Wymiana pomysłów, wiedzy i metodologii w kwestiach ekologicznych, społecznych współczesnego świata oraz zrównoważonego rozwoju, pomiędzy naukowcami i artystami była celem projektu STUDIOTOPIA. Jego zwieńczeniem jest wystawa i dyskusja w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Wystawa jest zwieńczeniem trzynastu artystyczno-naukowych rezydencji w ramach projektu STUDIOTOPIA: Art meets Science in the Anthropocene (2019–2022), inicjatywy łączącej osiem europejskich instytucji kultury i współfinansowanej z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
Trzy odsłony wystawy odbędą się w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, Centre for Fine Arts (BOZAR) w Brukseli i Cluj Cultural Centre w Klużu (we współpracy z Ars Electronica w Linzu, GLUON w Brukseli, Laboral w Gijón, Onassis Stegi w Atenach i Vrije Universiteit Amsterdam).
Program rezydencyjny STUDIOTOPIA zachęcił naukowców i naukowczynie do wymiany pomysłów, wiedzy i metodologii z artystami i artystkami. Najważniejszym tematem projektu STUDIOTOPIA stały się wyzwania ekologiczne i społeczne współczesnego świata oraz cele zrównoważonego rozwoju wyznaczone przez ONZ.
Niektóre z zagadnień, nad którymi pracowali i wciąż pracują zespoły artystyczno-badawcze to: zanieczyszczenie wód i gór mikroplastikiem, zrównoważony system produkcji i dystrybucji żywności, biomedycyna, rośliny jako żywe organizmy, tożsamości hybrydowe, bicie serca islandzkich lodowców, a także światło i muzyka. Podczas wystawy zobaczymy między innymi projekcje wideo, rysunki, dokumentacje badań, instalację dźwiękowo-zapachową i inne.
Wystawa składa się z trzech bloków tematycznych:
Ekologie spekulatywne - to droga do namysłu nad powiązaniami łączącymi wszystkie żywe i nieożywione byty ziemskie oraz nad pochodzeniem życia biologicznego w ogóle. Twórcy i twórczynie zwracają się ku mądrości ludowej, snują hipotezy o przedludzkiej ewolucji plastiku, wsłuchują się w częstotliwości pierwotnego bagna, by opowiedzieć o zderzeniu historii naturalnej i historii człowieka.
Ziemskie Sensorium – to blok gromadzący dzieła sztuki sprzyjające zwiększonej wrażliwości ekologicznej odbiorców i odbiorczyń, kwestionujące społeczną obojętność wobec innych gatunków. Poezja, malarstwo, dźwięk i zapach tworzą tu sensoryczną drogę do alternatywnej wiedzy o świecie w skali mikro i makro.
Zhakować technokrację - prezentowane są praktyki artystyczne, które sprzeciwiają się technologicznym receptom na wszystko i powierzchownym rozwiązaniom problemów, proponowanym przez korporacyjne i polityczne elity. Artyści i artystki próbują ukazać nieskuteczność dróg „na skróty”, obiecywanych nam przez biotechnologię czy zielony kapitalizm, które w żaden sposób nie naruszają niesprawiedliwych struktur społecznych leżących u podstaw problemu.
Zespoły artystyczno (ART)-naukowe (SCI) biorące udział w projekcie rezydencyjnym:
Sandra Lorenzi (ART) & Jean-Christophe Marine (SCI)
Kuang-Yi Ku (ART) & Jean-Christophe Marine – Sofie Goormachtig (SCI)
Hypercomf (ART) & Markos K. Digenis (SCI)
3137 (ART) & Dr. Audrey-Flore Ngomsik (SCI)
Alexandra Pirici (ART) & Paco Calvo (SCI)
Ciprian Mureşan (ART) & Sanneke Stigter – Sven Dupré (SCI)
Christiaan Zwanikken (ART) & Emmanuel Grimaud – DM Hoyt (SCI)
Dmitry Gelfand – Eveline Domnitch (ART) & Florian Schreck - Guillaume Schweicher (SCI)
Oswaldo Maciá (ART) & Chris Bean – Emilia Leszkowicz (SCI)
Maja Smrekar (ART) & Jonas Jørgensen (SCI)
Kat Austen (ART) & Indre Žliobaitė – Laurence Gill (SCI)
Voldemars Johansons (ART) & Hugo Thienpont – Alexander Kish – Antoine Reserbat-Plantey (SCI)
Siobhán McDonald (ART) & Chris Bean – Arwyn Jones – Emily Shuckburgh (SCI)
Panel dyskusyjny 4 lutego 2022 godz. 17.00
Panel dotyczyć będzie wyzwań i możliwości twórczej współpracy artystów i naukowców w ramach wystawy pt. Zderzenia epistemiczne: Sztuka, nauka i antropogen.
- Jak inaczej doświadczany jest proces pracy nad wspólnym projektem z perspektywy artystycznej i naukowej? Jakie szczególne oczekiwania wnoszą do współpracy artyści i naukowcy? Jak zmiana klimatu wpłynęła na dyskusję o transdyscyplinarnych badaniach prowadzonych przez artystów? Jakiego rodzaju nowa, nieoczekiwana lub alternatywna wiedza wyłania się ze spotkania artystów i naukowców w Antropocenie?- to pytania i kwestie, które pojawią się w dyskusji.
Uczestnicy i uczestniczki:
Paky Vlassopoulou i Kosmas Nikolaou, członkowie kolektywu 3 137, Ateny.
Dr Emilia Leszkowicz, Wydział Biologii, Uniwersytet Gdański.
Oswaldo Maciá, artysta, Londyn i USA.
Siobhán McDonald, artystka-rezydentka, Szkoła Nauk Przyrodniczych, Trinity College Dublin.
Ciprian Mureşan, artysta, Cluj.
Prowadzenie:
dr Reuben Fowkes (Instytut Studiów Zaawansowanych, University College London)
Dyskusja w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.
Ze względu na ograniczenia, na sali będzie mogło znajdować się jednocześnie 10 słuchaczy.
Wydarzenie będzie również transmitowane na żywo na facebooku
Wystawa 04.02.2022 - 03.04.2022
ŁAŹNIA 1 + 2
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk - Dolne Miasto
ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - Nowy Port
Kuratorzy: Maja i Reuben Fowkes
Miejsca prezentacji: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk
Wystawy w dzień wernisażu 4 lutego w obu budynkach Łaźni będą otwarte od 17.00 do 20.00. Na wystawach będzie mogła znajdować się ograniczona liczba osób, a wszyscy zwiedzający zostaną poproszeni o wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia i pomiar temperatury.
Pomiędzy budynkami będą kursować bezpłatne autobusy według poniższego rozkładu:
Odjazdy z Łaźni 1 na Dolnym Mieście do Łaźni 2 od godz, 18.00 do 19.30 co pół godziny, odjazdy z Łaźni 2 w Nowym Porcie do Łaźni 1: od godz, 18.00 do 20.00 co pół godziny.
Więcej: https://www.facebook.com/search/top/?q=%C5%82a%C5%BAnia%20gda%C5%84sk