„Notesy” Wajdy w Centrum Filmowym UG. Spotkanie z redaktorami: Tadeuszem Lubelskim i Agnieszką Morstin

Notesy

„Notesy” Andrzeja Wajdy powstawały przez 74 lata, ukazując kształtujące się poglądy mistrza polskiej kinematografii na sztukę (nie tylko filmową), a także na sferę polityczną, historyczną i… nieświadomą (Wajda opisywał w nich również swoje sny). Zebrane w czterech tomach przemyślenia artysty uzupełniają setki rysunków, szkiców i artykułów gromadzonych przez Wajdę. Centrum Filmowe UG zaprasza na spotkanie z redaktorami „Notesów” Andrzeja Wajdy - prof. Tadeuszem Lubelskim i Agnieszką Morstin - już 23 października o godzinie 18:00.

Andrzej Wajda (1926–2016) zaczął prowadzić swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa.

Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.

Wydawnictwo Universitas, 2024. Współwydawca: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Publikacja została wydana dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Goście

Tadeusz Lubelski: profesor nauk humanistycznych. Związany z Instytutem Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie wykładał historię filmu. Napisał m.in. „Historię niebyłą kina PRL” (2012) nominowaną do Nagrody NIKE, „Historię kina polskiego 1895‒2014” (2015, Nagroda PISF dla książki filmowej roku), był redaktorem „Encyklopedii kina” (2003, 2 wyd. 2010) i współredaktorem czterotomowej „Historii kina” (2012‒2019), przetłumaczył książkę „Hitchcock/Truffaut” (2005).

Agnieszka Morstin: doktor nauk humanistycznych, filmoznawczyni i antropolog kultury. Bada związki filmu z malarstwem i literaturą oraz filmowe portrety procesów historycznych. Zajmuje się edukacją humanistyczną w nowych mediach. Autorka „Jak daleko stąd do raju?

Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym” (2010); współredaktorka m.in. „Ciało i seksualność w kinie polskim” (2009) oraz „Kompleks Konwicki” (2010). Prowadzi wykłady w Muzeum Narodowym w Krakowie (zob. cykl „Płótno i ekran. Andrzej Wajda – malarz i reżyser”).

23 października 2024 (środa), godz. 18:00 Centrum Filmowe Uniwersytetu Gdańskiego ul. Wita Stwosza 53, Gdańsk Wstęp bezpłatny Wydarzenie na FB: https://fb.me/e/4Zt3lTbSO Strona CF UG: www.cf.ug.edu.pl

Grafika
Zespół Centrum Filmowego UG