Katalog dobrych praktyk społecznej odpowiedzialności uczelni w obszarze ESG. Jakie dobre praktyki zaprezentował UG?

fot.

Powstała czwarta edycja „Katalogu dobrych praktyk uczelni”, tym razem poświęcona czynnikom ESG, czyli środowiskowym (Environmental), społecznym (Social) oraz ładu organizacyjnego (Corporate Governance). Jednym z sygnatariuszy Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni od 2017 roku jest Uniwersytet Gdański, który w tegorocznej publikacji również zaprezentował swoje dobre praktyki.

Uniwersytet Gdański był jedną z dwudziestu trzech uczelni, które w 2017 roku podpisały Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Dokument składający się z 12 zasad dotyczy realizacji idei zrównoważonego rozwoju, dążenia do zapewniania wysokiej jakości badań i edukacji oraz dbania o wszechstronny rozwój społeczności akademickiej.

To już czwarty „Katalog dobrych praktyk”. Poprzednie edycje dotyczyły między innymi społecznej odpowiedzialności uczelni w obszarze pandemii COVID-19 oraz wymiaru etycznego i niedyskryminacyjnego.

Tegoroczna publikacja dotyczy ESG. Opracował ją zespół pod kierownictwem prof. dr hab. Anny Odrowąż-Coates z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Jak czytamy w raporcie, dobre praktyki społecznej odpowiedzialności uczelni przypisano do obszarów zrównoważonego rozwoju: obszaru środowiska naturalnego (environmental, E), obszaru społecznego (social, S) oraz obszaru ładu organizacyjnego (governance, G). Te obszary to komponenty tak zwanego ESG, stosowanego w przestrzeni społecznej odpowiedzialności biznesu.

- W ostatnim czasie podejście do zrównoważonego rozwoju wykorzystujące analizę czynników ESG stało się powszechnym sposobem implementacji koncepcji, w której społeczeństwo, ład korporacyjny i organizacyjny oraz środowisko naturalne współtworzą fundament każdej organizacji - mówi dr hab. Barbara Pawłowska, prof. UG - W kontekście uczelni te czynniki odgrywają kluczową rolę w tworzeniu jej przyszłości opartej na zrównoważonym rozwoju. W obszarze środowiskowym uczelnie podejmują inicjatywy przeciwdziałające degradacji środowiska naturalnego. To obejmuje zagadnienia neutralności klimatycznej, skupienie się na zużyciu energii, emisji zanieczyszczeń, gospodarce wodnej, gospodarowaniu odpadami, wykorzystaniu energii odnawialnej, dbaniu o bioróżnorodność i transport na kampusie. W kategorii czynników społecznych uczelnie angażują społeczność akademicką w kwestie społecznej odpowiedzialności i praw człowieka: działają na rzecz równości płci, przestrzegania praw pracowniczych, bezpieczeństwa i ochrony danych czy inkluzywności społecznej. Natomiast w obszarze ładu organizacyjnego uczelnie wdrażają dobre praktyki uwzględniające strukturę organizacyjną. Wspólnie te obszary tworzą holistyczne podejście do zrównoważonego rozwoju, ukierunkowane na długofalowe korzyści społeczne i środowiskowe. Podjęcie tego tematu w katalogu jest istotne dla zebrania działań i doświadczeń w tym zakresie w świecie akademickim.

Uniwersytet Gdański zgłosił dobre praktyki w każdej z trzech kategorii. Prace nad przygotowaniem dobrych praktyk UG koordynowali dr hab. Barbara Pawłowska, prof. UG oraz dr Krzysztof Szczepaniak.

Zielony uniwersytet - produkcja energii elektrycznej na potrzeby własne uczelni z instalacji fotowoltaicznych (Kategoria Środowisko)

Uniwersytet Gdański poprzez realizację instalacji fotowoltaicznych zamierza przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

„Zużycie energii elektrycznej przez budynek Neofilologii Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego w roku 2020 wyniosło 998 435,8 kWh (998 MWh). Szacunkowy roczny uzysk energii wyprodukowanej przez mikroinstalację fotowoltaiczną to ok. 37 000 kWh (ok. 37 MWh), co oznacza zmniejszenie zużycia energii elektrycznej z sieci o około 3,7 %. UG zamierza kontynuować rozwój tego rodzaju instalacji w innych budynkach uczelni. Wykorzystanie paneli fotowoltaicznych na Uniwersytecie Gdańskim do produkcji energii elektrycznej przyczyni się do ograniczenia emisji CO2 (zrealizowana inwestycja przyniesie efekt ekologiczny w postaci redukcji emisji CO2 w wysokości 26,6 Mg/rok). W kolejnych latach realizacja wskaźnika będzie monitorowana, a wraz z budową kolejnych instalacji pozytywne oddziaływanie uczelni na środowisko będzie ulegało zwiększeniu” - czytamy w raporcie.

Zadanie zostało dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Ujednolicony system raportowania realizacji celów zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie Gdańskim (Kategoria Ład organizacyjny)

Opracowanie i wdrożenie systemu raportowania realizacji celów zrównoważonego rozwoju w UG przez Centrum Zrównoważonego Rozwoju umożliwiło udoskonalenie sposobu monitorowania i raportowania realizacji SDG we wszystkich jednostkach organizacyjnych uczelni.

„Centrum Zrównoważonego Rozwoju zaprojektowało system informatyczny, który ma na celu zebranie inicjatyw SDG podejmowanych w różnych jednostkach uczelni i ujednolicenia sposobu raportowania oraz prezentowania uzyskanych efektów interesariuszom wewnętrznym i otoczeniu uczelni. System udostępnia wszystkim jednostkom organizacyjnym uczelni ujednolicony zbiór pytań dotyczących działań i dokonań w obszarze realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Wdrożenie systemu służy podnoszeniu świadomości SDG wśród przedstawicieli społeczności akademickiej. Zgromadzone odpowiedzi stanowią dowód wkładu uczelni w ochronę środowiska oraz poprawę warunków pracy i studiowania w UG zgodnie z celami ONZ komunikowanymi w Agendzie 2030” - czytamy w opisie praktyki.

Informatyczny system monitorowania i raportowania SDG na UG wdrożony został we wszystkich jednostkach uczelni. Obsługa systemu realizowana jest przy wsparciu koordynatorów gromadzących informacje w poszczególnych jednostkach, a następnie wprowadzających je do bazy danych. W ten sposób informacje pozyskiwane są od ponad 3 tys. pracowników badawczo-dydaktycznych i administracyjnych zatrudnionych na uczelni.

 

fot.

Projekt „Pionierki, badaczki, liderki. Kobiety gdańskiej nauki” (kategoria Czynniki społeczne)

W ramach realizacji projektu wraz z Muzeum Gdańska zorganizowano wystawę „Pionierki, badaczki, liderki. Kobiety gdańskiej nauki”. Podróżom wystawy towarzyszyły debaty „Różne i Równe. Kobiety w nauce”. Dotyczyły one takich zagadnień, jak: przełamywanie granic i stereotypów, kobiety jako kandydatki na stanowisko rektora czy trudności młodych badaczek w życiu naukowym.

„Na stronie internetowej UG utworzona została podstrona „Kobiety w nauce. Strona im. Elżbiety Koopman-Heweliusz”. Strona zawiera artykuły, wypowiedzi publiczne oraz informacje o kobietach pełniących ważne funkcje zarządcze w UG, najbardziej zasłużonych, nieżyjących już badaczkach oraz badaczkach wybitnych, pracujących obecnie w UG. Ponadto wprowadzono 30 biogramów badaczek (profesorek) zatrudnionych w UG do Gedanopedii” - czytamy w opisie praktyki.

Obie inicjatywy były realizowane w ramach projektu MINDtheGEPs Modifying Institutions by Developing Gender Equality Plans finansowanego z Programu UE Horyzont 2020 oraz są one wpisane w działania Planu wdrażania polityki równości płci w UG na lata 2022-2023.

 

Cały katalog można przeczytać tutaj:

Katalog dobrych praktyk uczelni w obszarach ESG

Załączniki
Szymon Gronowski/Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG