Gdański Teatr Szekspirowski i Centrum Filmowe im. Andrzeja Wajdy UG zapraszają w podróż do dalekiej Islandii. Bilety dla pracowników UG z kodem rabatowym

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i Centrum Filmowym  im. Andrzeja Wajdy UG prezentowane będą spektakle teatralne, taneczne, propozycje dla dzieci, a także filmy i koncerty prosto z Reykjaviku w ramach Festiwalu "Kierunek Islandia".  

Dla pracowników UG GTS przygotował specjalną pulę biletów w cenie 40 zł (regularne ceny biletów wahają się od 60 do 80 złotych).

Uruchomiono kod rabatowy, który umożliwi zakup biletów bezpośrednio ze strony zakupowej, bez potrzeby wysyłania maila do biura obsługi widza GTS.

Informacja o kodzie oraz sposobie zakupu biletów znajduje się w Komunikatach dla Pracowników. 

GTS przygotował dla  UG pulę 100 biletów na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu, i będzie ona obowiązywała do 4 października, czyli do dnia rozpoczęcia wydarzenia.

Link do programu na stronie GTS:

https://teatrszekspirowski.pl/kierunek-islandia/

Eyður / Øland

Eyður / Øland, The Marble Crowd- 4 października, godz. 19.00

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-marble-crowd-na-wyspie-nigdzie-oland/

Bohaterami spektaklu Eyður jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością, a fikcją. Próbując odtworzyć świat
z pamięci, potykają się między przeszłością a teraźniejszością, snując wizje przyszłości,
w połyskującym post-dekadenckim krajobrazie, gdzie wyspa jest sceną refleksji i tęsknoty.

Jak mówią twórcy spektaklu: „w Eyður ponownie spoglądamy na krajobraz i plastik, jako materiał rozpalający wyobraźnię. Od początku nie chcieliśmy tworzyć żadnego rodzaju narracji w tym projekcie. Wyszliśmy od idei, tu: idei wyspy i dalej pracowaliśmy
z konkretnym materiałem, jako iskrą inspiracji dla historii, choreografii.”

Premiera Eyður odbyła się w Narodowym Teatrze Islandii w styczniu 2020 roku i spotkała się z wielkim uznaniem. Spektakl był nominowany do nagrody Griman (Icelandic Performing Arts Award, przyznawana od 2003 roku przez Islandzkie Stowarzyszenie Teatralne) w 11 kategoriach i zdobył ją za: najlepszą choreografię sceniczną, najlepszą oryginalną oprawę muzyczną oraz na najlepszy projekt kostiumów.

The Marble Crowd to nieformalny zespół artystów z Reykjaviku, którzy pracują razem,
w różnych konstelacjach osobowych, od ponad dekady. Artyści uznawani są za jedną
z najlepszych awangardowych grup teatralnych w Islandii.

The Marble Crowd –  Eyður

For this show, which was premiered at the National Theatre in January 2020 and was only showed twice because of Covid, the artist group The Marble Crowd won the Gríman (best choreography) and was nominated in 6 other categories. The Marble Crowd have been making challenging performances since 2013 and have made name for themselves as one of the best avant garde theatre groups in Iceland.

“Islandia Polerowana” (POLISHING ICELAND)

“Islandia Polerowana” (POLISHING ICELAND), International Theatre Company REYKJAVÍK ENSEMBLE -7 października, godz. 19.00,

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-international-theatre-company-reykjavik-ensemble-islandia-polerowana-polishing-iceland/

 

To fizyczny spektakl teatralny, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która przeprowadza się do Islandii, by zapomnieć
o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stanowi alegorię relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię.

Jak pisano o spektaklu: „POLISHING ISLAND to rodzaj beztroskiej rewii lub filozoficznego, lekkiego, politycznego kabaretu psychicznego o konfliktach kulturowych, kluczach
i słowach, które, jak wszyscy wiedzą, wystarczają do opisania tego, czego doświadczamy, nie mówiąc już o tym, jak się czujemy.” - Þorgeir Tryggvason, Morgunblaðið

REYKJAVÍK ENSEMBLE to międzynarodowy Zespół Teatralny założony w 2019 roku przez reżyserkę teatralną i operową Pálínę Jónsdóttir oraz polską pisarkę Ewę Marcinek. Grupa jest pierwszym i jedynym niezależnym międzynarodowym teatrem w Islandii. Ich innowacyjna, pionierska praca tworzy aktywną profesjonalną platformę teatralną dla międzynarodowych artystów, których twórczość jest doceniana bez względu na pochodzenie, płeć czy język ojczysty. Zespół został uhonorowany tytułem Reykjavik's Art Group 2020 przez miasto Reykjavík

Ísland pólerað is the story of a Polish woman who, after a painful divorce and a sexual assault from a stranger, grabs an opportunity and moves to Iceland to start a new life. Yet, the new chapter is filled with half-blind encounters and quirky dialogues with customers of a small Reykjavík restaurant, linguistic mishaps and attempts to rediscover herself in a new country and a new language.

 Ísland polerað is a collection of stories, poems and anecdotes, fragments of everyday conversations, thoughts, memories and observations. The title of the book comes from a play on words, Polish and to polish, referring to physical work, the most common form of the first employment among immigrants moving to Iceland.

Baby Rave – DJ IVAR PETUR

Baby Rave – DJ IVAR PETUR , 8 października, godz. 11.00

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-baby-rave-dj-ivar-petur/

 

Szalone tańce-połamańce dla dzieci wraz z rodzinami, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívar Pétur. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i potańczyć.

DJ IVAR PETUR

Crazy dance-pop for children with their families, a musical rave led by DJ Ívar Pétur. The Icelandic composer and musician will take the little ones on a journey around the world. It will be a time where it will be free not only to listen to joyful rhythms, but also to dance.

Club Romantica, Abendshow

Club Romantica, Abendshow 9 października, godz.19.00,

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-abendshow-club-romantica/

 

Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który aktor Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Nie znamy osób ze zdjęć. Nie wiemy, dlaczego album był na sprzedaż. Może został skradziony? Zgubiony? Wyrzucony? Wiemy jedynie, że 40 lat temu pewna Belgijka wyjechała na wakacje na Majorkę, piła sangrię, pojechała na plażę, popłynęła motorówką i zrobiła sobie i swojej przyjaciółce zdjęcia.

Po dziesięciu latach Friðgeir postanawia znaleźć prawowitego właściciela albumu i zwrócić go. Aby tego dokonać musi jednak przeprowadzić szeroko zakrojone badania i uświadomić sobie związek między postaciami na zdjęciach, a ich możliwym losem.

W nagradzanym Club Romantica aktor przedstawia widzom osoby ze zdjęć, opowiada ich historię i zdejmuje zasłonę z tego, co stało się z ową Belgijką. Nad tą historią unosi się jednak pytanie - co stanie się z naszymi albumami, ze zdjęciami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę? Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat? 

Friðgeir Einarsson, lider grupy Abendshow, jest jednym z najbardziej płodnych islandzkich twórców teatralnych ostatniej dekady. Jego spektakle teatralne zawsze są mocne, zabawne, tragiczne i zarazem bardzo osobiste.

Abendshow – Club Romantica 

The Leader of the Abendshow group Friðgeir Einarsson has been one of Iceland‘s most prolific theatremakers for the past decade. He has made performances under his own name and with various groups. But he has also published 3 books with his own works. His theatre pieces have very strong characteristics, they are funny, tragic and always very personal. Friðgeir has been nominated for the Gríman on many occations and Club Romantica won the Gríman as the play of the year.

 

 

Człowiecza istota beznadziejna-opera

Człowiecza istota beznadziejna-opera (Nothing is more tragic than a human being), Adolf Smári Unnarsson, godz. 19.00

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-adolf-smari-unnarsson-czlowiecza-istota-beznadziejna/

 

Szczęście i jego niekończące się poszukiwanie, to temat tej współczesnej, oryginalnej
w treści i formie, opery, stworzonej przez kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, a napisanej i wyreżyserowanej przez Adolfa Smári Unnarssona.

Czterech bohaterów paraduje po scenie, w niezidentyfikowanej przestrzeni, szukając sensu i kontemplując to, co sprawia im radość. Jednak nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co więc można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.

Opera miała premierę w Teatrze Tjarnarbio we wrześniu 2020 roku i została doceniona,TyT zdobywając siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021
i zwyciężając w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku.

Is a new Icelandic opera by a young and very talented composer Friðrik Margrétar-Guðmundsson and directed by one of our most promising directors, Adolf Smári Unnarsson. The opera was premiered in Tjarnarbio Theatre in September 2020, in a short window when the theatres could show their work, but had to terminate their performances after a short run because of Covid. It got amazing reviews and was exceptionally well received by its audience. It is very rare that we have new work for opera in Iceland and this show is a little gem that can‘t wait to show to you.

“Dolina”-The Valley

“Dolina”-The Valley, Rósa Ómarsdóttir Inga Huld Hákonardóttir, 13 października, godz. 19.00

Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni, a granice między martwym ciałem, a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?

Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne, a sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to, co naprawdę jest pod kontrolą. W The Valley skupiają się na podwójnych znaczeniach „mechanicznego człowieka”, sztucznej natury, maszyn organicznych
i syntetycznych ogrodów.

Spektakl zdobył Icelandic Performing Arts Award Griman za najlepszą choreografię roku 2016.

Rósa Ómarsdóttir & Inga Huld Hákonardóttir. The Valley

Those two dancers from Iceland got their education in Brussels and have made a great name for themselves in the Eurpean dance scene. For the Valley Rósa and Inga Huld won the Icelandic Theatre Prize, Gríman as the choreographers of the year. Their work is original, thoughtful and mesmerizing.

Państwo w państwie

PRZEGLĄD KINA ISLANDZKIEGO: 14 - 15 października w Centrum Filmowym Uniwersytetu Gdańskiego

 

Państwo w państwie -14 października, godz. 16.00 (CFilmowe im.Andrzeja Wajdy, UG)

(Borgríki) 100 min., Islandia 2011

reż.: Ólafur Jóhannesson; scen.: Ó. Jóhannesson, Hrafnkell Stefansson; zdj.: Bjarni Felix Bjarnason, Gunnar Heidar; wyk.: Zlatko Krickic, Ágústa Eva Erlendsdóttir, Ingvar Eggert Sigurðsson, Sigurður Sigurjónsson, Björn Thors

 

Borgríki to kryminał policyjny o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. W filmie Ólafura „de Fleura” Jóhannessona odnajdziemy często wykorzystywany w islandzkim kinie motyw konfliktu pokoleń oraz zderzenia starego i nowego porządku. W tym wypadku oba wątki dotyczą zarówno pracowników policji, jak i świata przestępczego. W scenariuszu filmu w interesujący sposób wykorzystano też postaci emigrantów z Europy Wschodniej, którzy, sprowokowani przez przedstawicieli islandzkiego podziemia kryminalnego, przygotowują krwawą vendettę. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje również prostytucję i „handel żywym towarem”.

 

Państwo w państwie 2 -14 października, godz. 18.00 (CFilmowe im.Andrzeja Wajdy, UG)

(Borgríki 2) 100 min., Islandia/ Francja 2014

reż.: Ólafur Jóhannesson; scen.: Ó. Jóhannesson, Hrafnkell Stefansson; zdj.: Bjarni Felix Bjarnason, Gunnar Heidar; wyk.: Darri Ingolfsson, Ágústa Eva Erlendsdóttir, Ingvar Eggert Sigurðsson, Sigurður Sigurjónsson, Zlatko Krickic

 

W drugiej część kryminału Ólafura Jóhannessona powracają bohaterowie pierwszego obrazu, ale pojawiają się także nowe postacie – młody agent służb wewnętrznych oraz jego nieprzekupny szef. Fabuła sequela skupia się tym razem jednak w większym stopniu na odkrywaniu przeszłości czarnych charakterów. Poznajemy między innymi wcześniejsze życie i motywacje szefa serbskiej mafii oraz gangsterski kodeks „emerytowanego” islandzkiego recydywisty. Pełne estetycznego chłodu dzieło Jóhannessona w ciekawy sposób używa narracji filmowej i zręcznie unika nadmiernych uproszczeń, tak często nękających współczesne kino kryminalne.

 

Wir – 15 października, godz. 16.00, (CFilmowe im. Andrzeja Wajdy, UG)

(Brim) 88 min., Islandia 2010

reż.: Árni Ásgeirsson; scen.: Ottó Geir Borg, Ólafur Egilsson, Á. Ásgeirsson; zdj.: G. Magni Ágústsson; wyk.: Ingvar Eggert Sigurðsson, Nína Dögg Filippusdóttir, Björn Hlynur Haraldsson, Gísli Örn Garðarsson, Ólafur Darri Ólafsson

Film Árniego Ásgeirssona oparto na wielokrotnie nagradzanej sztuce teatralnej Jóna Atliego Jónassona. W strukturze scenariusza intrygująco połączono elementy morskiego thrillera, Nordic noir i kina grozy. Fabuła Wiru opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi trawlera, do której dołącza na czas jednego rejsu kobieta. Twórcy skupiają się na budowaniu klaustrofobicznej atmosfery na statku i pogłębianiu portretów psychologicznych marynarzy. Postacie zdziwaczałych wilków morskich skontrastowano tu z wizerunkiem rybaka, wyniesionym w islandzkiej kulturze i sztuce do rangi bohatera. Końcówkę filmu można także interpretować jako komentarz do kryzysu finansowego, który dotknął Islandię w 2008 roku.

 

Wolka-15 października, godz. 16.00, (CFilmowe im. Andrzeja Wajdy, UG)

100 min., Polska/Islandia 2021

reż. Árni Ásgeirsson; scen.: Árni Ólafur Ásgeirsson / Michał Godzic; zdj. Marek Rajca; wyk.: Olga Bołądź, Eryk Lubos, Anna Moskal, Gudmundur Thorvaldsson

Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczyć się z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej nadrzędnym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Poszukiwania sprowadzają ją na Islandię, gdzie podając się za przyjaciółkę Doroty, szybko zyskuje zaufanie jej rodziny. Tylko one dwie wiedzą o co toczy się gra. Jak długo potrwa ta sielanka? Jakie mroczne tajemnice kryje w sobie nasza bohaterka i jaki jest prawdziwy cel wizyty? Jedno jest pewne – na tej wyspie nie jest już bezpiecznie /opis dystrybutora/.

 

 

HATARI

HATARI 16 października, godz. 20.00, koncert

https://teatrszekspirowski.pl/wydarzenia/kierunek-islandia-hatari-koncert/

 

Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publika mogła ich poznać, zachwycić lub oburzyć, za sprawą występu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.

Grupa została założona w Reykjaviku w 2015 roku przez Klemensa Hannigana, Matthíasa Tryggvi Haraldssona i perkusistę Einara Hrafna Stefánssona. Ich muzyka czerpie
z elektroniki, punku i metalu. Ze względu na performatywny charakter ich działalności ważną rolę w zespole odgrywają towarzyszący muzykom tancerze.

Zespół Hatari zdobył tytuł wykonawcy roku na Icelandic Music Awards i jest trzykrotnym zwycięzcą „live act of the year” na Reykjavik Grapevine Music Awards. Grupa zdobyła również prestiżową nagrodę Iceland Music News Music Video of the Year Award.

W 2020 roku wydali swój pierwszy album długogrający, Neyslutrans (consumption trance).

Hatari.

Award-winning anti-capitalist techno-dystopian performance art collective Hatari made headlines for its participation and active politicisation of the 2019 Eurovision song contest.  Their official aim is to take the lid off the relentless unfolding scam that is everyday life using a variety of platforms, most notably the music industry. We cannot change things but we can unveil the anomie of neoliberal society, the pointlessness of every minute spent in the futile race, and the low price for which man now sells himself ever more blatantly.

Hatari won performer of the year at the Icelandic Music Awards and are three time winners of 'live act of the year' at the Reykjavik Grapevine Music Awards. The group also won the prestigious Iceland Music News Music Video of the Year Award shortly after founding prestigious media news outlet Iceland Music News. 

 

The group was founded in Reykjavík, Iceland, in 2015 by Klemens Hannigan, Matthías Tryggvi Haraldsson, and masked drummer Einar Hrafn Stefánsson. In 2020, they released their first LP-album, Neyslutrans (consumption trance). They are the subject of feuture length documentary A Song Called Hate.

 

The leaders of HATARI are also Performance Artists and Fine Artists, with background in Theatre and Live Arts. Their Performances are no less a theatre performance than a concert.

 

MNG/ZP