Cel studiów
Każdy w życiu codziennym obserwuje przejawy różnego rodzaju zjawisk patologii społecznej. Praca w obszarze resocjalizacji stanowi złożoną profesję. Uzyskaną wiedzę i umiejętności uczestnicy mogą wykorzystać do poprawy efektywności podejmowanych przez siebie interwencji pedagogicznych. Jednocześnie mogą również uniknąć wielu konfliktów, przez co będą się lepiej czuć i dobrze wykonywać swoją pracę. Warto zauważyć, że istnieje szereg studiów podyplomowych koncentrujących się wyłącznie na teoretycznych zagadnieniach, dlatego przedstawiony tu program zajęć nie jest dla osób zainteresowanych jedynie teoretycznymi zagadnieniami. Natomiast studia te są dedykowane dla nauczycieli wychowawców i nauczycieli posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć a nieposiadających przygotowania w zakresie resocjalizacji, którzy chcą dowiedzieć się jak umiejętnie łączyć teorię z praktyką, aby skutecznie osiągać zamierzone cele wychowawcze, terapeutyczne i resocjalizacyjne. Uczestnicy dowiedzą się, jak trafnie dobierać poszczególne koncepcje do pojawiających się problemów. Uczestnicy zajęć mogą uświadomić sobie, jak obszerną wiedzę na temat resocjalizacji posiadają i jaką jeszcze zdobędą. Zmieni to ich potencjalną sytuację zawodową w tej trudnej sytuacji na rynku pracy.
Celem studiów jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności przydatne w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w takich miejscach jak: szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne i poprawcze, zakłady karne, czy klasy integracyjne.
Zadaniem studiów podyplomowych jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania, projektowania i ewaluacji działań profilaktycznych, resocjalizacyjnych oraz terapeutycznych.
Absolwenci studiów uzyskują specjalistyczną wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, patologii społecznej, profilaktyki społecznej oraz terapii. Zdobędą również praktyczne umiejętności diagnozowania, projektowania i ewaluacji procesu kształcenia i oddziaływań resocjalizacyjnych. Dodatkowo absolwenci Studiów Podyplomowych Resocjalizacja i Profilaktyka Społeczna według standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela nabywają kwalifikacje przydatne w pracy wychowawcy w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych, a także pogłębiają kompetencje przydatne do pracy w instytucji kurateli sądowej, ośrodkach terapeutycznych i centrach interwencji kryzysowej.
Ukończenie studiów podyplomowych sprawi, że uczestnicy z większą odwagą i pewnością będą rozwiązywać problemy w obszarze zjawisk patologii społecznej. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać dla siebie i innych. Poznają wiele nowych i interesujących sposobów rozumienia interwencji resocjalizacyjnych.