Warsztaty
- Uczniom udział w takich zajęciach sprawia niesamowitą frajdę, gdyż mogą samodzielnie wykonać reakcje chemiczne znane im z podręczników tylko od strony teoretycznej – mówi dr hab. Henryk Myszka, prof. UG o uczestnikach warsztatów chemicznych, które organizowane są dla uczniów liceów na Wydziale Chemii UG.
Po dłuższej przerwie spowodowanej sytuacją epidemiczną Wydział Chemii UG wznowił cykl warsztatów chemicznych dla uczniów liceów. W tym semestrze odbywają się one w wybrane wtorki grudnia i stycznia, a organizowane są w dwóch trzygodzinnych turach zakończonych wykładami popularnonaukowymi.
- Czas pracy w laboratorium, bezpośrednio przy stole laboratoryjnym, to 135 min. wraz z krótkim szkoleniem bhp. W turze przedpołudniowej i popołudniowej uczestniczą uczniowie z różnych szkół bądź klas. Dwadzieścioro uczniów podzielonych jest na dwie dziesięcioosobowe grupy laboratoryjne – informuje dr hab. Henryk Myszka, prof. UG z Wydziału Chemii UG.
Uczniowie samodzielnie wykonują eksperymenty chemiczne. - Warsztaty prowadzą doktoranci z naszego wydziału, którzy realizują również dydaktykę akademicką. W ich prowadzeniu pomagają, w miarę swoich możliwości, członkowie Naukowego Koła Chemików, którego jestem opiekunem – mówi prof. UG Henryk Myszka.
Warsztaty organizowane są we współpracy z nauczycielami chemii w liceach Trójmiasta i okolic, np. Redy, Tczewa, Starogardu Gd. Nauczyciele wybierają (w zależności od klasy i jej profilu) do realizacji jeden z trzech tematów: Reakcje chemiczne w laboratorium, Pierwiastki chemiczne i ich reakcje lub Związki chromu i manganu.
W każdym temacie do wykonania jest kilkanaście eksperymentów chemicznych. Uczniowie w laboratorium otrzymują szczegółowe instrukcje w jaki sposób należy wykonywać dany eksperyment. Sposób prowadzenia warsztatów jest zbliżony do zajęć ze studentami, ale ich program eksperymentalny jest skoordynowany z programem chemii w szkole średniej.
- Uczniom udział w takich zajęciach sprawia niesamowitą frajdę, gdyż mogą samodzielnie wykonać reakcje chemiczne, które znane są im np. z podręczników tylko od strony teoretycznej. Ponieważ zdecydowana większość z nich uczestniczy po raz pierwszy w zajęciach laboratoryjnych, więc każdy eksperyment jest dla nich swego rodzaju atrakcją i wykonują go z wielkim zaangażowaniem – dodaje prof. UG Henryk Myszka.