Jaki teatr tworzą trójmiejscy studenci? O czym chcą rozmawiać i czym się dzielić? 13 października odbędzie się pierwszy przegląd studenckich spektakli w Teatrze Miniatura. Na wszystkich scenach zostanie pokazanych 7 spektakli, a w innych przestrzeniach wystawa inspirowana teatrem. Wstęp wolny. Zapraszamy!
W ramach zajęć na kierunkach humanistycznych Uniwersytetu Gdańskiego studenci realizują również projekty praktyczne, które czasem przybierają formę spektaklu teatralnego. W ten sposób powstaje wiele ciekawych artystycznych inicjatyw, a uniwersyteccy wykładowcy postanowili je zebrać i zaprezentować podczas jednego wydarzenia.
- PSTRO – Przegląd Studenckich Teatralnych Realizacji Offowych to inicjatywa, której celem jest wspieranie środowiska amatorskich teatrów studenckich oraz tworzenie przestrzeni do prezentacji i konfrontacji różnych przejawów studenckich aktywności teatralnych - mówi Kierowniczka Zakładu Dramatu, Teatru i Widowisk UG dr hab. Małgorzata Jarmułowicz, prof. UG . - Różnorodność form oraz wielość podejmowanych tematów pokazuje, że studenci chcą komentować otaczającą rzeczywistość i są w tym bardzo kreatywni. Nazwa projektu - PSTRO - ma tę wielobarwność podkreślać. Przegląd nawiązuje do tradycji teatrów studenckich, które w drugiej połowie XX wieku towarzyszyły przemianom społecznym i politycznym, wywierając realny wpływ na historię i tożsamość naszego regionu.
- Z przyjemnością gościmy przegląd w Miniaturze – to kolejny krok we współpracy z Uniwersytetem, która bardzo dobrze się rozwija od kilku lat. Prowadzimy zajęcia dla studentów, odbywają u nas praktyki, piszą prace naukowe na bliskie nam tematy. Zależy nam na tym, żeby przegląd był także okazją do twórczego rozwoju dla wszystkich uczestników, dlatego po pokazach odbędzie się omówienie spektakli, a studenci będą mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez naszych aktorów – dodaje Dyrektor Michał Derlatka.
Spektakle rzeczywiście zapowiadają się różnorodnie. Pojawią się projekty muzyczne reżyserowane przez profesjonalnych teatralnych twórców jak „Piosenki z Kabaretu Starszych Panów” w reż. Grzegorza Wolfa czy „Szymborska: kolaż” w reż. Piotra Biedronia. Będzie też dużo autorskich spektakli pisanych i reżyserowanych przez samych studentów jak „Kapłanka” według scenariusza i w reżyserii Aleksandry Knitter, studentki Zarządzania Instytucjami Artystycznymi, „Wschód księżyca”, który stworzyły w ramach dyplomu studentki Wiedzy o Teatrze Marta Kurzacz i Karolina Wesołowska, czy „Chłód” na podstawie scenariusza Julii Szczepańskiej, studentki Rosjoznawstwa, a jednocześnie przewodniczącej sekcji teatralnej Międzywydziałowego Koła Naukowego Studentów i Doktorantów „Lustro”. Zobaczymy też projekt zrealizowany w ramach zajęć artystycznych Teatr w praktyce prowadzonych przez Tomasza Kaczorowskiego na kierunku Zarządzanie Instytucjami Artystycznymi – będzie to inscenizacja nagradzanego dramatu „Śmierć pracownika” Michała Kmiecika w reż. Oliwii Kurlej. Z kolei Zuzanna Kopeć, studentka Zarządzania i Komunikacji w Sztukach Scenicznych, pokaże taneczne solo we własnej choreografii.
Wstęp na wszystkie przedstawienia na podstawie bezpłatnych wejściówek do odbioru w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku Wrzeszczu. . Spektaklom będzie towarzyszyła wystawa prezentująca studenckie prace inspirowane teatralną tematyką, którą przygotowały Katarzyna Jezierska i Zuzanna Cichecka, studentki kierunku Zarządzanie i Komunikacja w Sztukach Scenicznych.
15.00 Otwarcie przeglądu, solo taneczne „ITER” | Duża Scena
15.30 „Piosenki z Kabaretu Starszych Panów” | Duża Scena
16.30 „Kapłanka” | Scena Kameralna
17.15 „Wschód księżyca” | Sala Prób
Przerwa
18.30 „Szymborska: kolaż” | Duża Scena
19.30 „Paperweights” | Scena Kameralna
20.15 „Chłód” | Sala Prób
21.00 Omówienie spektakli przeglądu | Duża Scena
O spektaklach
Kapłanka
scenariusz i reżyseria: Aleksandra Knitter
obsada:
Arystea: Aleksandra Knitter
Patrokles: Kacper Kudzia
Politycy: Jakub Ostrowski, Mateusz Wielgus
Wyrocznia: Agata Nielepkowicz
Aktorzy: Oliwer Białorudzki, Rafał Harasimowicz
Kapłanki: Julia Knabeldorf, Malwina Kiersztyn
Grecja, IV wiek przed naszą erą. Młody aktor Patrokles ma zagrać rolę kapłanki w przedstawieniu, podczas Dionizji. Postanawia zakraść się do świątyni Artemidy, by podglądać służące w niej panny. Wkrótce zostaje przyłapany przez piękną Arysteę. Spektakl grupy aktorskiej działającej w ramach Międzywydziałowego Koła Naukowego Studentów i Doktorantów „Lustro” UG od 2021 roku.
Wschód księżyca
scenariusz: Marta Kurzacz
reżyseria: Karolina Wesołowska
obsada: Renata Kempys, Karolina Wesołowska, Wiktoria Bronk, Weronika Janicka, Maja Jabłońska, Maciej Śliwiński
Dramat o poszukiwaniu siebie w świecie, w którym każdy chce być kimś. Przecież każdy chce świecić tak jasno jak Słońce. Więc którą szufladę dziś dla siebie wybierzesz? Projekt dyplomowy studentek wiedzy o teatrze UG Marty Kurzacz i Karoliny Wesołowskiej, w wykonaniu studentów Uniwersytetu Gdańskiego.
Chłód
reżyseria: Julia Szczepańska i Kacper Mamczyński
scenariusz: Julia Szczepańska
filmy i montaż: Marek Aniserowicz i Kacper Mamczyński
obsada: Urszula Lewandowska, Kacper Kopański, Mikołaj Idzik, Maciej Śliwiński
Znalezienie się w sytuacji granicznej zazwyczaj pozwala na zobaczenie rzeczywistości z innej perspektywy. Spektakl powstał w wyniku długich rozmów oraz refleksji nas, młodych ludzi (studentów filozofii, wiedzy o teatrze, rosjoznawstwa, medycyny i filologii rosyjskiej), na temat rzeczywistości, naszego stosunku do niej i prób odnalezienia się i zrozumienia, jaką mamy wobec wyżej wspomnianej rzeczywistości rolę.
Paperweights
scenariusz i reżyseria: Oliwia Kurlej
muzyka: Joanna Gorycka
światło: Mikołaj Nurzyński
obsada: Oliwia Kurlej, Aleksandra Knitter, Hanna Mrocheń, Jules Meller, Joanna Nowak, Mateusz Włostowski
Spektakl na podstawie dramatu „Śmierć pracownika” Michała Kmiecika. Spektakl ludzi niedopracowanych, topiących się w tonach papieru i idących w stronę światła przez labirynt biurowych absurdów. Czy po drugiej stronie swojego korpo boksu znajdą ukojenie zszarganych nerwów i zaspokojenie swoich pragnień? A może ich autobus już odjechał?
Projekt zrealizowany w ramach zajęć artystycznych Teatr w praktyce prowadzonych przez Tomasza Kaczorowskiego na kierunku Zarządzanie Instytucjami Artystycznymi Uniwersytetu Gdańskiego.
Piosenki z Kabaretu Starszych Panów
reżyseria: Grzegorz Wolf
opieka wokalna: Bogdan Smagacki
przy fortepianie Marian Benedyka
obsada: Szymon Czerski, Maria Bach, Paweł Kiedrowski, Natalia Kaczanowska, Łukasz Szerszeń, Karolina Ziętak, Mateusz Górecki, Weronika Radniecka, Łukasz Gładysz, Zuzanna Midura, Mieszko Wierciński
Biorąc na warsztat piosenki z Kabaretu Starszych Panów, adepci Studium mierzą się z kunsztem literackim Jeremiego Przybory, jak i wysublimowaną muzyką Jerzego Wasowskiego. Jednak co najważniejsze, tworzą te historie w rzeczywistości sobie współczesnej i na tej podstawie kreślą poczucie absurdu, komizm. Spektakl powstał w ramach egzaminu z piosenki aktorskiej II roku PPSWA im. Danuty Baduszkowej 2022/2023, w którym są również studenci UG kierunku Zarządzania Instytucjami Artystycznymi, specjalizacji menadżersko-scenicznej.
Szymborska: kolaż
opieka artystyczna/reżyseria: Piotr Biedroń
asystentka reżysera: Ida Bąbelek
scenariusz: Barbara Madany
muzyka: Krzysztof Majda
choreografia: Agata Gregorkiewicz
obsada: Karolina Bogucka, Nina Ferdek, Hanna Klinkosz, Oliwia Owczarek, Maja Sielska, Elio Słomiński, Sara Kordowska
taniec: członkinie Teatru Tańca „Kiosk Ruchu” – Malwina Brzezińska, Janina Repeka, Agnieszka Telega-Kędzior, Aleksandra Zygmunt
śpiew: wokalistki studia wokalnego UG - Zofia Bełdzińska, Olga Hołubowicz, Anastazja Klimiuk, Karolina Kluczkowska, Joanna Kovaćs, Michalina Pankiewicz, Zuzanna Winter, Paulina Zaborniak, Zuzanna Zaborowska
Tytuł spektaklu „Szymborska: kolaż” nakreśla zarówno jego główną tematykę, jak i technikę wykonania. Wiersze, listy, wywiady, zdjęcia, anegdoty i inne, z pozoru przypadkowe „skrawki”, zostały połączone w koherentny obrazek sceniczny, którego spoiwem jest postać Wisławy Szymborskiej – jej poruszająca wyobraźnię twórczość, nietypowe zainteresowania, wyjątkowa wrażliwość w obserwacji świata i umiejętność przekładania tego wszystkiego na język poezji.
ITER
choreografia i wykonanie: Zuzanna Kopeć
Etiuda taneczna przenosi nas w wir codziennego życia, zadając pytania, czy jesteśmy w stanie oderwać się od tego nieustannego biegu. Występ solowy Zuzanny Kopeć, studentki Zarządzania i Komunikacji w Sztukach Scenicznych UG.