Uniwersytet Gdański znajduje się na 103. miejscu listy 500 najsilniejszych marek w Polsce według rankingu Top Marka, największego badania obecności firm w polskich mediach. Wśród uczelni UG uplasował się na 7. miejscu w całej Polsce i jest jedyną pomorską uczelnią uwzględnioną w rankingu.
Uniwersytet Gdański jest też na czwartym miejscu, jeśli chodzi o tzw. indeks sentymentu, czyli wydźwięk publikowanych treści. Powstaje on na podstawie skali od -10 do 5, gdzie -10 oznacza materiał całkowicie negatywny, 5 w pełni pozytywny, a 1 neutralny. Średnia indeksu ze wszystkich materiałów opublikowanych o UG na przestrzeni ostatniego roku to 2,13, co oznacza, że wzmianki nt. UG są w dużej mierze pozytywne. Wśród uczelni wyższy indeks sentymentu ma tylko Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska i Uniwersytet Wrocławski.
Bardzo ważnym współczynnikiem branym pod uwagę podczas zestawienia był impact, czyli szacowane dotarcie informacji o marce. Oblicza się go na podstawie danych o zasięgu mediów, w których ukazały się wzmianki. W przypadku Uniwersytetu Gdańskiego impact wynosi ponad 270 mln, co oznacza, że od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r. informacje nt. UG uzyskały ponad ćwierć miliona unikalnych wyświetleń.
To właśnie wysoki impact i indeks sentymentu sprawił, że UG znalazł się na 103. na liście 500 najbardziej medialnych marek w Polsce.
- W przestrzeni medialnej nasza uczelnia pełni w dużej mierze rolę ekspercką. Naukowcy Uniwersytetu Gdańskiego wypowiadają się dla najpopularniejszych mediów i serwisów w Polsce - mówi Rzeczniczka Prasowa UG Magda Nieczuja-Goniszewska, która kierowała Zespołem Prasowym w okresie ocenianym przez ranking. - Wynika to m.in. z dobrej współpracy, którą nawiązujemy z dziennikarzami, bogatej bazy kontaktów i znajomości uczelni.
Wśród wydarzeń Uniwersytetu Gdańskiego z ubiegłego roku akademickiego, które przyciągnęły największą uwagę dziennikarzy, znalazło się nadanie tytułu doktora honoris causa UG Oldze Tokarczuk oraz wypłynięcie statku UG r/v Oceanograf na kolejną dużą kampanię oceanograficzną. Jak zwykle duże zainteresowanie wzbudzają także wyniki rekrutacji na studia i zakwaterowanie dla studentów.
Aby stworzyć ranking Top Marka, przeanalizowanych zostało ponad 1,4 mln materiałów prasowych, 11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln wpisów w mediach społecznościowych. Jego wyniki zostały opublikowane w magazynie „Press". Zestawienie przygotował magazyn „Press" oraz PSMM Monitoring & More.