Konferencje REA- Rozwój Edukacji Akademickiej
O cyklu konferencji
Projekt REA wziął nazwę od skrótu Rozwój Edukacji Akademickiej, jest autorską propozycją Uniwersytetu Gdańskiego, która jako cykl konferencji, poświęconych aktualnym problemom szkolnictwa wyższego, stanowić ma płaszczyznę dyskusji o zmianach w kształceniu akademickim i postrzeganiu współczesnych studiów uniwersyteckich. Cykl konferencji REA ma być okazją do twórczej rekonstrukcji zastanej rzeczywistości i przyczyniać się do zaistnienia takich warunków pracy akademickiej uczonych oraz studentów, w których zarówno jedni, jak drudzy będą mogli rozwijać się bez przeszkód, służąc ludziom (jak głosi składane przez nich ślubowanie) gdziekolwiek będą.
REA jako cykl konferencji będzie proponował rozwiązania i – wspomagając radzenie sobie z problemami codziennego życia akademickiego – jednocześnie doprowadzi do stworzenia zasad związanych z informacyjnym myśleniem o edukacji wyższej na przyszłe lata i podejmie próbę ukierunkowania kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim oraz innych uczelniach.
Cykl REA skupia kadrę akademicką (pracowników naukowo-dydaktycznych z różnych, polskich uczelni, w szczególności - Uniwersytetu Gdańskiego) oraz gości – w roli ekspertów, dyskutantów i prelegentów - zapraszanych, stosownie do podejmowanej problematyki, z kraju i zagranicy. Rozpoczęła go debata wokół problemów styku edukacji szkolnej i akademickiej, w której uczestniczyły Panie Minister: Katarzyna Hall (MEN) i Grażyna Prawelska-Skrzypek (MNiSW).
„ [...] Stoimy przed wyzwaniem zmiany obrazu uniwersytetu jako miejsca edukacji, już nie tylko dla absolwentów szkół średnich ale także dla ludzi dorosłych, aktywnych zawodowo. Zmieni się punkt ciężkości w proporcji wiekowej studiujących. Z roku na rok powiększać się będzie właśnie ta grupa studentów, będących często już w wieku poprodukcyjnym” – mówi prof. dr hab. Maria Mendel, pomysłodawczyni idei cyklu konferencji.
„Równie dobrze, na przykład kursy, które będą podnosić kwalifikacje praktyczne odbywać się mogą w zakładach pracy, w firmach zatrudniających studenta. Możliwe to będzie dzięki wprowadzeniu tzw. Elastycznych Ścieżek Kształcenia. To – oczywiście – sprawa przyszłości, ale kiedyś pewnie student będzie mógł zdobyć pewną liczbę punktów podczas swojej pracy poza uczelnią, która będzie mogła osiągnięcia te uznać i włączyć w ogólną sumę punktów, wymaganych do uzyskania dyplomu. W związku z opracowywaną strukturą kwalifikacji, zmieniał się będzie również cały system certyfikacji. Osiągnięcia absolwenta będą raczej miały charakter opisu zdobytej przez niego wiedzy i umiejętności, kwalifikujących go do określonych działań. Należy też pamiętać, że to wszystko sprzyjać ma integracji w ramach Unii Europejskiej, zatem obszar tych działań staje się odpowiednio większy”- podkreśla profesor Maria Mendel.
Tematyka zrealizowanych jedenastu konferencji REA:
- „Edukacja szkolna i akademicka w Polsce. Elastyczność i sztywność systemu oświatowego w świetle idei uczenia się przez całe życie i dostępności studiów wyższych”, 28 listopada, 2008
- „Znaczenie wewnętrznych systemów zapewnienia jakości w świetle nowego podejścia do akredytowania programów studiów”, 13 marca 2009.
- „Efekty uczenia się – szanse i wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce”, 26 czerwca 2009.
- „Historia życia jest historią uczenia się. Uniwersytet otwarty i nietradycyjni studenci w polskim szkolnictwie wyższym”, 11 grudnia 2009.
- „Wychowawcze zobowiązania uniwersytetu w społeczeństwie bez elit”, 25 czerwca 2010
- „Problem Based Learning (PBL) a Ramy Kwalifikacji”, 25 marca 2011.
- „Uznawanie efektów dotychczasowego uczenia się i walidacja osiągnięć w zakresie edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce”. 9 grudnia 2011.
- "Nowe perspektywy kształcenia praktycznego w Polsce. Studia o profilu praktycznym w polskich uczelniach-in statu nascendi", 19 czerwca 2012.
- "Liderzy jakości kształcenia w polskich uczelniach. Uwarunkowania rozwoju i perspektywy działania akademickiej kadry projakościowej". 22 marca 2013.
- "Train Professors To Teach- Wokół zaleceń UE dotyczących edukacji nauczycieli akademickich i przygotowania ich do kształcenia uwzględniającego osiągnięcia studentów poza systemem edukacji formalnej",16 maja 2014.
-
"Szkolnictwo wobec nowej rzeczywistości prawnej- Polski model akredytacji, dywersyfikacja uczelni, zróżnicowanie oferty programowej uczelni w związku z LLL, uznawanie efektów uczenia się poza edukacją formalną", 12 grudnia 2014.
Wśród prelegentów zagranicznych wystąpili, m.in.: prof. Hakan Hult (Linkoping University, Sweden), prof. Pierre Dominice (University of Geneva, Szwajcaria) ), Ülle Kesli (University of Tartu, Estonia), Peter Lassey, PhD (University of Bradford, UK) i Jean-Marie Filloque, PhD(University of West Britany – Brest, France)