostępniona przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu  pozwala z bliska przyjrzeć się tym niezwykłym kostiumom, które robią ogromne wrażenie nawet w dzisiejszych czasach.

Podczas wystawy zostaną zaprezentowane kostiumy i projekty kostiumów i rekwizytów autorstwa Magdaleny Tesławskiej i Krzysztofa Tyszkiewicza udostępnione przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu. Wystawa zostanie wzbogacona o książki, albumy i czasopisma filmowe na temat postaci Andrzeja Żuławskiego i jego filmów.

Tekst opracowany na podstawie Moda i Kino. Kostiumy z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł. autorstwa Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotka, Wrocław 2017

Opieka artystyczna:  Maria Duffek (Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu)

Koordynatorzy projektu: Iga Bielińska (Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG), Tomasz Pupacz (Akademickie Centrum Kultury UG Alternator), Katarzyna Wawrzynkowska (Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego)

Projekt graficzny plakatu: Karina Żurawska

Organizatorzy: Akademickie Centrum Kultury UG Alternator, Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki, Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG, Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu

Projekt zrealizowany w ramach statutowej działalności Akademickiego Centrum Kultury Alternator UG.

 

1
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Andrzej Żurawik
Treść wprowadzona przez: Andrzej Żurawik
Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 12 kwietnia 2019 roku, 9:25