Dydaktyka w procesie poszukiwań, rutyna versus zaskoczenie - to tylko niektóre z zagadnień, które zostaną poruszone podczas VIVA DYDAKTYKA. Wydarzenie Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG to celebracja skutecznych metod nauczania i nowoczesnego podejścia do edukacji.
- Naszą ideą jest integracja środowiska wokół zagadnień związanych z dydaktyką akademicką, a całość wydarzenia ma mieć charakter radosnego, nieformalnego forum służącego wzajemnej inspiracji - piszą organizatorzy.
VIVA DYDAKTYKA odbędzie się na Wydziale Biologii w dniu 21 czerwca 2023 r. w godz. 10:00-16:00. Podczas spotkania CDDiT UG zaprezentuje swoją działalność z ostatniego roku. Głos zabiorą także dydaktycy związani z UG i nie tylko. Wydarzenie rozpocznie wykład prof. dr hab. Marleny Lembicz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pt. „Dydaktyka w procesie poszukiwań”.
O 12:00 otworzy się aż 12 straganów dydaktycznych, które poprowadzą naukowcy z różnych wydziałów i jednostek UG. Przechadzając się między stanowiskami dowiemy się m.in. o zastosowaniu AI w edukacji, nowych narzędziach do nauczania takich jak kostki edukacyjne, czy gry symulacyjne, oraz o kształceniu nowych tutorów na Wydziale Biologii UG.
Następnie panel dyskusyjny „Rutyna versus zaskoczenie: dlaczego się szkolimy i co wnosimy tym faktem w kulturę uniwersytetu?” poprowadzi dr Beata Karpińska-Musiał, Zastępca Dyrektora CDDiT UG. W rozmowie wezmą udział naukowcy z Wydziału Nauk Społecznych, Wydziału Prawa i Administracji, Wydziału Ekonomicznego, Wydziału Zarządzania i Wydziału Filologicznego.
Wydarzenie zakończy debata z cyklu Idee Edukacji Akademickiej pt. „Dlaczego, po co i dla kogo uniwersytet?”, którą poprowadzi dr Jarosław Jendza z CDDIT UG.
Osoby zainteresowane wydarzeniem, które chciałyby otrzymać zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo, uprzejmie prosimy o uzupełnienie krótkiego formularza zgłoszeniowego.
Program wydarzenia:
10.00-11.00
Wykład pt. „Dydaktyka w procesie poszukiwań” / prof. dr hab. Marlena Lembicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
prof. dr hab. Marlena Lembicz – ekolog, botanik, mykolog, nauczyciel akademicki pracujący na Wydziale Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej badania naukowe dotyczą interakcji między grzybami tzw. endosymbiontami, roślinami i zwierzętami na poziomie fizjologicznym, ekologicznym i ewolucyjnym. Kierownik/wykonawca w ponad dziesięciu grantach polskich i jednym finansowanym przez National Geographic Science. Członek Komitetu Zarządzającego dwóch Akcji COST UE poświęconych endosymbiontom w celu ich wykorzystania w rolnictwie i ochronie środowiska. Prowadzi wykłady i konwersatoria dla studentów różnych kierunków, w tym dla przyszłych biotechnologów i bioinformatyków. Ostatnio współautorka koncepcji nowych zajęć łączących naukę z technologiami, inżynierią, matematyką i sztuką dla studentów kierunku nauczanie biologii i przyrody (STEAM). Certyfikowany tutor, przywódca w edukacji. Laureatka nagrody Preceptor Laureatus UAM 2022. Miłośniczka Dolnego Śląska i wędrówek górskich.
11.00-12.00
Rok akad. 2022/23 w Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu
Podsumowanie działań i aktywności szkoleniowej, prezentacja czasopisma Horyzonty Edukacji Akademickiej, wręczenie certyfikatów Uczestnikom szkoleń.
12.00- 13.30
Stragany dydaktyczne z przerwą kawową
- Sztuczna inteligencja w edukacji. Planowanie, wskazówki użycia, narzędzia i krytyczne stosowanie (dr Grzegorz D. Stunża)
- Jak rozbudzić uwagę, czyli pierwsze 5 sekund z Rachunkowością (dr Monika Mazurowska)
- Gry symulacyjne w dydaktyce (dr Marek Kalinowski)
- Od jajka do jabłka (dr Dorota Dykalska)
- Wiadomości Dydaktyczne (dr hab. Małgorzata Balwicka-Szczyrba, prof. UG, dr Beata Kowalczyk, dr Marcin Michalak)
- Master Your Academic English (mgr Joanna Chmielewska, mgr Monika Mechlińska-Pauli, mgr Adriana Ruta-Wojciechowska, mgr Irena Moszczyńska-Janicka)
- Kostki edukacyjne na użytek dydaktyki akademickiej (dr hab. Hanna Makurat-Snuzik, prof. UG)
- Przygotowanie przyszłych nauczycieli chemii do wykorzystania laboratoryjnej metody problemowej w pracy z uczniami (dr Bożena Karawajczyk)
- Tutoring akademicki – wdrożenie projektu Mistrzowie Dydaktyki na Wydziale Biologii (dr Ewa Piotrowska, dr hab. Agnieszka Kowalkowska, prof. UG)
- Sztuczna inteligencja – eksplozja możliwości w nauczaniu i nauce języków obcych? (mgr Marzanna Stanek-Kozłowska)
- Metoda “Jigsaw Puzzle” w pracy grupowej studentów biotechnologii (dr Alicja Chmielewska)
- Przystań w BUG i poczytaj (Biblioteka UG)
13.30-14:30
Panel dyskusyjny pt. „Rutyna versus zaskoczenie: dlaczego się szkolimy i co wnosimy tym faktem w kulturę uniwersytetu?” / Prowadząca: dr Beata Karpińska-Musiał
- dr Dorota Dykalska (WNS)
- dr Beata Kowalczyk (WPiA)
- dr Leszek Reszka (WE)
- dr Monika Mazurowska (WZ)
- dr Helena Draganik (WF)
14.30- 14.45
Przerwa kawowa
14.45-15.45
Debata z cyklu Idee Edukacji Akademickiej pt. „Dlaczego, po co i dla kogo uniwersytet?” / Prowadzący: dr Jarosław Jendza
15.45 -16.00
Zakończenie