Zrealizowane założenia z poprzedniej kadencji
Transparentny i uczciwy system zatrudnienia, awansów, wynagrodzeń, podwyżek i premii
-
Przygotowano i wdrożono Politykę Rozwoju Kadr UG, która kompleksowo określa wzajemne relacje, oczekiwania pomiędzy Władzami Uczelni odpowiedzialnymi za realizację Misji i rozwój Uniwersytetu, a nauczycielami akademickimi i pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi w szczególności:
-
zdefiniowano kryteria równego dla wszystkich dostępu do stanowisk w każdym możliwym rodzaju zatrudnienia,
-
zdefiniowano ścieżki kariery akademickiej (m.in. określono zasady awansu naukowego i dydaktycznego), które Rady Wydziałów dostosowały do właściwości jednostek,
-
określono zasady podnoszenia przez nauczycieli akademickich kwalifikacji zawodowych ze szczególnym naciskiem na wdrażanie nowoczesnych metod kształcenia,
-
zdefiniowano rekomendacje rozwoju kompetencji kadry akademickiej UG w poszanowaniu dobrych praktyk w każdym możliwym aspekcie kariery,
-
określono przejrzyste kryteria oceny okresowej nauczycieli akademickich,
-
opracowano i wdrożono jednolite wymagania i kryteria przyznawania wynagrodzenia zasadniczego oraz jego podwyższania, w szczególności przy realizacji podwyżek systemowych oraz w ramach tzw. funduszu wyodrębnianego (uznaniowego) ,
-
opracowano zasady współpracy z pracownikami po osiągnieciu wieku emerytalnego, w tym status profesora emerytowanego,
-
określono ścieżkę kariery pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
-
Rozpoczęto opracowywanie, zgodnie z obowiązującym prawem, okresowej oceny pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. System oceny ma być tożsamy z systemem motywacyjnym (nagrody, premiowanie, awans).
Efektywna gospodarka finansowa uczelni – ciągła poprawa funduszu płac
-
Mimo wciąż malejącej subwencji z budżetu Państwa na działalność uczelni (średnio wyższej o 3% rok do roku, wobec średniej wysokości inflacji na poziomie 12%) udało się utrzymać płynność finansową uczelni oraz doprowadzić do podwyżek na poziomie 4,4 % w roku 2022 oraz kolejne 7,8% w 2023 roku.
-
Średnie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli akademickich jest o 20% wyższe niż minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego określona przez MEiN.
-
Pomimo trudności w codziennym funkcjonowaniu uczelni spowodowanych wystąpieniem pandemii na przestrzeni lat 2020-2023 odnotowano zwiększenie przychodów w obszarze:
-
ogółem realizowanych projektów - wzrost o 32 %,
-
działalności naukowo-badawczej w ramach realizowanych projektów – wzrost o 28%,
-
komercyjnego wykorzystania infrastruktury w postaci odpłatnego najmu i dzierżawy posiadanych pomieszczeń i powierzchni – wzrost o 83%,
-
pozostałej działalności komercyjnej – wzrost o 43%.
Zniesienie wszelkich ograniczeń wypłat za dodatkowe prace badawcze, dydaktyczne i organizacyjne
-
Podjęto działania zmierzające do uporządkowania i ujednolicenia kwestii wynagradzania pracowników ze źródeł zewnętrznych. Będą one kontynuowane w związku z uruchamianiem programów w ramach nowej perspektywy finansowej 2021 - 2027.
-
Wszelkie ograniczenia dotyczące wysokości wypłat za dodatkowe zadania np. w ramach projektów badawczych czy inicjatyw dydaktycznych ograniczone zostały Zarządzeniem Rektora wyłącznie do regulacji ogólnokrajowych.
Równouprawnienie w wynagradzaniu i dostępie do stanowisk
-
Opracowano i wdrożono plan równości płci, w którym wyznaczono konkretne cele i obszary działania m.in poprzez wsparcie rozwoju kobiet w nauce, a także zwiększanie ich szans na piastowanie najwyższych stanowisk decyzyjnych.
-
Wprowadzono pełen parytet płci wśród Prorektorów, wzrosła liczba kobiet powołanych na funkcję Dziekana (z jednej do czterech), powołano kobiety na stanowiska Dyrektorek w ogólnouczelnianych centrach, poszerzono skład Kolegium Kanclerskiego o dwie zastępczynie.
-
Zniwelowano różnice w poziomach zatrudnienia dzięki czemu w 2022 r. struktura zatrudnienia na stanowiskach naukowo-badawczych i naukowych plasowała się na poziomie 54% kobiet oraz 46% mężczyzn.
-
W 2022 odnotowano znaczny wzrost liczby międzynarodowych projektów kierowanych przez kobiety (w 8 z 11 wydziałów).
-
Realizowany jest proces wyrównywania wynagrodzeń. Obecnie różnice występują w bardzo niewielu obszarach.
-
Powołano Biuro Rzecznika ds. równego traktowania i przeciwdziałania mobbingowi, zajmujące się między innymi przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na płeć.
-
Podjęto inicjatywy budujące świadomość roli kobiet w wśród społeczności akademickiej takie jak strona internetowa „Kobiety w nauce”, wystawa „Pionierki, Badaczki, Liderki. Kobiety gdańskiej nauki” oraz wydarzenie „Dzień Kobiet w Księgarni Uniwersyteckiej”.
Premiowanie wyróżniającej się jakości pracy
-
Zlikwidowano nierówności i kominy premii uznaniowych.
-
Środki z powyższych premii rozdysponowano również na Wydziały wśród pracowników, których praca faktycznie zasługuje na premiowanie.
-
Zwiększono fundusze przyznawane Wydziałom na Nagrody Rektora.
-
W obrębie administracji Rektora wydzielono osobny fundusz na nagrody dla pracowników obsługi.
-
Podczas realizowanych podwyżek systemowych zastosowano kryterium jakości pracy. Wynegocjowano ze związkami zawodowymi, że podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego składać się będzie z części obligatoryjnej i uznaniowej uwzględniającej czynniki projakościowe. Określono, że drugim czynnikiem w przypadku nauczycieli będzie aktywność naukowa oraz całokształt działalności zawodowej, a w przypadku pozostałych pracowników - bieżąca ocena jakości pracy oraz zaangażowanie.
-
Uruchomiono Program publikacyjny UG - fundusz na dofinansowanie upowszechniania wyników badań naukowych nauczycieli akademickich Uniwersytetu Gdańskiego.
-
Wprowadzono zasadę punktowania wysokiej jakości pracy nauczycieli również w ramach innych działań związanych z Inicjatywą Doskonałości - Uczelnia Badawcza. -
Nowa, atrakcyjna ścieżka kariery dydaktycznej
-
Wdrożono nową ścieżkę dydaktyczną dla nauczycieli akademickich, w której pracownicy na równorzędnych do badawczo-dydaktycznych stanowiskach otrzymują analogiczne wynagrodzenie przy pensum w wysokości 300 godzin dla profesorów dydaktycznych i 330 dla adiunktów dydaktycznych. Na niektórych wydziałach udział pracowników tej grupy przekroczyła już 20% kadry.
-
Dzięki tej ścieżce umożliwiono awans od adiunkta dydaktycznego po profesora dydaktycznego, uzyskiwany po przedstawieniu osiągnięć. Całość procesu zawarta została w Polityce Rozwoju Kadr UG.
Systemowe wsparcie pracowników w zakresie rozwoju kompetencji (szkolenia, kursy i in.)
-
Powołano Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu, którego zadaniem jest kompleksowe wsparcie nauczycieli akademickich w rozwijaniu kompetencji dydaktycznych i metodycznych w sprawach związanych z dydaktyką oraz samorozwojem naukowym.
-
Zwiększono fundusz szkoleniowy, co spowodowało szerszy dostęp do dopłat związanych z podnoszeniem kwalifikacji.
-
W ramach programu Erasmus+ dofinansowano wyjazdy zagraniczne realizowane w celu zdobywania doświadczeń i rozwoju zawodowego w ramach szkoleń, kursów.
-
W ramach „ProUG” modyfikowano ofertę kształcenia, oferowano studentom i nauczycielom dodatkowe kursy i szkolenia w celu poszerzenia posiadanych kompetencji.
-
Dzięki kursom organizowanym w ramach projektów koordynowanych przez Biuro Współpracy Międzynarodowej zintensyfikowano działania mające na celu wzrost kompetencji językowych pracowników.
-
Utworzono w styczniu 2023 stanowisko Zastępcy Kanclerza ds. HR, któremu powierzono zdiagnozowanie potrzeb rozwojowych pracowników, a następnie ich realizację.
-
Przeprowadzono dedykowane pracownikom Dziekanatów i Biur Dziekana warsztaty z komunikacji, rozwiązywania konfliktów i pracy z osobami wykazującymi przejawy tzw. "trudnych zachowań”.
-
Zorganizowano szkolenia dla kadry kierowniczej dotyczące zmian w prawie pracy oraz warsztaty z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi.
-
W ramach Centrum Wsparcia Psychologicznego UG organizowano szkolenia i webinary z zakresu miękkich kompetencji, radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym oraz np. umiejętności pracy z osobami o różnym charakterze niepełnosprawności.
-
Biuro Osób Niepełnosprawnych w ramach “Dostępny UG – kompleksowy program likwidacji barier w dostępie do kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami” oferowało szkolenia specjalistyczne z zakresu pracy ze studentami o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
Program pozyskiwania najzdolniejszych absolwentów własnych i spoza uczelni
-
Dokonano modyfikacji zasad rekrutacji, które premiują absolwentów konkursów i olimpiad wskazanych przez wydziały prowadzące kierunki studiów jako wartościowe. Listy przyjętych mają charakter konkursowy bez sztywnych limitów punktowych.
-
Zasady rekrutacji na studia II stopnia wskazują kierunki studiów, których ukończenie umożliwia kontynuację studiów na kierunkach prowadzonych na I stopniu.
-
Dzięki zmianom w regulaminie stypendialnym stypendium rektora dla najlepszych studentów mogą otrzymać również studenci rozpoczynający naukę w UG, mający wysokie osiągnięcia naukowe.
-
Opracowano program junG (z naborem w trybie ciągłym) dla młodych liderów grup badawczych, zapewniając podstawowe środki na założenie pierwszej grupy badawczej. Przyznano dotychczas cztery takie granty.
Instytucjonalne wsparcie opieki zdrowotnej, psychologicznej, rehabilitacyjnej i socjalnej dla pracowników, studentów i doktorantów
-
Wdrożono programy dla pracowników w zakresie opieki zdrowotnej i rehabilitacyjnej, w tym: fizjoprofilaktykę rehabilitacyjną, prewencję cukrzycy typu 2, profilaktykę 40+, badania spirometryczne, szczepienia przeciwko grypie oraz konsultacje z alergologiem.
-
Pracownikom, studentom i doktorantom dedykowano (przy współpracy z GUMed) program profilaktyki miażdżycy tętnicy i chorób serca (Kordian).
-
Zorganizowano Dni Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Zdrowia, podczas których oferowano całej społeczności UG
m.in
. ćwiczenia z fizjoterapeutą oraz konsultacje i dodatkowe badania lekarskie.
-
Podpisano nową umowę w zakresie opieki medycznej dla pracowników i członków ich rodzin, oferującą różnorodne pakiety.
-
Powołano Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG, które zapewnia bezpłatną, fachową pomoc psychologiczną społeczności uniwersyteckiej. Świadczenia realizowane są także w językach obcych.
-
Zmodyfikowano regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dzięki czemu
m.in
.:
-
wprowadzono „dofinansowanie świąteczne”,
-
zwiększono dostępność Ośrodka Wypoczynkowego w Łączynie wg. nowych kryteriów przyznawania zakwaterowania oraz skrócono turnusy pracownicze.
-
Wprowadzono karty sportowe współfinansowane przez UG. Od 2022 r. nieprzerwanie 1000 osób korzysta z programu sportowego. W 2023 r. ofertą objęto również emerytów z UG.
-
Wprowadzono transparentność kryteriów dotyczących przydzielania ulgowych świadczeń,.
-
Zawarto porozumienia z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Europejskim Centrum Kultury oraz CWS Łaźnia poszerzając dostosowaną finansowo i programowo dla pracowników UG ofertę kulturalną i wystawienniczą.
Niższe opłaty w przedszkolu uniwersyteckim
-
Przedszkole Uniwersyteckie na ul. Polanki przekształcono w placówkę publiczną, tym samym znosząc opłatę za czesne, które wynosiło 600 zł.
-
Ustanowiono Bon Rektorski od czerwca 2023, w ramach którego pracownikom i studentom UG, którzy będą chcieli skorzystać z opieki Pozytywnego Żłobka nr 6 przysługuje jednorazowa obniżka opłaty o 200 zł.
-
We wrześniu 2023 otwarto kolejne przedszkole publiczne dostępne dla stu dzieci społeczności uniwersyteckiej.
Dalsze udogodnienia dla niepełnosprawnych
-
Wdrożono kompleksowe procedury dostosowania sposobu kształcenia na potrzeby osób z niepełnoprawnościami, w tym tzw. dostosowania dydaktyczne i dostosowanie materiałów dydaktycznych.
-
Poszerzono działania Biura ds. Osób Niepełnosprawnych (BON), które
m.in
. prowadzi pracownię tyflotechnologiczną, pracownię systemów wsparcia osób niepełnosprawnych i standaryzacji usług międzywydziałowych).
-
Powołano na wydziałach pełnomocników ds. studentów z niepełnosprawnościami.
-
Wprowadzono również usługę Asystenta Dydaktycznego, wspierającego studentów z niepełnosprawnościami w procesie kształcenia.
-
W ramach finansowanego przez NCBiR programu: „Dostępny UG – Kompleksowy program likwidacji barier w dostępie do kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami” stworzono procedurę dostępności, przeprowadzono szkolenia dla kadry administracyjnej i dydaktycznej, wydano skrypt z omówieniem metod pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Systemowe regulacje współpracy z profesorami emerytowanymi
Członkom Klubu Profesora UG nadano uprawnienia i udogodnienia, dzięki którym zachowują ciągłość współpracy z uczelnią po przejściu na emeryturę. Są to
m.in
.:
korzystanie z systemu bibliotecznego oraz infrastruktury informatycznej na warunkach przysługujących czynnym pracownikom Uniwersytetu,
-
prawo afiliowania publikacji naukowych oraz możliwość posługiwania się listownikiem i pieczątką Uczelni,
-
prawo wjazdu na ogólny teren Kampusu Bałtyckiego i kampusy wydziałowe (po uzgodnieniu z zarządzającym),
-
prawo do preferencyjnego wykupu licencji pakietu MS Office,
-
prawo do nieodpłatnego korzystania z uniwersyteckich obiektów i urządzeń sportowych, rekreacyjnych i rehabilitacyjnych (po uzgodnieniu z zarządzającym),
Uruchomiono dedykowaną dla Klubu Profesora UG stronę:
https://absolwent.ug.edu.pl/klub-profesora-ug/##
Dekoncentracja części uprawnień w zakresie zarządzania Uniwersytetem
-
Przywrócono podział odpowiedzialności zarządczej: Rektor jest odpowiedzialny za rozwój uczelni w zakresie jej podstawowej działalności, Kanclerz za jej administracyjne funkcjonowanie.
-
Przekazano znaczną część uprawnień administracyjnych i finansowych Dziekanom wydziałów i Dyrektorom centrów.
-
Rozpoczęto proces zwiększania odpowiedzialności decyzyjnej na niższych szczeblach zarządzania i stałego delegowania tych uprawnień na poszczególne wydziały, wzmacniając ich odrębność oraz autonomię.
-
Zoptymalizowano na poziomie centralnym procesy stricte administracyjne jak np. realizacja polityki zakupowej i transformacji procesowej wcześniej funkcjonującego działu zamówień publicznych, czy wdrożenie jednolitego systemu planistycznego zajęć dydaktycznych w ramach całej Uczelni.
Przywrócona autonomia wydziałów i zwiększenie uprawnień Dziekanów
-
Oddano pełną autonomię Dziekanom i kierowanym przez nich Wydziałom w obszarze kształtowania polityki dydaktycznej, strukturalnej, finansowej (w zakresie posiadanych środków), premiowej, obsadzania kierowniczych stanowisk, kształtowania strategii, kryteriów awansów i oceny, realizacji planów naprawczych.
-
Zapewniono autonomię również w organizacji procesu kształcenia oraz systemie zapewniania jakości kształcenia poprzez wewnętrzne zarządzenia Dziekanów oraz powoływanie rad programowych dla poszczególnych kierunków studiów, obsady zajęć, zatrudniania prowadzących zajęcia na podstawie umów cywilno-prawnych i innych podobnych rozwiązań.
Poszerzenie instytucjonalnej przestrzeni do dyskusji w Uniwersytecie o Uniwersytecie
-
Usprawniono komunikację administracji Rektora z Dziekanami i Dyrektorami wysokiego szczebla, dzięki
m.in
. cotygodniowym kolegiom rektorsko-dziekańskim, a także spotkaniom organizowanym w obszarowo wyodrębnionych centrach kompetencji podlegających poszczególnych prorektorom, a także udziałowi Rektora i Prorektorów w gremiach kolegialnych na Wydziałach i w Centrach.
-
Przywrócono Rady Wydziału – gremium podejmujące decyzje oraz zapewniające przepływ informacji w społeczności uczelni.
-
Uruchomiono Welcome Centre wprowadzając tam
m.in
cykliczne spotkania z Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej pn. International Coffee , podczas których wymieniane są informacje nt. dobrych praktyk w umiędzynarodowieniu, podział środków Erasmus, czy poglądy pomiędzy Prodziekanami odpowiedzialnymi za umiędzynarodowienie.
-
Wprowadzono regularne spotkania Prorektora ds. badań naukowych z osobami odpowiedzialnymi za politykę naukową wydziałów w zakresie przygotowań do ewaluacji i strategii publikacyjnych.
-
Wprowadzono spotkania Prorektor ds. Współpracy i Rozwoju z osobami odpowiedzialnymi za współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym
m.in
. w ramach Komisji ds. Organizacji i Rozwoju na temat wzmocnienia działań na rzecz pozyskiwania przychodów z usług badawczych i interdyscyplinarnych projektów naukowych.
-
Dyskusja o różnych kierunkach rozwoju toczy się w ramach Uczelnianego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia oraz cyklicznych webinarów, konferencji i spotkań organizowanych przez Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu, w wyniku których omawiane są rozwiązania dydaktyczne wdrażane na wydziałach.
-
Utworzono Biuro Rzecznika ds. Równego traktowania i przeciwdziałania mobbingowi podejmujące działania zmierzające do zapewnienia równego traktowania, zwłaszcza ochrony przed dyskryminacją oraz eliminacji lub ograniczenia skutków powstałych w wyniku naruszenia zasady równego traktowania lub uzasadnionego podejrzenia mobbingu. Stworzono w nim również miejsce mediacji, dyskusji i debaty na powyższe zagadnienia.
-
Utworzono także Biuro Rzecznika rzetelności naukowej, które prowadzi sprawy związane z przypadkami nierzetelności naukowej a także szkoli społeczność uczelni w ramach tych zagadnień.
-
Przeprowadzono serię debat z udziałem społeczności akademickiej Związku Uczelni Fahrenheita, w których Rektorzy i Dyrektor Związku informowali o idei i celach jego utworzenia, głównych kierunkach dalszego rozwoju, podjętych i planowanych inicjatywach.
-
Zorganizowano (Muzeum UG we współpracy z Muzeum Nauki Gdańskiej) mobilną wystawę “Kobiety w gdańskiej nauce”, w wyniku której w uczelniach FarU i w Muzeum Nauki Gdańskiej przeprowadzono otwarte debaty na temat równości płci w nauce i badaniach.
-
W ramach Centrum Zrównoważonego Rozwoju organizowana jest stała debata na temat transformacji Uniwersytetu Gdańskiego w kierunku zrównoważonego rozwoju w postaci szeroko upowszechnianych wywiadów akademickich na temat kierunków rozwoju uniwersytetu z liderami SDG reprezentującymi różnorodne dyscypliny i etapy kariery naukowej.
Demokratyzacja wyboru osób na kierowniczych stanowiskach
-
Poszerzono skład osobowy w przywróconych Radach Wydziałów, opiniujący kandydatów na Dziekana i kandydatów do instytucji przedstawicielskich szkolnictwa wyższego.
-
Wprowadzono zasadę powoływania przez Rektora przewodniczących rad dyscyplin naukowych na wniosek Rady Wydziału.
-
Ustalono demokratyczne zasady wskazywania członków Uczelnianej Rady ds. Ewaluacji Kształcenia. Ewaluacja UG w ramach spełnienia kryteriów „HR in Excellence” potwierdziła zgodność wdrożonych procedur z europejskimi standardami akademickimi.
-
Pełna dostępność rektora dla wszystkich pracowników Rektor uczestniczy w spotkaniach na wydziałach, a także w ramach stałych dyżurów rektorskich przyjmuje pracowników.
-
Czytelne zasady realizacji postulatów społeczności akademickiej Wprowadzono nową, rozbudowaną informacyjnie, transparentną stronę internetową, dobrze działający system komunikatów dla pracowników, studentów oraz doktorantów, dzięki czemu działania władz oraz powołanych przez Rektora jednostek oraz pełnomocników, a także wszelkie realizowane postulaty i porozumienia (np. ze związkami zawodowymi sprawie wynagrodzeń) są na bieżąco przekazywane społeczności akademickiej UG.
Kompleksowy program usprawnienia struktur administracyjnych
-
Zdiagnozowano sprawność działania struktur i podległości we wszystkich obszarach działalności uczelni, co pozwoliło na wprowadzenie programu usprawnień.
-
Stworzono w tym celu (przy udziale zespołu ekspertów pod kierunkiem prof. Pawła Antonowicza) system informatyczny umożliwiający bieżące monitorowanie sprawności procesów, wykluczanie zbędnych etapów i wskazywanie na ich optymalizację.
-
Utworzono, w wyniku tych działań kompletnie nowy model zarządzania projektami, zorganizowano od nowa Centrum Polityki Zakupowej wraz z przyjaznymi procedurami zamówień, stworzono instytucjonalną przestrzeń do komercjalizacji badań naukowych, wygenerowano przejrzyste zasady raportowania osiągnięć naukowych i in. Obszar ten jest działaniem ciągłym i jego dalsze usprawnianie musi być stałym priorytetem władz uczelni.
Znaczące odciążenie nauczycieli akademickich od prac i procedur biurokratycznych
-
Wprowadzono zasadę, że wniosek o zniżkę pensum z tytułu kierowania projektem składany jest jeden raz na cały okres projektu.
-
Opracowano i skutecznie wdrożono elektroniczny wniosek o zgodę na wyjazd zagraniczny, a w przygotowaniu są kolejne wnioski.
-
Wprowadzono możliwość generowania automatycznie w Bazie Wiedzy UG Ankiety oceny pracowniczej.
-
Dzięki rozwinięciu w przestrzeni elektronicznej prac i procedur wdrożonych z powodu obostrzeń pandemicznych utrzymano zasady organizacji spotkań w formule hybrydowej lub online (
m.in
. posiedzenia Senatu).
-
Tam, gdzie było to możliwe – ułatwiono składanie przez pracowników i studentów wniosków elektronicznych w miejsce papierowych podań i raportów. Dotyczy to
m.in
. wniosków w programach finansowanych z IDUB, wniosków o dofinasowanie, wniosków o uprawnienia do przetwarzania danych osobowych, a ostatnio również wniosków urlopowych wraz z generowaniem planów urlopowych.
-
Wdrożono elektroniczny wniosek o obniżenie wymiaru pensum, nową wersję systemu GUCiR wraz z obsługą rachunków, ewidencji pracy i protokołów odbioru, elektroniczny wniosek o innowacje (patenty), elektroniczny wniosek o uruchomienie studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
-
Zintegrowano wnioski o dofinansowanie do publikacji z systemem bibliotecznym.
-
Ułatwiono dostęp do informacji
m.in
. w panelu zarządczym UG, Portalu Pracownika oraz innych systemach UG. Uproszczone procedury wspomaga wiele systemów informatycznych
m.in
. Office 365, EZD, Portal Pracownika i inne odrębne systemy opracowane przez pracowników UG. Zwiększono liczbę upoważnień przez przełożonych pracowników wykonujących różne czynności w ich imieniu. To pozwala kierownictwu Uczelni, Wydziału i jednostek ogólnouniwersyteckich skupić się na zarządzaniu Uniwersytetem.
-
Uproszczono przepisy wewnętrzne UG (tam gdzie było to możliwe) i dostosowano je do nowych realiów np. procedury dotyczące nadawania stopni naukowych w UG.
-
Zmieniano strukturę organizacyjną Uniwersytetu usprawniając zadania i pracę poszczególnych jednostek a także wykluczając powielanie przez nie zadań.
-
Wdrożono działania na rzecz minimalizowania procedur biurokratycznych przez jednostki odpowiedzialne za współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz komercjalizację pośrednią i bezpośrednią (Biuro Analiz i Ekspertyz, Univentum Labs, Centrum Transferu Technologii). Wprowadzono np. kompleksową opiekę nad ekspertem od momentu podpisania umowy do momentu przekazania wynagrodzenia.
-
Odciążono nauczycieli akademickich w wypełnianiu części danych sprawozdawczych - raportowanie do bazy wiedzy osiągnięć naukowych pracowników UG w zakresie uzyskanych patentów krajowych i międzynarodowych, wniosków o dofinansowanie projektów wdrożeniowych, wskaźników we wnioskach wdrożeniowych (dot. ochrony praw własności intelektualnej oraz komercjalizacji).
Rozwój e-obiegu dokumentów
-
Rozszerzono zakres działań w ramach systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją, czyli EZD, które stało się podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw oraz wykonywania czynności kancelaryjnych.
-
Od roku 2023 uchwały Senatu, uchwały Rady UG oraz zarządzenia Rektora i Kanclerza są podpisywane i archiwizowane wyłącznie w formie elektronicznej.
-
Poza systemem kancelaryjnym, wdrożono własne systemy wspomagające elektroniczny obieg spraw np. system Internetowej Rejestracji Kandydatów, Bazę Aktów Prawnych UG (udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej), monitorowanie realizacji Strategii UG, raportowanie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Uniwersytecie Gdańskim, czy dostępność infrastruktury UG do wynajmu.
-
Rozpoczęto wdrażanie, w ramach współpracy Związku Uczelni im. Daniela Fahrenheita (FarU), Portalu eUczelnia. Tym samym Uniwersytet Gdański będzie miał dostęp do w pełni zelektronizowanego procesu dyplomowania, sprawnego obiegu wniosków studentów w formie elektronicznej oraz elektronicznych protokołów. Pozyskano na ten cel środki z Ministerstwa Edukacji i Nauki z przeznaczeniem na integrację uczelni Związku m. in. w zakresie rozwiązań informatycznych.
Nowa polityka zamówień publicznych w zakupach na potrzeby badań i dydaktyki
-
Dostosowano strukturę i zasady działania Centrum Zamówień Publicznych do struktury korporacyjnej, dzięki czemu wprowadzono zasady współpracy z Wydziałami na zasadzie pomocy i wsparcia w procesach zakupowych np. poprzez bezpośrednie kontakty z naukowcami na Wydziałach, propozycje alternatywnych rozwiązań problemów zakupowych, czy szukanie rozwiązań dla poszczególnych zakupów w jednostkach.
-
Podjęto wraz z jednostkami zamówień publicznych w Uczelniach FarU współpracę mającą na celu zbudowanie wspólnego schematu działań.
-
Ustandaryzowano umowy i uproszczono dokumenty zakupowe, co zwiększyło transparentność procesów zakupowych.
-
Wprowadzono przejrzystą strukturę CZP i przydzielono na nowo zdania, w ramach poszczególnych jego działów, co pozwoliło usprawnić procedury, rozliczenia itp.
-
Przebudowano stronę CZP zamieszczając pełną dokumentację, wnioski, informacje oraz newsletter.
-
Zmniejszono liczbę przetargów dzięki integrowaniu określanych przez jednostki potrzeb, co przyspiesza działania i pozwala na znaczne obniżenie kosztów.
-
Powołano Centrum Komunikacji i Promocji, w ramach którego opracowano strategię komunikacji UG na lata 2020-2024, w której zdefiniowano i opisano kształtowanie wizerunku marki, jej wyróżników, wartości oraz oferty we wskazany i spójny sposób odróżniający Uniwersytet od konkurencji.
-
Wytyczono najważniejsze cele wizerunkowe: wysoki poziom nauki, badań i kształcenia; wpływ na otoczenie, innowacyjność, otwartość Uczelni, mentoring i sieciowanie realizowane poprzez dostęp do najlepszych naukowców i dydaktyków, projekty prospołeczne, wymianę, współpracę międzynarodową, angażowanie się w życie lokalnej społeczności.
-
Wprowadzono nowoczesny i jednolity znak marki jaką jest uczelnia - nowe logo i barwy.
-
Wzmocniono współpracę z jednostkami i naukowcami organizującymi wydarzenia w uczelni i poza nią (jeśli firmowane są przez uniwersytet).
-
Wzmocniono przekaz informacyjny dotyczący wydarzeń, sukcesów społeczności akademickiej, rankingów w ramach przebudowanej strony aktualności.
-
Uruchomiono serwis informacyjny aktualności w języku angielskim.
Aktywna współpraca w ramach Związku Uczelni w Gdańsku im Daniela Fahrenheita
-
Przeprowadzono kompleksową analizę potencjału Uczelni Fahrenheita, która umożliwiła rozwinięcie działalności związku, powołanie biura, diagnozę obszarów wspólnych, opracowanie projektu statutu federacji oraz scenariuszy federacyjnych.
-
Opracowano i wdrożono program integracji bibliotek uczelni związkowych (wspólne zakupy, ujednolicony informatyczny system biblioteczny).
-
Utworzono jedno „okno” kontaktowe uczelni związkowych przez CTT wraz ze wspólnym brokerem innowacji.
-
Zorganizowano kilkadziesiąt wydarzeń, w tym spotkania naukowców (seria Science Speed Dating), międzyuczelniane konkursy dla studentów, kursy i szkolenia, pikniki naukowe, wspólne otwarcie roku akademickiego w historycznym Głównym Mieście Gdańskaw Gdańsku. Ważna jest też wymiana doświadczeń z zakresu dydaktyki akademickiej w ramach cyklicznych konferencji o nazwie
Dzień Jakości FarU
-
Istotne są też wspólne działania w zakresie promocji nauki, które przybierają formę się Pikniku Naukowego Fahrenheita dostępnego dla całej społeczności pomorskiej w centrum Hewelianum.
-
Uruchomiono program stypendialny im. D. Fahrenheita we współpracy z Miastem Gdańsk.
-
Podpisano kilkanaście strategicznych umów pomiędzy FarU a przedstawicielami otoczenia w tym np. z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi.
-
Rozwinięto współpracę w zakresie działalności studenckiej:
-
w ramach Hackhatonu FarU studenci w zespołach pod okiem trenerów, mentorów i ekspertów dziedzinowych proponują rozwiązania kluczowych zagadnień naukowych,
-
realizowany jest konkurs „Mistrzowie współpracy Fahrenheita” dla kół naukowych trzech uczelni, organizowanych jest wiele konferencji (np. Panel Mistrzów Fahrenheita).
-
Objęto wspólną patronacką opieką działalność Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego im. Pawła Adamowicza i wsparto, w ramach specjalnego porozumienia - edukację młodzieży szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Wejherowski.
Dywersyfikacja przychodów uczelni poprzez prowadzenie kampanii fundraisingowych
-
Opracowano system corocznej aktualizacji katalogu wydarzeń organizowanych przez UG i jego dystrybucję w otoczeniu społeczno-gospodarczym o wysokim potencjale sponsoringowym. Na jego podstawie przygotowywane są profesjonalne oferty sponsorskie celowane dla konkretnych podmiotów. W ten sposób pozyskujemy systematycznie środki finansowe na wydarzenia kulturalne, wystawy w galerii oraz aktywność sportową na poziomie ok. 100 tys. zł rocznie.
-
Uruchomiono także kampanie fundraisingowe na rzecz studentów uchodźców z Ukrainy ustanawiając dla nich specjalny fundusz stypendialny, którego operatorem była Fundacja Rozwoju UG.
Działania na rzecz poprawy pozycji uczelni w rankingach uniwersytetów
-
Wzmocniono przekaz informacyjny mający na celu podniesienie świadomości społeczności akademickiej w zakresie metodologii rankingowej
m.in
. publikowanie analiz wyników na stronie UG, w Gazecie Uniwersyteckiej, wśród członków Senackiej Komisji Organizacji i Rozwoju.
-
Podejmowano działania mające zwiększyć udział naukowców wkierowanych do nich przez organizacje rankingowe ankietach reputacyjnych
-
Współpracowano z wydziałami w celu wypracowania indywidualnego sposobu oceny dla kierunków, gdzie możliwe jest uzyskanie lepszej pozycji rankingowej, poprawy kryterium „visiblity” uczelni poprzez znaczącą poprawę jakości strony internetowej, prowadzenie strony w języku angielskim, a także poprawy parametrów umiędzynarodowienia (współpraca w ramach SEA-EU).
-
Osiągnięto znaczące postępy rankingowe: w roku 2023 poprawa o ponad 100 miejsc w Greenmetric, o ponad 200 pozycji w THE Impact (UG liderem w Polsce). Ranking Perspektyw (od pozycji 28 w roku 2020 do 16 miejsca wśród wszystkich uczelni akademickich w roku 2023 i 4 miejsca wśród uniwersytetów). Ranking THE by subject: w 2023 UG notowany w Arts and Humanities (przedział 601+), Business and Economics (801+), Social Sciences (801+), Life Sciences (601-800), Physical Sciences (1001+), Psychology (501-600), Education (601+) Law (251-300) - 3 miejsce w Polsce za UW i UJ.
Nowa, funkcjonalna organizacja świadczenia usług badawczych i edukacyjnych
-
Wdrożono nową, funkcjonalną organizację świadczenia usług badawczych i edukacyjnych znajdującą odzwierciedlenie w zasadach oceny ewaluacji osiągnięć naukowych.
-
Uruchomiono procedurę bezpiecznej przestrzeni do komercjalizacji usług badawczych i edukacyjnych poprzez opracowanie i wdrożenie:
-
Polityki przeciwdziałania konfliktowi interesów w Uniwersytecie Gdańskim,
-
wprowadzenie mechanizmu monitorowania i wycofania w procesie komercjalizacji badań Uniwersytetu Gdańskiego,
-
powołanie Uniwersyteckiego Laboratorium Usług Badawczych (ULUB),
-
powołanie Centrum Kursów i Szkoleń.
Nowa strategia współpracy z otoczeniem biznesowym
-
Przeprowadzono kompleksową analizę dotychczasowej współpracy UG z otoczeniem społeczno- gospodarczym w zakresie oceny wyników parametryzacji dla poszczególnych dyscyplin w II i III kryterium i przekazano rekomendacje wszystkim zespołom dziekańskim w zakresie dotyczących ich dyscyplin.
-
Dokonano analizy istniejących umów, porozumień o współpracy UG z partnerami gospodarczymi, społecznymi i instytucjami publicznymi (ponad 700 umów) w celu określenia partnerów strategicznych z punktu widzenia obecnych i rozwijanych kierunków badań, możliwości komercjalizacji wyników badań naukowych i uzyskiwania przychodów z usług badawczych.
-
Przeprowadzono spotkania z partnerami biznesowymi w celu określenia zasad partnerstwa i zleceń międzyinstytucjonalnych.
-
Wprowadzono cykliczne spotkania z partnerami strategicznymi UG w celu bieżącego informowania o potencjalne naukowym, eksperckim i projektowym oraz z zespołami badawczymi UG w celu poszukiwania potencjału komercjalizacyjnego.
-
Przeprowadzono analizę przedwdrożeniową CRM jednostek odpowiedzialnych za współpracę z otoczeniem społeczno - gospodarczym w celu wprowadzenia jednego środowiska pracy.
-
Przeprowadzono szkolenia pracowników odpowiedzialnych za współpracę z otoczeniem,
-
Zorganizowano centrom i biurom działającym w UG wizyty studyjne w jednostkach SEA-EU oraz w uczelniach posiadających innowacyjne rozwiązania w zakresie współpracy z biznesem.
-
Realizowano projekty (Horyzont Europa) wpierające zmiany instytucjonalne w zakresie współpracy uczelni z otoczeniem (CATALISI, reSEArch- EU), w ramach których wypracowano narzędzia, które zostaną wdrożone w do codziennej pracy UG: Marketplace Tool, SEA Innovate Hub, Research Potential Database.
-
Pozyskano finansowanie i zrealizowano działania Inkubatora Przedsiębiorczości, w tym prace przedwdrożeniowe w zakresie podnoszenia gotowości technologicznej rozwiązań UG oraz wycen rynkowych technologii i ochrony własności intelektualnej.
-
Dokonano profesjonalizacji współpracy z otoczeniem zwiększając szanse na pozyskanie kontrahentów do prac zleconych poprzez
m.in
. rozszerzenie zakresu akredytacji laboratorium badawczo-wdrożeniowego MWB, integracji laboratorium z systemem ISO 14001:2015 oraz akredytacji PCA i PRS.
-
Zwiększono znacząco dynamikę pozyskiwania patentów dzięki nowej polityce współpracy z otoczeniem (2021-2023: 68 patentów) oraz pozyskiwanie przychodów z usług badawczych.
-
Wdrożono politykę przeciwdziałania konfliktowi w UG oraz system zarządzania komercyjną infrastrukturą UG
m.in
. poprzez wprowadzenie mechanizmu monitorowania i wycofania na: Wydziale Biologii, Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii, Wydziale Chemii i Wydziale Filologicznym kończąc tym samym proces budowy bezpiecznej przestrzeni do komercjalizacji w Uniwersytecie Gdańskim.
-
Przygotowano „uwolnienie” wydziałów do komercjalizacji i pełne uruchomieniem działalności Uniwersyteckiego Laboratorium Usług Badawczych w wyniku wdrażania nowej strategii współpracy z otoczeniem z dniem 1 stycznia 2024r.
Rozwój uczelni „przyjaznej środowisku”
-
Przeprowadzono działania audytowe dotyczące zużycia energetycznego w budynkach UG
-
Zmniejszono zamówienia mocy energii elektrycznej dla 14 punktów poboru.
-
Opracowano plan wdrażania Centralnego Systemu Zarządzania Energią i uruchomiono go w budynkach kampusu Sopot.
-
Zamontowano kilkadziesiąt paneli fotowoltaicznych na dachu budynku Neofilologii UG.
-
Przeprowadzono kampanię uświadamiającą pracownikom konieczności oszczędzania energii (np. włączanie komputerów po pracy).
-
Powołano, wraz z UMW w Olsztynie i UMCS w Lublinie, Forum Zielonych Uniwersytetów.
-
Przygotowano i przeprowadzono działania promocyjno – informacyjne dotyczące idei Zielonego Uniwersytetu,
m.in
. konferencję „Nauka i edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, Dzień Zrównoważonego Rozwoju, cykl Uniwersyteckie rozmowy o Zrównoważonym Rozwoju, konkursy itp.
-
Wdrożono projekt „Zerujemy emisje – transfer wiedzy (z) UG” finansowany przez WFOŚiGW.
-
Uruchomiono, w ramach współpracy z Uczelniami FarU, studia podyplomowe „Mitygacja i adaptacja do zmiany klimatu” oraz „Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju: morska energetyka wiatrowa”.
-
Przeprowadzono konkurs „Rowerem na Uczelnię”, który promuje zrównoważony transport.
-
Opracowano i wprowadzono kryteria oceny ofert o charakterze społecznym i środowiskowym w procedurach zamówień publicznych.
-
Zaprojektowano, wykonano i oddano do użytku pierwszy na kampusie „Ogród deszczowy” włączający się w system małej retencji nadmiarowych wód opadowych spływających z uniwersyteckich parkingów.
Uniwersytecki budżet obywatelski
-
Przeprowadzono dwie edycje Akademickiego Budżetu Obywatelskiego (po raz pierwszy w historii UG – w roku 2022 ), dzięki któremu pracownicy i studenci mogą zmieniać i współtworzyć przestrzeń w uczelni.
-
Dofinansowano ABO kwotą 200 tys. (po 100 tys. na projekty pracownicze i studenckie). Wybrano 2 zwycięskie projekty pracownicze i 2 studenckie. W roku 2022 dopuszczono do głosowania 42 projekty, głosowało na nie 3,5 tysiąca studentów i doktorantów oraz prawie połowa pracowników (1478 osób). W roku 2023 dopuszczono do głosowania 27 projektów, a oddano 12 tys. głosów, co wskazuje na rosnące zainteresowanie ABO! Wszystkie zwycięskie projekty 1 edycji zostały zrealizowane.
Autonomia wydziałów w rozwoju priorytetów edukacyjnych
-
Wprowadzono pełną autonomię Wydziałów w zakresie proponowanych kierunków studiów, zmiany istniejących programów i tworzenia ścieżek w ramach prowadzonych kierunków. Ograniczenia stanowią regulacje prawne o charakterze ogólnopolskim oraz organizacyjno-finansowe związane z ograniczaniem godzin ponadwymiarowych.
-
W latach 2020-2023 powstało 18 programów studiów pierwszego i drugiego stopnia, 1 program jednolitych studiów magisterskich oraz zmodyfikowano wszystkie pozostałe istniejące programy. Obecnie UG oferuje 92 programy studiów pierwszego stopnia, 71 programów drugiego stopnia oraz 7 programów jednolitych studiów magisterskich.
Wsparcie pracowników (organizacyjne i finansowe) dla unowocześniania programów kształcenia, podnoszenia interdyscyplinarności, współpracy z otoczeniem
-
Zrealizowano szkolenia pogłębiające umiejętności pracowników w zakresie realizacji programów studiów, podobnie kursy i szkolenia prowadzone przez CDDiT, w tym kurs „English for Didactic Purposes”.
-
Wprowadzono w ramach projektu „Dostępny UG – kompleksowy program likwidacji barier w dostępie do kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami” skrypt pt. „Formy pracy ze studentami z różnymi niepełnosprawnościami w procesie kształcenia”.
-
Powołano nowe rady programowe (głównie w latach 2020-2021), które realizują politykę edukacyjną na poszczególnych wydziałach.
Uniwersyteckie Centrum Jakości Kształcenia i Innowacji Dydaktycznych – wsparcie metodyczne, technologiczne i szkoleniowe
-
Powołano w styczniu 2021 roku Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu, które stworzyło program kompleksowego wsparcia nauczycieli akademickich w rozwijaniu kompetencji dydaktycznych i metodycznych, stanowiąc źródło wsparcia we wdrażaniu nowoczesnych narzędzi i metod kształcenia.
-
Zorganizowano w CDDiT UG szkolenia i kursy, w których w roku akademickim 2022/2023 wzięło udział łącznie 734 osób pracowników UG.
-
Wydawane jest również pismo pt. „Horyzonty Edukacji Akademickiej”, w którym zamieszczane są artykuły naukowe dotyczące edukacji akademickiej.
-
Zorganizowano liczne programy mentoringu, czyli wsparcia oferowanego przez doświadczonych dydaktyków młodym, często dopiero zaczynającym pracę nauczycielom akademickim.
Mianowania na tzw. katedry imienne (Chairs) wybitnych dydaktyków w uczelni
-
Wprowadzono do statutowych regulacji uczelni możliwość powoływania wybitnych osobistości nauki i dydaktyki na tzw. Katedry Imienne:
-
w dziedzinie nauk humanistycznych powołano Katedrę im. Marii Janion - na Wydziale Filologicznym oraz Wydziale Historycznym. Katedrę objęli: prof. Agata Bielik-Robson (2022/2023) oraz prof. Mariusz Ziółkowski (2023/2024)
-
w dziedzinie nauk społecznych powołano Katedrę im. Eugeniusza Kwiatkowskiego - na Wydziale Ekonomicznym, Wydziale Nauk Społecznych, Wydziale Prawa i Administracji oraz Wydziale Zarządzania. Katedrę objęli prof. Leszek Balcerowicz (2022/2023) oraz prof. Hanna Suchocka (2023/2024)
-
w dziedzinie nauk przyrodniczych i ścisłych powołano Katedrę im. Wacława Szybalskiego - na Wydziale Biologii, Wydziale Chemii, Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki, Wydziale Oceanografii i Geografii oraz Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii UG i GUMed Katedrę objęli prof. Andrzej Dziembowski (2022/2023) oraz prof. Harald Weinfurter (2023/2024).
-
Nominowani profesorowie przeprowadzili wykłady otwarte i seminaria dla społeczności akademickiej UG oraz uczestniczyli / uczestniczą w działalności publikacyjnej.
Instytucjonalne wsparcie i upowszechnianie praktyk tutoringu akademickiego
-
Wprowadzono zasady organizacji zajęć w formie tutoringu (Zarządzeniem Rektora) na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich w Uniwersytecie Gdańskim.
-
Prowadzony jest tutoring w ramach Indywidualnych Studiów Międzydziedzinowych oraz na poszczególnych wydziałach np.: na Wydziale Ekonomicznym,
m.in
. w ramach przedmiotu do wyboru pn. „Ekonomia w tutoringu akademickim” realizowany jest cykl zajęć w formie tutoriali.
-
Uruchomiono w CDDiT specjalny program w zakresie personalizowanej ścieżki edukacji w kształceniu akademickim.
-
CDDiT wydaje również czasopismo pismo „Tutoring Gedanensis. Czasopismo Tutees i Tutorów”, które publikuje artykuły w wersji elektronicznej.
-
Zrealizowano także program „Mistrzowie dydaktyki – wdrożenie modelu tutoringu do praktyki uczelnianej”, w którym licznie uczestniczyli pracownicy i doktoranci.
Przygotowanie uczelni do oceny kompleksowej
-
Usprawniono monitoring działań podejmowanych w uczelni na rzecz jakości kształcenia (nowy wzór sprawozdania rocznego).
-
Wprowadzono nowe regulacje dotyczące różnych obszarów związanych z jakością kształcenia np. ankietyzacji.
-
Utworzono Radę ds. Ewaluacji Jakości Kształcenia, która jako organ powoływany przez Radę Uczelni oraz Senat ocenia działania uczelni w tym zakresie. Dzięki wsparciu Rady dokonywany jest coroczny przegląd funkcjonowania systemu jakości kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim, jak również podejmowane są działania koordynowane przez Uczelniany Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia ukierunkowane na coraz lepszą organizację kształcenia w uczelni.
Systemowe rozwiązania programów hybrydowych wobec pandemii i innych, nieprzewidzianych zagrożeń
Atrakcyjna oferta kształcenia komercyjnego
-
Utworzono Centrum Kursów i Szkoleń, którego celem jest zwiększenie ofert krótkich form kształcenia komercyjnego. W roku 2022/2023 zrealizowano kursy zamawiane przez Urząd Miejski w Gdańsku i inne jednostki z którymi podpisano umowy.
-
Od 2020 utworzono 25 studiów podyplomowych i 40 kursów dokształcających. Obecnie w ofercie znajduje się 88 studiów podyplomowych.
Uporządkowane nauczanie języka polskiego dla obcokrajowców
-
Powołano Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej, które systemowo organizuje i prowadzi kursy dla cudzoziemców w zakresie języka polskiego i kultury polskiej i ma w swojej ofercie specjalistyczne kursy, warsztaty, lektoraty oraz szkolenia metodyczne dla nauczycieli języka polskiego jako obcego.
-
Wprowadzono w ramach CJO lektoraty wynikające z planu studiów, gdzie język polski jest dla cudzoziemców językiem obcym.
-
CJO realizuje także na bieżąco nauczanie doktorantów lub pracowników cudzoziemców języka polskiego jako języka obcego.
Uznawanie udziału w szkołach letnich w programach studiów
-
Wprowadzono uznawanie przez Prodziekanów ds kształcenia i Dyrektorów szkół doktorskich zajęć zrealizowanych podczas szkół letnich i innych form kształcenia w ramach przeniesienia osiągniętych efektów uczenia się.
Wspieranie inicjatyw w zakresie umiędzynarodowienia kształcenia
-
Podjęto inicjatywy w zakresie intensyfikacji międzynarodowego transferu wiedzy i doświadczeń,
m.in
. w programach Nawa-Prom, Ster, Welcome to Poland, Spinaker i in.
-
W ramach programu Erasmus+ w ostatnich 3 latach uzyskano dofinansowanie na poziomie ok 5 mln zł, w tym w roku 2023 budżet programu KA171 wyniósł aż 465 455 euro, co plasuje UG na 3 m-cu w Polsce!
-
Dynamicznie poszerzano sieć krajów w ramach wymiany od 26 na początku kadencji do 40 w 2023 r.
-
Podjęto kompleksowe działania w zakresie mobilności kadry. W ciągu 3 lat z kilkunastu mobilności w skali roku UG osiągnął poziom 140 mobilności nauczycieli akademickich i aż 93 mobilności pracowników administracyjnych.
-
Uruchomiono wiele przedsięwzięć we współpracy z uczelniami partnerskimi promujących wspólne publikacje, seminaria, szkoły letnie, konferencje, prace nad stworzeniem wspólnych kierunków studiów oraz wnioski o nowe granty, nie tylko w ramach programu Erasmus. Najważniejsze to stworzenie dwóch edycji Learning Online Courses (LOCs), Master Internship - program staży dla studentów, Blended Intensive Programmes w ramach partnerstwa SEA EU, otwartych kursów i webinarów (np. Marine Data Literacy).
-
Podjęto także wiele działań integrujących zagranicznych studentów i pracowników z życiem uczelni, np. „Cinematic Poland”, warsztaty międzykulturowe, oraz warsztaty „Body & Mind”, które mają na celu promowanie wymiany kulturalnej i wzajemnego zrozumienia.
-
Uruchomiono systemową i trwałą współpracę z NAWA, FRSE i Fundacją Perspektywy, dzięki której UG jest trwale reprezentowany w wydarzeniach i targach edukacyjnych zagranicznych, w tym w Uzbekistanie, Azerbejdżanie, Egipcie, Turcji i Gruzji.
-
Nawiązano także dyplomatyczną współpracę z ambasadami Azerbejdżanu, Japonii, Pakistanu, Austrii, Islandii i in. w celu rozpowszechniania oferty dla studentów. Przeprowadzono także wiele kampanii marketingowych w mediach społecznościowych w tym obszarze.
-
Podjęto działania w zakresie rozwoju kształcenia poprzez społeczne zaangażowanie oraz aktywności Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu w zakresie szkolenia i promocji dla kadry UG o projektowaniu zajęć w formule SL. Zaangażowanie studentów - SEA-EU Makeathon - Sukces studentów UG – międzynarodowy konkurs startupowy. Kształcenie projektowe, które jest wdrażane w obrębie wielu przedmiotów w programach studiów UG ma istotne znaczenie dla społecznego angażowania studentów podobnie jak programy praktyk zawodowych tam, gdzie jest to możliwe.
-
Realizowane jest zaangażowanie społeczne w ogólnouczelnianym wymiarze przez samorządy studenckie i doktoranckie oraz Centrum Aktywizacji Studentów i Doktorantów, który koordynuje akcje pomocy Ukrainie, działania charytatywne i włączanie do współpracy np. ze szkołami i przedszkolami. Uniwersytet jest miejscem praktyk zawodowych dla ok 40 uczniów Zespołu Szkół Specjalnych nr 2 w Gdańsku.
Program pozyskiwania akredytacji międzynarodowych
-
Skutecznie przygotowano uczelnie do uzyskania pozytywnej rekomendacji ASHOKA w zakresie programu „Journey to Change Maker Campuss”, akredytacji European Chemistry Thematic Network w zakresie Eurobachelor, Euromaster i Eurodoctroate oraz wdrożono proces pozyskiwania akredytacji dla nowo tworzonych kierunków studiów w ramach sojuszu SEA-EU.
Budowa kultury wielojęzykowej w kształceniu
-
W ramach współpracy z partnerstwem SEA-EU przygotowano i przeprowadzono 3 edycje kursów języka angielskiego dla pracowników naukowych i administracyjnych UG (przeszkolono 300 osób).
-
Zorganizowano także dwie edycje Learning Online Courses - kursy prowadzone przez zagranicznych wykładowców dla studentów UG.
-
Zorganizowano ofertę darmowych kursów językowych pn. Virtual Language Courses and Virtual Tandem Language Exchange.
-
Zainicjowano działania na rzecz opracowania Polityki Językowej służącej ukształtowaniu wspólnej Polityki Językowej SEA-EU (z uwzględnieniem wartości kulturowej i lingwistycznej języków regionalnych.
-
Podjęto współpracę z międzynarodowym sektorem biznesu (pro bono) – projekt autorski CJO – która doprowadziła do organizacji warsztatów i prelekcji dla studentów UG w językach obcych (
m.in
. we współpracy z Amazon (London), Swarovsky, State Street, Alexander Mann Solutions).
Systemowe wsparcie kształcenia nauczycieli
-
Powołano w 2022 roku Centrum Kształcenia Nauczycieli CKN w celu organizacji i koordynacji działań UG w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego studentów do wykonywania zawodu nauczyciela.
-
Opracowany został w CKN autorski program nauczania, który jest stale poddawany ewaluacji i prowadzi kształcenie kandydatów do zawodu nauczyciela przedmiotu w grupach zajęć B i C, tj. w obszarze psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i emisji głosu.
-
CKN koordynuje kształcenie studentów przygotowujących się wykonywania zawodu nauczyciela na studiach pierwszego i drugiego stopnia.
Wdrożenie głównych działań z programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (podnoszenie jakości publikacji, granty przygotowawcze, umiędzynarodowienie badań i in.) oraz wieloletni system zespołowych i indywidualnych grantów wewnętrznych
-
Uruchomiono program małych grantów UGrants: START – dla młodych naukowców i doktorantów na badania kończące się publikacją naukową (181 grantów na łączną kwotę blisko 2.5 mln zł),
-
Wdrożono także programy FIRST - przygotowawczy do złożenia pierwszego wniosku o grant (100 grantów na łączną kwotę blisko 1.7 mln zł) i ADVANCED – przygotowawczy do złożenia wniosku o grant europejski (15 grantów na łączną kwotę blisko 500 tys. zł).
-
Wprowadzono Program staży zagranicznych dla młodych naukowców na 3 miesięczne pobyty w najlepszych ośrodkach naukowych na świecie (9 laureatów uzyskało środki w łącznej wysokości 600 tys. zł).
-
Wdrożono Program młodych liderów grup badawczych junG, wspierający założenie pierwszej grupy naukowej (4 granty na łączną kwotę 475 tys. zł), Program rozwoju czasopism naukowych (wsparto 6 redakcji łączną kwotą 160 tys. zł,) oraz Program rozwoju bazy aparatury badawczej (dofinansowano zakup 6 aparatur w łącznej kwocie 5.4 mln zł).
Transparentny, dofinansowany i podzielony na dziedziny
-
Program Publikacyjny Opracowano nową edycję Programu Publikacyjnego UG, w którym premiowano autorów artykułów i monografii naukowych publikowanych w najbardziej prestiżowych czasopismach i wydawnictwach (blisko 3000 świadczeń na łączną kwotę 6 mln zł), dofinansowano koszty publikacyjne i otwartego dostępu: (dofinansowano 430 publikacji w kwocie 2 mln zł). Kryteria programu uwzględniające specyfikę każdej z dyscyplin ulegały systematycznemu podwyższaniu podążając za wzrostem liczby prestiżowych publikacji.
-
Zniżki pensum dydaktycznego dla aktywnych badaczy Opracowano i wdrożono program umożliwiający otrzymanie zniżki pensum dydaktycznego pracownikom, którzy w poprzedzającym roku opublikowali artykuł w czasopiśmie sklasyfikowanym w pierwszym decylu lub monografię w wydawnictwie z najwyższego poziomu wykazu wydawnictw (lub nagrodzoną).
Systemowe wsparcie każdej dyscypliny w procesie ewaluacji
-
Opracowano i dostarczano co pół roku na Wydziały regularne analizy kondycji naukowej dyscyplin przygotowywanej przez firmę Index Copernicus wraz z rekomendacjami.
-
Zorganizowano regularne szkolenia i spotkania konsultacyjne Prodziekanów ds. nauki, w tym w zakresie kryterium wpływu społecznego (1 raz w miesiącu).
-
Udostępniono Przewodniczącym Rad Dyscyplin i Władzom Dziekańskim funkcjonalność w Bazie Wiedzy UG pozwalającą na możliwości analizowania w czasie rzeczywistym stanu dorobku naukowego dyscypliny.
-
Poprowadzono doradztwo dla pracowników dotyczące strategii publikacyjnych przez Biuro Nauki i Bibliotekę UG.
-
Propozycja kompensacyjnych wynagrodzeń w projektach Opracowano i wdrożono Program Premia na Horyzoncie UG premiujący realizowanie projektów naukowych w ramach programu Horyzont Europa w związku z brakiem możliwości dodatkowego wynagradzania kierowników projektów w tym programie.
Wieloletni program wsparcia humanistyki gdańskiej
-
Opracowano i wdrożono Program Wsparcia Humanistyki Gdańskiej – przekierowujący w trybie konkursowym środki finansowe na długookresowe, indywidualne lub zespołowe projekty badawcze w dziedzinie nauk humanistycznych (do tej pory przyznano 16 grantów na łączną kwotę 3 mln zł).
-
Prestiżowa seria wydawnicza „Uniwersytet dla świata” promująca najważniejsze osiągnięcia we wszystkich dziedzinach nauki
-
Wprowadzono serię wydawniczą „Uniwersytet dla świata”., której celem jest podejmowanie współpracy z instytucjami zewnętrznymi. W latach 2021-2023 podpisano długoterminowe porozumienia o współpracy wydawniczej z:
-
Muzeum Miasta Gdyni (wydanie dwóch serii wydawniczych dotyczących Gdyni: „Gdynia w nowym świetle” oraz „Gdynia. Historia wyjątkowa”),
-
Narodowym Instytutem Dziedzictwa (wspólne wydanie serii Biblioteka Prawa Ochrony Zabytków),
-
Naczelną Radą Adwokacką (wsparcie przy wybranych tytułach serii Studia z Estetyki Prawa).
-
Zainicjowano też współpracę przy pojedynczych dużych projektach związanych z wydarzeniami organizowanymi na UG, czego przykładem są spektakularne katalogi wystaw „Wajda. Człowiek z Gdańska” (z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) i „Gdańskie ślady Szekspira. Chodowiecki & Limon” (z Muzeum Narodowym w Gdańsku).
Pełne wykorzystanie unikalnego potencjału badań morza i zagadnień morskich
-
Zorganizowano nową strukturę Biura Armatora UG, które prowadzi profesjonalną obsługę infrastruktury pływającej. Stworzono dzięki temu organizacyjne i formalne podwaliny pełnego wykorzystania potencjału statku badawczego r/v Oceanograf do prowadzenia badań środowiskowych i przedinwestycyjnych w procesie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
-
Przygotowano i poprowadzono międzynarodową ekspedycję naukową Gdańsk – Kadyks - Gdańsk na pokładzie r/v Oceanograf, która w krótkim czasie stała się najlepszą ”wizytówką” potencjału morskiego UG dla partnerów zagranicznych.
-
Powołano Centrum Badań nad Gospodarką Morską oraz uruchomiono studia podyplomowe Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju: morska energetyka wiatrowa.
-
Zorganizowano zespół ds. morskiej energetyki wiatrowej, który dzięki systematycznym spotkaniom wypracował na bieżąco aktualizowany ogólnouczelniany katalog ofertowy prac badawczo-rozwojowych w zakresie zagadnień morskich oraz pozyskał liczne zlecenia i projekty dla gospodarki. Zespół realizuje ekspertyzy dla Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej i międzynarodowy projekt HYBRID WIND (w konsorcjum z EDF, PG, IMP PAN.
-
Unowocześniono stronę www w celu zwiększenia widoczności potencjału infrastruktury badawczej i potencjału naukowego UG w zakresie potencjału badań morza.
-
Doprowadzono do regularnego udziału UG w branżowych targach (np. Baltexpo, EduOffshoreWind), w pracach zespołów eksperckich inicjatyw krajowych i międzynarodowych z zakresu badań morza (np. Rady Koordynacyjnej nadzorującej realizację Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce) i in.
-
Pozyskano środki na rozpoczęcie generalnego remontu Stacji Morskiej im. K. Skóry w Helu oraz budowę hali ekspozycyjnej.
Organizacja odrębnych biur wsparcia projektów na wydziałach
-
Na wniosek wydziałów odstąpiono od realizacji tego postulatu. W zamian za to dokonano reorganizacji biur projektowych tworząc: Biuro Wsparcia Przygotowywania Projektów – Inkubator Projektowy oraz Biuro Wsparcia Realizacji Projektów, skoncentrowanych wyłącznie na projektach wydziałowych. Przeniesiono projekty ogólnouczelniane na kanclerski poziom kompetencji.
-
Uruchomiono mechanizmy wspierania projektów interdyscyplinarnych
m.in
. poprzez wprowadzenie zasady przypisywania projektów w systemie POLON w zależności od wkładu dyscypliny.
-
Wdrożono moduł IT Zarządzanie projektami, który obejmuje elektroniczną Kartę projektu (formularz zgłoszeniowy) dla wszystkich składanych projektów oraz Rejestr projektów służący ewidencjonowaniu informacji o zrealizowanych i realizowanych projektach oraz generowania raportów dla kadry zarządzającej i jednostek organizacyjnych uczelni.
-
Wsparcie organizacyjne działalności tych dyscyplin w uczelni, które są uprawiane na różnych wydziałach Uporządkowano przypisanie dyscyplin do wydziałów poprzez wskazanie dyscyplin wiodących dla danego wydziału. W wyniku takiego przypisania jedynie dwie dyscypliny (nauki o sztuce oraz nauki o kulturze i religii) pozostały dyscyplinami międzywydziałowymi. Rolę międzywydziałowych koordynatorów przejęli przewodniczący rad dyscyplin.
Międzywydziałowy ośrodek badań na pograniczach dyscyplin
-
Powołano Międzynarodowe Centrum Studiów nad Granicami jako międzywydziałową jednostkę ogólnouniwersytecką finansowaną w ramach Programu Wsparcia Humanistyki Gdańskiej. Centrum zorganizowało cztery międzynarodowe konferencje naukowe, sympozja
-
Border Seminars, warsztaty filmowe, teatralne i spektakle. Zorganizowano warsztaty dla studentów zagranicznych, wykłady gościnne dla społeczności UG.
-
Wydano (w ramach Centrum) trzy numery specjalne czasopism naukowych o tematyce granicznej. Przetłumaczono także sześć książek w tematycznym zakresie działalności MCSnG. Centrum wydaje także newsletter.
Program tłumaczeń i edycji językowej publikacji naukowych w naukach społecznych i humanistycznych W programach UGrants oraz w Programie Wsparcia Humanistyki Gdańskiej umożliwiono wykorzystanie środków na tłumaczenia i edycję językową publikacji.
Promowanie integracji z międzynarodowymi zespołami naukowymi
-
Stworzono i uruchomiono Bazę Research Potential Database (w której obecnie zamieszczonych jest ponad 500 grup badawczych i ponad 140 elementów współdzielonej infrastruktury), SEA-EU ACADEMY, SEA Innovate Hub w ramach współpracy SEA-EU/ReSEArch-EU, które umożliwiają szybkie odnalezienie potencjału infrastrukturalnego dla międzynarodowych konsorcjów naukowych, dydaktycznych oraz na rzecz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
-
Zorganizowano konkurs na minigranty prowadzące do zawiązywania konsorcjów międzynarodowych (dofinansowano 8 projektów).
-
Opracowano system bieżącego wsparcia wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz praktycznego networkingu potencjalnych grup badawczych podczas wymiany „staff week” organizowanych w ramach SEA-EU (UG organizował najwięcej tego typu sieciowań).
Trwałość Międzynarodowych Agend Badawczych
-
Uzgodniono z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej wymogi dot. utrzymania trwałości.
-
Przygotowano i złożono wnioski o dofinansowanie działalności Międzynarodowych Agencji Badawczych w perspektywie finansowej 2021 – 2027 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) – w trakcie oceny.
-
Pozyskano środki (ponad 35 mln zł) na finansowanie działalności badawczej (projektowej) Międzynarodowych Agend Badawczych między innymi ze środków Komisji Europejskiej (Program Horyzont 2020, Program Horyzont Europa), Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Program „profesur gościnnych” dla naukowców zagranicznych
-
Przygotowano i uruchomiono Program Profesorowie Wizytujących na UG. Do tej pory odbyły się 3 edycje (realizacja 2022 i 2023). Obecnie trwa nabór do 4 edycji (realizacja 2024). W ramach programu złożonych zostało łącznie 68 wniosków.
-
Wyłonionych zostało 29 laureatów (43% wniosków) z 16 krajów. Dotychczasowa wartość programu to 515 tys. zł
Interdyscyplinarne projekty badawcze – wspieranie inicjatyw międzywydziałowych
-
Stworzono warunki promocji projektów międzywydziałowych jako narzędzia zwiększania wyniku w II kryterium ewaluacji działalności uczelni.
-
Wprowadzono system procentowego wkładu dyscypliny w projektach interdyscyplinarnych do systemu POLON.
-
Przeprowadzono spotkania z wszystkim zespołami dziekańskimi przedstawiając wydziałowe analizy oceny parametrycznej w zakresie II kryterium i rekomendując współpracę międzywydziałową na rzecz interdyscyplinarnych projektów badawczych. Powoływane są międzywydziałowe zespoły dla przygotowania wysokobudżetowych projektów międzynarodowych (np. wniosek do programu LIFE).
-
Stworzono środowisko pełnego wykorzystania potencjału SEA-EU do zawiązywania takich inicjatyw poprzez projekt ReSEArch-EU, w ramach którego opracowano Przewodnik po dobrych praktykach w ramach transcydyplinarności, przeprowadzono analizę mocnych stron badawczych SEA-EU, która doprowadziła do określenia tematów badawczych o największym potencjale synergii oraz wypracowania długoterminowego programu badań dla sojuszu SEA-EU.
Wsparcie organizacyjnie i finansowe czasopism UG, które znajdują się w najważniejszych bazach bibliograficznych
-
Przeprowadzono konkurs w ramach Programu Wsparcia Czasopism Naukowych dla najlepszych czasopism wydawanych w UG.
-
Przyznano środki 6 redakcjom w łącznej kwocie 160 tys. zł.
Rozwój i optymalizacja infrastruktury badawczej bez naruszania integralności wydziałów
-
Opracowano Program Rozwoju Bazy Infrastruktury Badawczej, w którym skatalogowano dużą aparaturę badawczą rozproszoną na wydziałach. Katalog udostępniono publicznie.
-
Uzgodniono skoordynowanie zakupów dużej aparatury w gronie Dziekanów wydziałów eksperymentalnych w celu jak najbardziej efektywnego jej wykorzystania.
-
W ramach Programu dofinansowano zakup unikatowej aparatury w łącznej kwocie 5.4 mln zł.
-
Udzielano także promes wkładu własnego (10%) w aplikowaniu w konkursach o zakup lub finansowanie dużej aparatury badawczej.
Uniwersyteckie Centrum Aktywności Studentów – wsparcie i koordynacja działalności studenckiej i pro-studenckiej
-
Powołano Centrum Aktywności Studentów i Doktorantów na początku 2021 roku, by koordynować część aktywności studentów i doktorantów naszej uczelni. Centrum pomaga w założeniu i rejestracji kół naukowych, współorganizuje obóz adaptacyjny oraz wydarzenia integrujące społeczność akademicką np. akcje charytatywne, wydarzenia sportowe, spotkania świąteczne i pikniki. Wspiera także działalność naukową studentów i doktorantów poprzez organizację szkół letnich, szkoleń, kursów oraz wykładów mistrzowskich.
Wydziałowe strefy relaksu, gier i integracji studenckiej
-
Zrealizowano strefy relaksu i integracji społeczności dzięki wykonaniu programu Akademickiego Budżetu Obywatelskiego 2022:
-
Strefa Chillout’u na WNS, gdzie po remoncie i zabudowie powstała przestrzeń do wypoczynku i relaksu,
-
Ogólnouniwersytecka Strefa Zero Stress na WPiA z zestawem siedzisk z blatami do pracy,
-
Strefz do Ćwiczeń na Świeżym Powietrzu zlokalizowanz w sąsiedztwie dawnego Rektoratu.
-
W ramach ABO 2023 roku powstaną przestrzenie co-workingowe na Wydziale Ekonomicznym. W Bibliotece Głównej UG znajduje się pomieszczenie relaksu dla studentów z grami planszowymi.
-
Integracja studencka realizowana jest w salach dydaktycznych, w strefach co-workingowych, kawiarni-księgarni na WNS, klubie studenckim Index, który oferuje wiele wydarzeń artystycznych dla studentów.
Inkubator studenckich start-up’ów
-
Opracowano program rozwoju przedsiębiorczości studentów UG we współpracy z Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej zakładający spółdzielcze zaangażowanie studentów do różnych prac na terenie kampusu.
-
Wsparto inicjatywy studentów UG w ramach konkursów Makeathon. W finale 2021 roku w Splicie zwyciężył zespół studentów matematyki i informatyki z UG (projekt aplikacji Studdy Buddy! będący platformą wsparcia i współpracy studentów w zakresie opanowywania materiału).
-
Rozpoczęto proces przygotowania nowego programu startup’owego dla studentów.
Indywidualizacja kształcenia uzdolnionych studentów
-
Powołano w 2021 roku Indywidualne Studia Międzydziedzinowe organizując osobom studiującym w tym trybie indywidualną opiekę tutora.
-
Stworzono warunki rozwoju indywidualnej pracy z osobą studiującą w ramach programu tutoringu dzięki kursom organizowanym przez Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG.
Silniejsze wsparcie działalność organizacji studenckich, kół naukowych, w tym w ramach fakultatywnych programów studiów
-
Ustabilizowano finansowanie działalności kół naukowych: co roku, w oparciu o sprawozdania za poprzedni rok budżetowy przyznaje się 100 tys. zł, które rozdzielane są na wydziały i przekazane do dyspozycji Prodziekanów ds. studenckich.
-
Wzmocniono wsparcia kół naukowych przez Parlament Studentów, który organizuje szkolenia z zakresu przepisów dotyczących wydatkowania środków i ich rozliczania w ramach uczelni. Koła pozyskują również dodatkowe fundusze na wydziałach i w ramach umów sponsorskich od partnerów współpracujących z danym wydziałem.
-
Wprowadzono zasadę, że efekty pracy w kole naukowym mogą być zaliczane (w przypadku zbieżności efektów uczenia się) na poczet zaliczenia przedmiotów w programie studiów.
-
Podpisano specjalną umowę pomiędzy UG a Santander Universidades, w ramach której studenci otrzymują nagrody Santander o wartości 50 tys. zł.
Strefy pracy cichej dla studentów i doktorantów
-
Zaprojektowano i zaaranżowano przestrzenie pracy cichej oraz strefy rekreacyjne na I, II , III i IV piętrze Biblioteki Głównej UG. Zaktualizowano reguły udostępniania pokojów pracy indywidualnej i objęto nimi pracowników naukowych, doktorantów oraz studentów wszystkich lat studiów. W Bibliotece Ekonomicznej udostępniono studentom przestrzeń do cichej pracy na ok. 50 miejsc.
Uniwersyteckie Centrum Sztuki Filmowej – zaplecze technik audiowizualnych oraz otwarta oferta kinowa i wystawiennicza
-
Powołano Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy wzmacniając tym samym sferę kulturalna i edukacyjną w UG. Od powstania w CSF odbyło się 114 pokazów, 35 spotkań z twórcami, 11 festiwali. Centrum ma także na swoim koncie ponad 135 tysięcy wyświetleń filmów w mediach społecznościowych, 33 reportaże z wydarzeń, 28 notacji filmowych, 10 odcinków podcastu filmowego
Negatyw, wywiady m. in. z Lechem Wałęsa, Anną Dymną, Robertem Glińskim, Grupą Filmową Darwin (Marek Hucz i Jan Jurkowski) oraz nawiązało współpracę z takimi instytucjami jak: Rada Państw Morza Bałtyckiego (CBSS), Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Wybrzeże, Gdański Teatr Szekspirowski.
W CSF prowadzone były także warsztaty scenopisarskie z Moniką Masłowską, realizatorskie z Pascalem Payantem, filmotwórcze dla licealistów z Pawłem Podolskim i Maciejem Słowińskim. Realizowano również dwa cykle filmowe we współpracy z Akademią Filmu Polskiego oraz Akademią Filmu Dokumentalnego.
Profesjonalna poradnia psychologiczna dla studentów
-
Powołano Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego UG w 2021 oferujące całej społeczności akademickiej UG bezpłatną pomoc psychologiczną. Centrum organizuje szkolenia (
m.in
. z relaksacji i uważności, wsparcia koleżeńskiego) i webinary z zakresu miękkich kompetencji, radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym oraz np. umiejętności pracy z osobami o różnym charakterze niepełnosprawności, organizuje wydarzenia takie jak Dzień Zdrowia Psychicznego czy spotkania związane ze świadomością zaburzeń psychicznych czy neurorozwojowych. Świadczenia realizowane są także w językach obcych. Z pomocy Centrum skorzystało ponad 800 osób.
Modernizacja bazy noclegowej studentów
-
Zmodernizowano DS. 11 (kwota remontu 138 tys. zł brutto).
-
Rozpoczęto procedurę przetargową na modernizację akademika DS. 7, co pozwoli zwiększyć liczbę dodatkowych miejsc.
-
Wprowadzono zmiany w DS. 5 zwiększając liczbę miejsc.
-
Użyczono Urzędowi Miasta Sopot dwa wyłączone z eksploatacji akademiki DS. 9 i DS 8 na potrzeby uchodźców wojennych z Ukrainy.
Finalizacja budowy Centrum Sportowego
-
Przeprowadzono i sfinalizowano proces wyłonienia wykonawcy inwestycji pn. „Budowa zespołu budynków Centrum Sportowego UG”. Jednak w związku z ogromnymi podwyżkami cen materiałów i robocizny na rynku budowlanym wyłoniony wykonawca DORACO w czerwcu 2021 odmówił wykonania zamówienia w cenie przetargu.
-
W kolejnym rozpisanym przetargu najtańsza oferta przekraczała budżet inwestycji o niemal 40 mln zł. Minister Edukacji i Nauki odmówił dofinansowania budowy Centrum.
-
Zmieniono koncepcję planowanej inwestycji i formułę przetargu na „zaprojektuj i zbuduj” i rozpoczęto nową procedurę przetargową, która powinna się zakończyć w pierwszym kwartale 2024 roku.
-
Siłownia plenerowa na kampusie oliwskim Zrealizowano ze środków Akademickiego Budżetu Obywatelskiego na Kampusie Oliwskim projekt „Gym & Street Workout - Strefa z urządzeniami do Ćwiczeń na Świeżym Powietrzu”. W ramach siłowni na powietrzu pracownicy mogą korzystać z przyrządów do ćwiczeń stacjonarnych oraz drążków, drabinek i poręczy zapewniających możliwość realizacji ćwiczeń siłowych oraz crossfitu. Budżet przedsięwzięcia wyniósł 49 900 zł.
-
Dwutorowa kariera studentów – sportowców - Otwarto ścieżkę umożliwiającą studentom – sportowcom łączenie zajęć dydaktycznych z aktywnością sportową. Już w procesie rekrutacji sportowcy posiadający wybitne osiągnięcia w dyscyplinach olimpijskich oraz ujętych w programie Akademickich Mistrzostw Polski - w toku postępowania kwalifikacyjnego na poszczególne kierunki studiów stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich otrzymują dodatkowe punkty.
-
Wprowadzono regulacje, dzięki którym podczas studiów studenci-sportowy mogą skorzystać z określonych w regulaminie warunków uzyskania indywidualnej organizacji studiów oraz ubiegać się o przyznanie Nagrody Rektora. Jedna trzecia nagród przyznawana jest za wybitne osiągnięcia sportowe. Dwukrotnie przystąpiono do programu Akademicka Reprezentacja Narodowa, która umożliwiła sfinansowanie dodatkowych zajęć dla studentów-sportowców.
Powrót do doniosłej tradycji absolutoriów
-
W wyniku konsultacji z wydziałami decyzję o prowadzeniu absolutoriów pozostawiono do decyzji wydziałom. Uroczyste absolutoria organizowane są na Wydziale Ekonomicznym, Prawa i Administracji, Chemii i Filologicznym, w mniejszym stopniu na pozostałych wydziałach, które wykorzystują w tym celu uroczystości inauguracyjne (Wydział Historyczny, Wydział Nauk Społecznych) lub odrębne święta wydziałów. Organizuje się też inne, specjalne wydarzenia np. uroczystość wręczenia Nagród Rektora dla Studentów UG.
-
Waloryzacja stypendiów doktoranckich na wygasających studiach doktoranckich Na przestrzeni lat 2020 – 2023 odnotowano wzrost jednostkowej kwoty stypendium doktoranckiego na wygasających studiach doktoranckich o 13 % przy jednoczesnym niższym poziomem angażowania środków na ten cel o 36% z uwagi na wygasający charakter studiów doktoranckich.
-
Dofinansowanie stypendiów projektowych w szkołach doktorskich
-
Odnotowano siedmiokrotny wzrost nakładów na stypendia w szkołach doktorskich z kwoty 2,3 mln zł do 16 mln zł. na przestrzeni lat 2020 – 2023.
Udział środków finansowych pozyskiwanych w ramach projektów naukowo-badawczych w finansowaniu stypendiów w szkołach doktorskich na przestrzeni lat 2020 – 2023 wzrósł z 1% do 16% tym samym zmniejszając zaangażowanie środków z subwencji MEiN. Jest to niemal 85% wzrost finansowania stypendiów w szkołach doktorskich w ramach środków projektowych.