fbpx Praca zespołu prof. Igora Koniecznego w PNAS | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Praca zespołu prof. Igora Koniecznego w PNAS

Zespół prof. Igora Koniecznego opublikował pracę w renomowanym czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS).

Praca dotyczy analizy mechanizmu replikacji DNA w komórkach. Autorzy prowadzili badania nad mechanizmem składania kompleksu replikacyjnego. Zaproponowali hipotezę, że kierunkowość syntezy DNA jest determinowana przez wiązanie białka inicjatorowego z jednoniciowym DNA powstającym po rozpleceniu helisy DNA. W ten sposób określana jest nić DNA, na której budowana jest maszyneria replikacyjna, a tym samym determinuje to kierunek syntezy DNA. Hipoteza ta może być prawdziwa dla wielu organizmów. Przeprowadzenie doświadczeń wymagało oczyszczenia kilkudziesięciu białek i zrekonstruowania, z wykorzystaniem oczyszczonych enzymów, reakcji replikacji DNA.

Należy podkreślić, że praca została afiliowana i w całości wykonana w kierowanej przez prof. Igora Koniecznego Pracowni Biologii Molekularnej Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. Współautorami publikacji są doktorantki Aleksandra Wawrzycka i Marta Gross oraz magistrantka Anna Wasążnik. Prace nad projektem trwały kilka lat i były finansowane z funduszy Narodowego Centrum Nauki (MAESTRO) oraz Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (TEAM).

Publikacja:
Wawrzycka A, Gross M, Wasaznik A, Konieczny I. Plasmid replication initiator interactions with origin 13-mers and polymerase subunits contribute to strand specific replisome assembly Proc Natl Acad Sci U S A. 2015 Aug 4;112(31):E4188-96. doi: 10.1073/pnas.1504926112.

oprac. dr Beata Czechowska-Derkacz