fbpx Uchwała nr 6/25 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 stycznia 2025 roku w sprawie zasad rekrutacji do szkół doktorskich Uniwersytetu Gdańskiego w roku akademickim 2025/2026 | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 6/25
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
23 stycznia 2025 roku
w sprawie zasad rekrutacji do szkół doktorskich Uniwersytetu Gdańskiego w roku akademickim 2025/2026

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
czwartek, 23 stycznia 2025 roku

Na podstawie art. 200 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571) ‒ uchwala się, co następuje:

 

 

Rozdział 1. Przepisy ogólne

 

§ 1. Przedmiot uchwały

Uchwała określa zasady rekrutacji w roku akademickim 2025/2026 do:
1) Międzyuczelnianej Szkoły Doktorskiej Biotechnologii UG i GUMed;
2) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Biologii;
3) Szkoły Doktorskiej  przy Wydziale Chemii;
4) Szkoły Doktorskiej  przy Wydziale Ekonomicznym;
5) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Filologicznym;
6) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Historycznym;
7) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki;
8) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Nauk Społecznych;
9) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Oceanografii i Geografii;
10) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Prawa i Administracji;
11) Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Zarządzania
– każdej zwanej dalej odrębnie „szkołą doktorską”.

 

§ 2. Słowniczek

Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) jednostce administracyjnej szkoły doktorskiej, należy przez to rozumieć jednostkę administracyjną danego wydziału, do której zadań należy obsługa szkoły doktorskiej;
2) kandydacie, należy przez to rozumieć kandydata do szkoły doktorskiej;
3) kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika szkoły doktorskiej;
4) komisji, należy przez to rozumieć komisję rekrutacyjną;
5) limicie przyjęć, należy przez to rozumieć limit przyjęć do szkoły doktorskiej w określonej dyscyplinie naukowej;
6) rekrutacji, należy przez to rozumieć rekrutację do szkół doktorskich;
7) rekrutacji dodatkowej, należy przez to rozumieć rekrutację do szkół doktorskich, o której mowa w § 20;
8) rekrutacji podstawowej, należy przez to rozumieć rekrutację do szkół doktorskich prowadzoną w terminach określonych w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;
9) rekrutacji uzupełniającej, należy przez to rozumieć rekrutację do szkół doktorskich, o której mowa w § 19;
10) Rektorze, należy przez to rozumieć Rektora Uniwersytetu Gdańskiego;
11) systemie IRK, należy przez to rozumieć system Internetowej Rekrutacji Kandydatów do szkół doktorskich;
12) Uniwersytecie, należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;
13) Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (ze zm.).

 

§ 3. Wymogi do podjęcia kształcenia w szkole doktorskiej

1. Do szkoły doktorskiej może być przyjęta:
1) osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny;
2) osoba, o której mowa w art. 186 ust. 2 Ustawy.
2. Jednocześnie można być doktorantem tylko w jednej szkole doktorskiej.
3. Osoba przyjęta do szkoły doktorskiej rozpoczyna kształcenie i nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania.
4. Cudzoziemcy mogą podejmować kształcenie w szkole doktorskiej na zasadach określonych w art. 323 Ustawy

 

 

Rozdział 2. Rekrutacja podstawowa

 

§ 4. Szczegółowe zasady rekrutacji

1. Rekrutacja odbywa się w drodze konkursu i jest prowadzona za pośrednictwem systemu IRK.
2. Szczegółowe zasady rekrutacji, zwane dalej „Szczegółowymi zasadami”, określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 5. Szczegółowe terminy rekrutacji

1. Rekrutacja, z uwzględnieniem rekrutacji uzupełniającej i dodatkowej, może być prowadzona w terminie do dnia:
1) 15 października 2025 roku ‒ na semestr zimowy;
2) 28 lutego 2026 roku ‒ na semestr letni.
2. Szczegółowe terminy rekrutacji określa załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. W uzasadnionych przypadkach Rektor może przedłużyć terminy rekrutacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.

 

§ 6. Limity przyjęć

1. Kandydaci są przyjmowani w ramach limitów przyjęć, określonych w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.
2. Na wniosek kierownika złożony w trakcie rekrutacji po upływie terminu składania dokumentów przez kandydatów, o którym mowa w załączniku numer 2 do niniejszej uchwały, Rektor może:
1) zwiększyć limit przyjęć;
2) zmniejszyć limit przyjęć, w przypadku gdy:
a) liczba zarejestrowanych kandydatów w danej dyscyplinie jest mniejsza od określonego limitu przyjęć,
b) liczba kandydatów, którzy uzyskali minimalną liczbę punktów wymaganą do przyjęcia kandydata w ramach określonego limitu przyjęć, jest mniejsza od tego limitu.

 

§ 7. Dokumenty wymagane w rekrutacji

1. W terminie określonym w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały kandydat jest zobowiązany do:
1) przedstawienia do wglądu w jednostce administracyjnej szkoły doktorskiej dokumentów wymaganych w rekrutacji, określonych w załączniku nr 4 do niniejszej uchwały, pkt 1;
2) złożenia w jednostce administracyjnej szkoły doktorskiej dokumentów wymaganych w rekrutacji, określonych w załączniku nr 4 do niniejszej uchwały, pkt 2.
2. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 1, kandydat nie złoży dokumentów określonych w ust. 1, komisja wzywa kandydata do złożenia brakujących dokumentów w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że niezłożenie dokumentów spowoduje pozostawienie podania kandydata o przyjęcie do szkoły doktorskiej bez rozpoznania. W przypadku niezłożenia przez kandydata brakujących dokumentów w wyznaczonym terminie, komisja w sposób wskazany w § 12 ust. 1 zawiadamia kandydata o pozostawieniu podania bez rozpoznania.
3. Z zastrzeżeniem pkt 3 załącznika nr 4 do niniejszej uchwały, kandydat składa oryginały dokumentów albo ich kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez: uczelnię, której kandydat jest absolwentem, notariusza lub członka komisji rekrutacyjnej.
4. Wzory dokumentów wymaganych w rekrutacji są udostępnione na stronie internetowej Uniwersytetu przeznaczonej dla kandydatów do szkół doktorskich.

 

§ 8. Opłata rekrutacyjna

1. Za przeprowadzenie rekrutacji Uniwersytet pobiera opłatę rekrutacyjną, zwaną dalej „opłatą”.
2. Wysokość opłaty określa Rektor w drodze zarządzenia.
3. Kandydat, który uczestniczy w więcej niż jednym postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły doktorskiej, wnosi opłatę za przeprowadzenie każdego z tych postępowań.
4. Kandydat wnosi opłatę:
1) na indywidualny numer rachunku bankowego wygenerowany w systemie IRK;
2) nie później niż w ostatnim dniu rejestracji, określonym w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
5. Kandydat, który nie wniesie opłaty na zasadach określonych w § 8, nie może wziąć udziału w rekrutacji.

 

§ 9. Komisja rekrutacyjna

1. Postępowanie w sprawie przyjęcia do szkoły doktorskiej prowadzi komisja powoływana przez Rektora odrębnie dla każdej szkoły doktorskiej.
2. W skład komisji wchodzą:
1) przewodniczący komisji oraz jeden członek komisji, będący nauczycielami akademickimi zatrudnionymi w Uniwersytecie, z tym że przewodniczący komisji musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego;
2) sekretarz komisji, nieuczestniczący w ocenie kandydatów, będący nauczycielem  akademickim lub pracownikiem administracyjnym zatrudnionym w Uniwersytecie.
3. W przypadku wyłączenia przewodniczącego lub członka komisji od udziału w postępowaniu rekrutacyjnym w sprawie danego kandydata, Rektor, na wniosek kierownika, niezwłocznie powołuje w jego miejsce inną osobę, która spełnia wymogi, o których mowa w ust. 2 pkt 1.
4. Na wniosek Rady Doktorantów Uniwersytetu Gdańskiego w skład komisji Rektor może powołać przedstawiciela samorządu doktorantów jako obserwatora, który nie uczestniczy w ocenie kandydatów.

 

§ 10. Zadania komisji

1. Komisja w szczególności:
1) przyjmuje dokumenty składane przez kandydatów oraz zapewnia bieżącą obsługę rekrutacji;
2) ocenia spełnienie przez kandydata kryteriów rekrutacyjnych, o których mowa w Szczegółowych zasadach, uwzględniając opinię eksperta komisji, o której mowa w § 11 ust. 3;
3) doręcza kandydatowi decyzję o nieprzyjęciu do szkoły doktorskiej oraz – w przypadku cudzoziemca – również decyzję o przyjęciu do szkoły doktorskiej.
2. Zadania komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, są wykonywane przez sekretarza komisji. W szczególności sekretarz komisji potwierdza zgodność danych zawartych przez kandydata w podaniu o przyjęcie do szkoły doktorskiej z danymi zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość kandydata.
3. Przewodniczący komisji jest zobowiązany do stosowania przepisów określających zasady rekrutacji w sposób uwzględniający szczególne potrzeby kandydatów będących osobami niepełnosprawnymi.

 

§ 11. Ekspert komisji

1. Kierownik wyznacza co najmniej jednego eksperta komisji odrębnie dla każdej dyscypliny naukowej, w której prowadzi się rekrutację.
2. Eksperta komisji wyznacza się spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uniwersytecie, posiadających co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego i reprezentujących dyscyplinę naukową, w której prowadzi się rekrutację. W przypadku rekrutacji do szkoły doktorskiej, o której mowa w § 1 pkt 2, ekspert komisji może być wyznaczony również spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.
3. Ekspert komisji:
1) uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, o której mowa w Szczegółowych zasadach;
2) sporządza opinię dotyczącą oceny spełnienia przez kandydata kryteriów rekrutacyjnych, określonych w Szczegółowych zasadach.

 

§ 12. Wyniki rekrutacji

1. Wyniki rekrutacji do szkoły doktorskiej oblicza się w skali punktowej i ogłasza się za pośrednictwem systemu IRK.
2. Wyniki rekrutacji do szkoły doktorskiej są jawne.

 

§ 13. Przyjęcie do szkoły doktorskiej

1. Przyjęcie do szkoły doktorskiej następuje w drodze wpisu na listę doktorantów, na podstawie wyników rekrutacji i z uwzględnieniem limitu przyjęć, określonego w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały lub ustalonego na podstawie § 6 ust. 2.
2. Wpisu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje kierownik.
3. Przyjęcie cudzoziemca do szkoły doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej, z upoważnienia Rektora, przez kierownika, chyba że przyjęcie cudzoziemca następuje na innej szczególnej podstawie wskazanej w obowiązujących przepisach.

 

§ 14. Nieprzyjęcie do szkoły doktorskiej

1. Kandydat, który w rekrutacji uzyskał wynik poniżej 50 punktów, nie może zostać przyjęty do szkoły doktorskiej.
2. Odmowa przyjęcia do szkoły doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej, z upoważnienia Rektora, przez kierownika. Decyzję doręcza się kandydatowi:
1) w jednostce administracyjnej szkoły doktorskiej, za pokwitowaniem – w terminie pięciu dni od dnia wydania decyzji;
2) po upływie terminu, o którym mowa w pkt 1 – na zasadach, o których mowa w rozdziale 8 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (ze zm.).
3. Szczegółowy termin doręczenia decyzji w trybie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznaczony w dniach i godzinach, określa komisja i podaje do wiadomości kandydata w sposób wskazany w § 12 ust. 1 niezwłocznie po ogłoszeniu wyników rekrutacji.

 

§ 15. Dokumentowanie przebiegu rekrutacji

1. Komisja dokumentuje przebieg rekrutacji, sporządzając:
1) protokół z przebiegu postępowania rekrutacyjnego w sprawie każdego kandydata, zawierający co najmniej wynik uzyskany przez tego kandydata, w tym szczegółowy wykaz uzyskanych punktów;
2) protokół z obrad komisji;
3) listę alfabetyczną i rankingową wszystkich kandydatów uczestniczących w rekrutacji wraz z wynikami rekrutacji uzyskanymi przez tych kandydatów.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1:
1) podpisuje przewodniczący komisji;
2) sekretarz komisji składa w Biurze Rekrutacji, w terminie siedmiu dni od daty ogłoszenia wyników rekrutacji.

 

§ 16. Prawo kandydata do wglądu w akta postępowania rekrutacyjnego

Kandydat ma prawo wglądu w akta postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie, w obecności osoby wchodzącej w skład komisji, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 2. Szczegółowe terminy oznaczone w dniach i godzinach, w których kandydat może uzyskać wgląd w akta postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie oraz miejsce uzyskania wglądu w akta określa przewodniczący komisji i podaje do wiadomości w sposób wskazany w § 12 ust. 1 niezwłocznie po ogłoszeniu wyników rekrutacji.

 

§ 17. Ponowne rozpatrzenie sprawy przyjęcia do szkoły doktorskiej

1. Od decyzji o odmowie przyjęcia do szkoły doktorskiej oraz ‒ w przypadku cudzoziemca ‒ również od decyzji o przyjęciu do szkoły doktorskiej przysługuje kandydatowi wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany do Rektora, za pośrednictwem komisji w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
2. Decyzję Rektora, wydaną w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy przyjęcia do szkoły doktorskiej, doręcza się kandydatowi na zasadach, o których mowa w rozdziale 8 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (ze zm.).

 

 

Rozdział 3. Rekrutacja uzupełniająca i rekrutacja dodatkowa

 

§ 18.

1. Po zakończeniu rekrutacji podstawowej i na wniosek kierownika Rektor może wyrazić zgodę na przeprowadzenie rekrutacji dodatkowej lub rekrutacji uzupełniającej.
2. Rekrutacja dodatkowa i rekrutacja uzupełniająca jest przeprowadzana na zasadach obowiązujących w rekrutacji podstawowej, chyba że § 19 lub § 20 stanowi inaczej.

 

§ 19. Rekrutacja uzupełniająca

1. Rekrutacja uzupełniająca może być przeprowadzona gdy osoba przyjęta do szkoły doktorskiej w rekrutacji podstawowej w ramach limitu przyjęć w określonej dyscyplinie naukowej zrezygnuje z kształcenia.
2. W rekrutacji uzupełniającej mogą wziąć udział wyłącznie kandydaci, którzy w rekrutacji podstawowej w określonej dyscyplinie naukowej:
1) uzyskali minimalną liczbę punktów wymaganą do przyjęcia kandydata do szkoły doktorskiej w określonej dyscyplinie naukowej;
2) nie zostali przyjęci do szkoły doktorskiej ze względu na wypełnienie limitu przyjęć, określonego w załączniku numer 3 do niniejszej uchwały.
3. Informację o rekrutacji uzupełniającej, w tym o szczegółowych terminach oraz limicie przyjęć obowiązujących w tej rekrutacji, komisja przekazuje kandydatom w sposób wskazany w § 12 ust. 1.

 

§ 20. Rekrutacja dodatkowa

1. W rekrutacji dodatkowej mogą wziąć udział osoby, które uczestniczyły w rekrutacji podstawowej w określonej dyscyplinie naukowej i nie zostały przyjęte do szkoły doktorskiej oraz osoby, które nie uczestniczyły w tej rekrutacji.
2. W przypadku gdy limit przyjęć w rekrutacji podstawowej został wypełniony, Rektor na wniosek kierownika może zwiększyć limit przyjęć dla celów rekrutacji dodatkowej.
3. Informację o rekrutacji dodatkowej, w tym o szczegółowych terminach oraz limicie przyjęć obowiązujących w tej rekrutacji, ogłasza się na stronie internetowej Uniwersytetu przeznaczonej dla kandydatów do szkół doktorskich.

 

 

Rozdział 4. Przepis o wejściu w życie

 

§ 21.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
Pokaż rejestr zmian