Blisko stu przedstawicieli uczelni partnerskich SEA-EU spotkało się na Uniwersytecie Maltańskim, aby omówić najważniejsze kwestie nadmorskiego sojuszu! O kolejnych wyzwaniach stojących przed SEA-EU rozmawiała nowo powołana Rada Rektorów. Przyjęto też szereg konkretnych rozwiązań otwierających nowe możliwości i aktualizujących te podejmowane dotychczas.
Obrady odbywały się między 26 a 28 listopada na Malcie. Podczas cyklu spotkań organów zarządczych ustalono m.in., że w perspektywie tworzenia wspólnych kierunków studiów, wspólnych badań naukowych i innych form współpracy konieczne staje się poszukiwanie strukturalnych źródeł finansowania dla efektywnej realizacji tych celów. Podjęto więc decyzję o powołaniu międzynarodowego biura sojuszu, który nada osobowość prawną działaniom w zakresie poszukiwania środków europejskich, promowania działalności SEA-EU w instytucjach europejskich oraz przejęcia części obowiązków uniwersytetów w zakresie promocji, marketingu i rekrutacji międzynarodowej.
Z kolei podczas spotkania Komitetu Wykonawczego jedną z najważniejszych podnoszonych kwestii była potrzeba zdecydowanego zwiększenia wskaźnika mobilności studentów i kadry akademickiej, co uzależnione jest od ciągłego rozszerzania oferty edukacyjnej w języku angielskim. Kolejnym zagadnieniem warunkującym powodzenie wspólnych studiów jest ich akredytacja i finansowanie. Uczelnie partnerskie, w tym również przedstawiciele rady studentów sojuszu, zadeklarowały dalsze wsparcie dla tych strategicznych inicjatyw. Wszystkie z 4 programów studiów (Sustainable Blue Economy, Port Master and Logistics, Sustainability Transition for Organisations and Resilience Management, Marine and Maritime Science and Technologies), które zaproponowano w formie pilotażowej, są obecnie oceniane przez zagraniczne agencje akredytujące.
Kolejnym ważnym tematem obrad było uzgodnienie wspólnej polityki dotyczącej inkluzywnej komunikacji i zagadnień równościowych (tzw. Inclusive communication charter) w codziennych działaniach sojuszu i w ramach wspólnie organizowanych wydarzeń.
Posiedzenie Rady Zarządzającej - czyli najważniejszego organu partnerstwa SEA-EU - poświęcone było zatwierdzeniu nowej generalnej koordynator projektu - profesor Marceli Iglesias z Uniwersytetu w Kadyksie, a także podpisaniu woli realizacji wspólnych kierunków studiów i przyjęcia celu nabycia osobowości prawnej. Rada konsultowała z przedstawicielami Komisji Europejskiej perspektywy finansowania w kolejnych latach inicjatywy uniwersytetów europejskich oraz zatwierdziła pilotażową koncepcję MCTS (Mobility Credit Transfer Points) jako narzędzia usprawniającego politykę mobilności i nabywania efektów uczenia się we wszystkich międzynarodowych formatach kształcenia.
- Wchodzimy w strategiczny etap naszego partnerstwa Europejskiego Uniwersytetu Nadmorskiego SEA-EU. Nasze zamierzenia nie tylko przekształcają się w konkretne działania, jak powołanie wspólnych anglojęzycznych kierunków, ale podejmujemy też ważne dla dalszej współpracy kroki, dzięki którym będzie możliwe utrzymanie w przyszłości wspólnych, już podjętych działań - podkreślił Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski.
W spotkaniach warsztatach i posiedzeniach Uniwersytet Gdański reprezentowali: Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski, Prorektorzy: dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG (Prorektorka ds. Współpracy i Umiędzynarodowienia), dr Ewa Szymczak, prof. UG (Prorektor ds. Kształcenia) i dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG (Prorektor ds. Rozwoju i Finansów) - wchodzący w skład komitetu wykonawczego i rady prorektorów SEA-EU, mec. Maciej Siwy - jako doradca prawny ws. statusu prawnego partnerstwa, kierujące inicjatywami SEA-EU na UG: mgr Marlena Rutkowska-Myzyk i mgr Natalia Lubińska, a także członkini rady studentów sojuszu studentka Joanna Jakubowska.
Głównymi sponsorami wydarzenia są: Visit Malta, Malta's Ministry of Finance oraz Malta Financial Services Authority.