"Jak prowadzić umiędzynarodowienie w warunkach niepewności" – taki miał być temat wiodący jubileuszowej XV Konferencji „Studenci zagraniczni w Polsce 2022”. Jednak, ze względu na agresję Rosji na Ukrainę i trwającą wojnę, uczestnicy skupili się na omówieniu pomocy polskiego środowiska akademickiego Ukraińcom w zakresie wsparcia studentów, doktorantów oraz pracowników nauki w Polsce i w Ukrainie.
Wydarzenie organizowane jest w ramach programu „Study in Poland” prowadzonego przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Fundację Edukacyjną Perspektywy. Uczelnią goszczącą jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
W konferencji i spotkaniach panelowych udział wzięli: Rektor prof. dr hab. Piotr Stepnowski oraz Prorektorzy UG: dr hab. Anna Jurkowska – Zeidler, prof. UG i dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG.
Jak podkreślają Prorektorzy UG - wiodącym tematem okazała się pomoc polskiego środowiska akademickiego Ukraińcom w zakresie wsparcia studentów, doktorantów pracowników nauki w Polsce i w Ukrainie. Uniwersytet Gdański opracował wiele ścieżek możliwej współpracy, nauki i kształcenia dla uchodźców z Ukrainy. (Więcej na ten temat: для України/dla Ukrainy)
Dyskusja prowadzona podczas konferencji dotyczyła perspektyw digitalizacji uczelni wyższych w Polsce w kontekście wyzwań w zakresie nowoczesnego kształcenia, zwiększania konkurencyjności międzynarodowej oraz zagadnień związanych z zarządzaniem uczelnią. Pytania zaadresowane podczas sesji plenarnej, w której wystąpił Rektor prof. Piotr Stepnowski, dotyczyły przede wszystkim proporcji udziału modułów on-line w procesie kształcenia oraz szans na zwiększenie umiędzynarodowienia dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych.
- Stoimy przed szansą znaczącej poprawy pozycji polskich uczelni na arenie międzynarodowej dzięki wykorzystaniu modułów edukacyjnych dostępnych on-line, w tym pochodzących z różnych uczelni, np. w ramach partnerstw uniwersytetów europejskich – powiedział prof. Piotr Stepnowski. - Takie sieciowe podejście do realizacji studiów wymaga od nas zupełnie nowego podejścia do kształtowania programu studiów, większej indywidualności w planowaniu i dużej sprawności zarządczej. To jednak proces nieunikniony, biorąc pod uwagę fakt tak szybkiego rozwarstwiania się cyfrowych sposobów recepcji i wykorzystania wiedzy przez młodzież akademicką wobec dotychczas stosowanych metod konwencjonalnego kształcenia.
Podczas konferencji odbyło się także uroczyste podpisanie porozumienia ustanawiającego Koalicję na rzecz rozwoju inicjatywy WorldSkills i organizacji Zawodów Euroskills 2023 w Polsce. Gdańsk jest jedną z bardzo prawdopodobnych lokalizacji tego światowego wydarzenia, a Uniwersytet Gdański, oprócz patronatu merytorycznego, weźmie aktywny udział w jego organizacji.
Jak informuje na swoich stronach Fundacja Edukacyjna Perspektywy: „Konferencje z cyklu „Studenci zagraniczni w Polsce” zawsze były miejscem debaty nad strategią internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego i nauki, ale ze względu na okoliczności tegoroczne spotkanie ma wagę wyjątkową. Temat wiodący wszystkich sesji to: UMIĘDZYNARODOWIENIE W CZASACH NIEPEWNOŚCI.”
Drugi dzień konferencji będzie oscylował wokół tematu "Uniwersytety europejskie - rola microcredentials w rozwoju mobilności krótkoterminowej i usieciowieniu internacjonalizacji".
Rozwinięcie systemu microcredentials (mikrokwalifikacji) jest jednym z wyzwań, przed jakimi stoją uniwersytetu europejskie. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na możliwość łączenia microcredentials z ofertą mobilności krótkoterminowych oferowanych w nowej perspektywie Erasmus+ - informują organizatorzy.