Studentki i studenci z Islandii, Francji, Niemiec, Ukrainy oraz Kazachstanu przyjechali do Gdańska na szkołę letnią TOWNSHIP organizowaną przez Centrum Zrównoważonego Rozwoju razem z Instytutem Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Gdańskiego. Przez cały tydzień brali udział w intensywnych warsztatach oraz zajęciach terenowych z zakresu projektowania urbanistycznego i zrównoważonego zarządzania miastem.
Projekt „TOWNSHIP - w kierunku miast zrównoważonych, estetycznych i wspólnych: intensywne międzynarodowe programy kształcenia”, którego kierownikiem jest dr Grażyna Chaberek (Wydział Nauk Społecznych UG), został dofinansowany ze środków Programu SPINAKER - Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. W ramach projektu zorganizowano już szkołę zimową (Sustainable urban studies - towards inclusive urbanity and society), kurs MOOC (Tools towards sustainable urbanity) oraz szkołę letnią „Sustainable urban studies – towards better urban management”. Zarówno w szkole zimowej, jak i letniej uczestniczyło 12 studentów i doktorantów z uczelni zagranicznych.
Zajęcia zostały podzielone na dwa bloki trwające w sumie dwa tygodnie. W pierwszym tygodniu warsztaty odbywały się stacjonarnie w siedzibie Centrum Zrównoważonego Rozwoju. Następnie przez 5 dni studenci łączyli się na zajęcia online.
- Szkoła letnia w ramach projektu Township to kolejne niesamowite spotkanie ze studentami z wielu krajów – mówi dr Grażyna Chaberek. – Jest to wspaniałe doświadczenie międzynarodowe zarówno dla pracowników naszego Wydziału Nauk Społecznych, jak i dla uczestników. Otrzymałam wiele pozytywnych komentarzy, a wręcz zachwytów i podziękowań ze strony uczestników, którzy mogli wziąć udział w tym projekcie. Studenci zagraniczni zapewniali, że będą ambasadorami projektu na swoich uczelniach i na pewno będą rekomendować udział w naszych kursach, jeżeli tylko będziemy organizować kolejne edycje.
Podczas zajęć stacjonarnych studenci uczestniczyli między innymi w dialogach malarskich, zajęciach terenowych, uczyli się rozpoznawać ryzyko i wyzwania związane z miastem i środowiskiem oraz przygotowywali się do pracy nad projektem zaliczeniowym. W drugim tygodniu w czasie sesji online uczestnicy pogłębiali swoją wiedzę na temat planowania urbanistycznego, mobilności miejskiej, antropologii miast czy zarządzania miejską transformacją energetyczną. Ostatniego dnia projektu odbyły się prezentacje zaliczeniowe.
- Program kursu był zorganizowany w taki sposób, że łączył interaktywne wykłady i wycieczki po mieście. Dzięki temu był ciekawy i bardzo aktualny - mówi Indira, studentka z Uniwersytetu Rzymskiego Tor Vergata w Kazachstanie.
Yoursa, studentka z francuskiego Uniwersytetu Côte d'Azur dodaje, że podczas szkoły letniej spotkała się z ogromną życzliwością i profesjonalizmem zarówno ze strony prowadzących, jak i pozostałych uczestników kursu. Ogromne wrażenie wywarł na niej również sam Gdańsk.
- Gdańsk jest niesamowitym miastem. Przyroda po prostu ma tu swoje miejsce, a mieszkańcy są tego świadomi i potrafią ją chronić. Chciałabym tu mieszkać! Dowiedziałam się wielu ciekawych informacji geograficznych i historycznych o Gdańsku, Polsce i reszcie świata oraz z zakresu zarządzania miastami. Dało mi to więcej nadziei na działanie w bardziej zrównoważony sposób szczególnie w projektach, ale także moim życiu i rozwoju osobistym. Dziękuję za to niesamowite doświadczenie! - komentuje Yoursa.
Pozytywne doświadczenia potwierdza dr Grażyna Chaberek.
- Studenci byli bardzo zainteresowani tematyką i zaangażowani w zajęcia. Wszyscy zadeklarowali, że to, co skłoniło ich do wzięcia udziału w naszej szkole letniej, to przede wszystkim jej tematyka. Dla niektórych pokrewna z kierunkiem studiów, dla innych to coś zupełnie nowego, ale bardzo interesującego. Grupa okazała się niezwykle otwarta na interakcję w czasie zajęć. Studenci zadawali bardzo dużo pytań i chętnie dyskutowali. Również prowadzący deklarują zadowolenie z możliwości pracy ze studentami zagranicznymi i dzielą się swoimi pozytywnymi wrażeniami. Podnoszenie kompetencji wykładowców naszego wydziału w zakresie komunikacji i pracy ze studentem zagranicznym było jednym z głównych celów projektu - informuje kierownik projektu.
Więcej informacji na temat projektu można przeczytać tutaj:
TOWNSHIP – Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (CZRUG)
Strona dla uczestników (EN):
Relacja ze szkoły zimowej TOWNSHIP: