Informacja z posiedzenia Senatu UG

senat

Rekomendacja nowych członków-korespondentów PAN, uchwała w sprawie ustalenia programu kierunków studiów i zmiany programu kształcenia szkół doktorskich - w czwartek odbyło się posiedzenie Senatu UG.

Pierwsze w roku 2025 posiedzenie Senatu UG, które odbyło się w czwartek 23.01.2025 r., rozpoczęło się przyjęciem porządku obrad. Następnie Prorektor ds. Badań Naukowych prof. dr hab. Wiesław Laskowski zarekomendował Senatorom kandydatów na członków korespondentów Polskiej Akademii Nauk. Są to: prof. dr hab. Robert Alicki (Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki),  prof. dr hab. Przemysław Gębal (Wydział Filologiczny), prof. dr hab. Krzysztof Liberek (Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i GUMed),  prof. dr hab. Włodzimierz Meissner (Wydział Biologii),  prof. dr hab. Maria Mendel (Wydział Nauk Społecznych), prof. dr hab. Jacek Zaucha (Wydział Ekonomiczny). Senat poparł wszystkie kandydatury.

W kolejnym punkcie zatwierdzono proponowane przez Rektora prof. Piotra Stepnowskiego miesięczne wynagrodzenia członków Rady Uniwersytetu Gdańskiego w kadencji 2025-2029. - Jak państwo pamiętacie, na poprzednim posiedzeniu Senatu wybraliśmy skład Rady Uczelni i teraz powinniśmy określić wynagrodzenie. Proponujemy utrzymać dotychczasową wysokość kwot.

Prorektor ds. Kształcenia dr Ewa Szymczak, prof. UG zreferowała projekt uchwały w sprawie ustalenia programów studiów na kierunkach prowadzonych w UG, który dotyczył, jak wyjaśniła, 41 kierunków studiów, ponad 90 programów obejmujących wszystkiego rodzaju studia. Jak wskazała pani Prorektor, zmiany wynikają z ewaluacji, uaktualniania programów, a także ze wskazań PAK. Senat przyjął zmiany.

Kolejny projekt uchwały Senatu UG dotyczył ustalenia programów kształcenia szkół doktorskich, co jest konsekwencją zmian w szkołach doktorskich i przeniesienia do nich programów. Ten punkt referowany przez Prorektor prof. Ewę Szymczak również został przyjęty przez Senat.

Senatorowie poparli także projekt uchwały w sprawie ustalenia programów kształcenia szkół doktorskich w Uniwersytecie Gdańskim od roku akademickiego 2025/2026, które wynikały, jak poinformowała prof. Ewa Szymczak, m.in. ze zmian wprowadzonych przez wydziały i z wprowadzonej polityki równości. Dr hab. Andrzej Letkiewicz, prof. UG (Wydział Ekonomiczny) zapytał o sposób weryfikacji przedmiotów dodatkowych, a Prorektor wyjaśniła, że będą one prowadzone przede wszystkim w formie warsztatów i szkoleń.

Następnie Senat przyjął uchwałę w sprawie ustalenia programów studiów podyplomowych, których modyfikacje związane były ze zmianami w rozporządzeniu nt. studiów podyplomowych.  

Senat zaopiniował pozytywnie także projekt uchwały Senatu UG w sprawie zasad rekrutacji do szkół doktorskich Uniwersytetu Gdańskiego w roku akademickim 2025/2026. Referująca ten punkt Prorektorka ds. Studenckich dr hab. Urszula Patocka-Sigłowy, prof. UG podkreśliła fakt, że obejmuje on wszystkie funkcjonujące od 1.10.2024 r. szkoły doktorskie. Przedstawiła dwuetapowy system rekrutacyjny, zakres terminów rekrutacji, której wyniki ogłaszane będą pomiędzy 16 a 23 września. Pozwoli to, w razie potrzeby, na przeprowadzenie rekrutacji uzupełniającej. Przedstawiciel doktorantów mgr Sebastian Barczak zapytał, czy kryteria będą jednolite czy ustanawiane przez dyrektorów szkół. Jak poinformowała pani Prorektor, zostały one ustalone z dyrektorami szkół indywidualnie dla każdej z nich.

W kolejnym głosowaniu Senatorowie zatwierdzili proponowana zmianę w składzie osobowym Senackiej Komisji ds. Kadry Naukowej: w miejsce dr. hab. Piotra Sliża, prof. UG (Wydział Zarządzania) powołany został dr hab. Tomasz Kawka, prof. UG (Wydział Zarządzania).

Następnie Senat zatwierdził protokół z grudniowego posiedzenia. W ramach wolnych wniosków Rektor prof. Piotr Stepnowski omówił posiedzenie Metropolii Gdańsk - Sopot - Gdynia, które odbyło się w Uniwersytecie Gdańskim, Prorektor prof. UG Ewa Szymczak przypomniała o zgłaszaniu członków do Uczelnianej Rady ds. Ewaluacji Kształcenia zaznaczając, że nie mogą to być kandydaci będący już członkami senackiej komisji.

Przedstawiciel studentów Piotr Patalas powiedział o pogotowiu sesyjnym organizowanym przez Parlament Studentów oraz o poprosił Senatorów o zachęcenie studentów do wypełniania ankiet oceniających zajęcia.

Na zakończenie posiedzenia Senatu Dziekan Wydziału Ekonomicznego dr hab. Wojciech Bizon, prof. UG podziękował Prorektorowi ds. Rozwoju i Finansów dr. hab. Pawłowi Antonowiczowi, prof. UG oraz jego zespołowi za narzędzie zarządcze wspierające pracę dziekanów, jakimi są pulpity do zarządzania finansami wydziału.  

 

 

 

mgr Magdalena Nieczuja-Goniszewska, Rzeczniczka Prasowa UG