Uchwała nr 25/20 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 23 kwietnia 2020 rokuw sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.) w zw. z § 1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 511 ze zm.) – uchwala się, co następuje:
§ 1.
W Statucie Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
- w § 23 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Posiedzenia Rady Uniwersytetu mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”;
- § 27 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Posiedzenia Senatu mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”;
- § 29 otrzymuje brzmienie:
„§ 29.
- W Uniwersytecie stopnie naukowe i stopnie w zakresie sztuki nadają, z zastrzeżeniem § 28 ust. 1 pkt 8, rady dyscyplin naukowych.
- W skład rady dyscypliny naukowej wchodzi od 6 do 30 członków. Kadencja rady dyscypliny naukowej odpowiada kadencji Senatu.
-
Członkami rady dyscypliny naukowej są nauczyciele akademiccy:
- zatrudnieni na stanowisku profesora lub profesora uczelni bądź
- posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego,
– dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy i którzy złożyli oświadczenie o reprezentowaniu danej dyscypliny naukowej w udziale co najmniej 0,5 – wybrani na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników.
- Jeżeli oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, złożyło nie więcej niż 27 nauczycieli akademickich, a w przypadku, gdy w szkole doktorskiej nie kształci się doktorant w tej dyscyplinie naukowej – nie więcej niż 28 nauczycieli akademickich, to wyborów do rady dyscypliny naukowej w grupie nauczycieli akademickich, o których mowa w ust. 3, nie przeprowadza się, a w skład rady dyscypliny naukowej wchodzą wszyscy nauczyciele akademiccy, którzy złożyli te oświadczenia. Jeżeli – w czasie kadencji rady dyscypliny naukowej – liczba nauczycieli akademickich, którzy złożyli oświadczenia, o których mowa w ust. 3, przekroczy – odpowiednio – 27 lub 28, wyborów do rady dyscypliny naukowej w tej kadencji nie przeprowadza się.
-
W skład rady dyscypliny naukowej – bez prawa głosu w sprawach nadawania stopni naukowych – wchodzą także:
- przedstawiciele innych, niż wymienieni w ust. 3, nauczycieli akademickich, posiadających stopień naukowy doktora, zatrudnionych w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy na stanowiskach pracowników badawczych lub badawczo-dydaktycznych, którzy złożyli oświadczenie o reprezentowaniu danej dyscypliny naukowej w udziale co najmniej 0,5, stanowiący nie więcej niż 10% składu rady (nie mniej niż 1 osoba) i wybrani na zebraniu ogólnym tej grupy pracowników;
- 1 przedstawiciel doktorantów – w przypadku, gdy w szkole doktorskiej kształci się doktorant w tej dyscyplinie naukowej – wybrany na zasadach określonych w regulaminie samorządu doktorantów.
- Jeżeli wybory do rady dyscypliny naukowej nie zostaną przeprowadzone albo jeżeli liczba członków rady zmniejszy się poniżej minimalnej statutowej liczby członków, stopień naukowy w danej dyscyplinie naukowej nadaje Senat do czasu wyboru rady dyscypliny albo uzupełnienia jej składu do minimalnej statutowej liczby członków.
- Członkostwo w radzie dyscypliny naukowej wygasa w przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 4 w zw. z art. 32 ust. 1 Ustawy, oraz w przypadku zaprzestania spełniania przez przedstawiciela danej grupy nauczycieli akademickich lub przedstawiciela doktorantów wymagań określonych w § 29 ust. 3 i 5 Statutu. Wygaśnięcie członkostwa w radzie dyscypliny naukowej stwierdza Rektor. W przypadku wygaśnięcia członkostwa w radzie dyscypliny naukowej przeprowadza się wybory uzupełniające, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Pracami rady dyscypliny naukowej kieruje przewodniczący powoływany przez Rektora spośród członków rady dyscypliny naukowej. Przewodniczący może być w każdym czasie odwołany przez Rektora. Przewodniczącym może być nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora uczelni bądź posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego.
- Na wniosek przewodniczącego rady dyscypliny naukowej Rektor może powołać – spośród członków rady dyscypliny naukowej – jednego zastępcę przewodniczącego rady. Zastępca przewodniczącego rady może być w każdym czasie odwołany przez Rektora. Zastępcą przewodniczącego może być nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora uczelni bądź posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego.
- Funkcji przewodniczącego oraz zastępcy przewodniczącego rady dyscypliny naukowej nie można łączyć ze stanowiskiem Rektora, prorektora lub dyrektora szkoły doktorskiej.
- Wykaz rad dyscyplin naukowych w Uniwersytecie Gdańskim określa załącznik nr 3 do Statutu.”;
- § 30 otrzymuje brzmienie:
„§ 30.
- W posiedzeniu rady dyscypliny naukowej, bez prawa głosu, może wziąć udział osoba zaproszona przez przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego rady.
- Rada dyscypliny naukowej może powoływać komisje do przeprowadzenia czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia naukowego spośród wszystkich nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora lub profesora uczelni bądź posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego, którzy złożyli oświadczenie o reprezentowaniu danej dyscypliny naukowej.
- Organizację i tryb pracy rady dyscypliny naukowej ustala regulamin określony przez Rektora i zatwierdzony przez Senat.”;
- § 31 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Posiedzenia rady dyscypliny naukowej mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”;
- § 74 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Posiedzenia rady dziekana zwołuje dziekan. Posiedzeniu przewodniczy dziekan albo upoważniony przez niego prodziekan lub członek rady. W posiedzeniu rady mogą również wziąć udział osoby zaproszone przez dziekana. Posiedzenia rady dziekana mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”;
- dodaje się § 166a w brzmieniu:
„§ 166a.
Posiedzenia działających w Uniwersytecie ciał kolegialnych, zespołów, gremiów lub komisji – z wyjątkiem komisji dyscyplinarnych – mogą być, także w przypadkach, innych niż określone wprost w Statucie lub Ordynacji Wyborczej, przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań, chyba że któryś z jego członków wyrazi sprzeciw.”;
- w Ordynacji wyborczej stanowiącej załącznik nr 2 do Statutu UG wprowadza się następujące zmiany:
- w § 2 dodaje się pkt. 11 i 12 w brzmieniu:
„11) stan zagrożenia epidemicznego i stan epidemii - stan zagrożenia epidemicznego i stan epidemii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
12) stan nadzwyczajny – stan nadzwyczajny w rozumieniu przepisów Rozdziału XI Stany nadzwyczajne Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.”;
- w § 4 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Podczas stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego zebrania wyborcze mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
- § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wybory przeprowadza się za pomocą kart do głosowania opatrzonych pieczęcią odpowiednio UKW lub WKW, zawierających nazwisko kandydata lub kandydatów. Wymóg opatrzenia kart do głosowania pieczęcią – odpowiednio UKW lub WKW – nie obowiązuje w przypadku głosowania w trybie określonym w § 4 ust. 8.”,
- w § 11 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Posiedzenie komisji wyborczej może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę jego przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
- w § 14 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Zebrania przedwyborcze mogą być również przeprowadzane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.”,
- w § 15 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Podczas stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego, posiedzenie Uczelnianego Kolegium Elektorów może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę jego przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań”,
- § 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Poszczególni przedstawiciele wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych są wybierani na zebraniach ogólnych poszczególnych grup pracowników, zgodnie ze Statutem. Zebrania zwołuje i przeprowadza odpowiednio UKW lub WKW, zgodnie ze swoimi zadaniami, o których mowa w § 9. Zebrania ogólne poszczególnych grup pracowników mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
- w § 22 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Wybory do rad dyscyplin naukowych mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
-
w § 24 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
”,
„5. Wybory do rady przedstawicieli społeczności akademickiej wydziału mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
- w § 25 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Posiedzenie rady przedstawicieli społeczności akademickiej wydziału może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę jego przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”,
- § 28 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku wygaśnięcia mandatu członka organu kolegialnego przeprowadza się wyboru uzupełniające. Wybory uzupełniające mogą zostać przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”;
- dodaje się § 28a w brzmieniu:
„§ 28a.
Podczas stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii lub stanu nadzwyczajnego głosowanie w sprawie, o której mowa w § 26 ust. 1 może zostać przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz umożliwiających zapewnienie tajności głosowań.”.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym zastrzeżeniem, że w zakresie statutowych wymogów, które zobowiązani są spełniać członkowie rad dyscyplin naukowych, istniejących w chwili wejścia w życie niniejszej uchwały, do końca kadencji tych rad stosuje się przepisy dotychczasowe.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała