W Uniwersytecie Gdańskim zakończył się intensywny, czterodniowy kurs przygotowujący studentów do roli peer-tutorów (tutorów rówieśniczych), zrealizowany w ramach projektu NAWA Partnerstwa Strategiczne „Transformacje kompetencji w uniwersytecie: peer-tutoring jako kluczowy element wsparcia rozwoju studentów” (Peer-EDU).
W kursie uczestniczyli studenci z trzech uczelni partnerskich SEA-EU: 8 studentów z Uniwersytetu Maltańskiego, 8 studentów z Uniwersytetu w Splicie oraz 30 studentów z Uniwersytetu Gdańskiego.
Przygotowanie kursu zostało poprzedzone badaniami dotyczącymi doświadczeń i potrzeb studentów oraz nauczycieli w obszarze peer-tutoringu. Na podstawie zgromadzonych danych przygotowano raport diagnozujący kluczowe wyzwania, a także kompleksowy program kursu, obejmujący tematykę roli tutorów rówieśniczych, komunikacji wspierającej, etyki i granic relacji, metod zadawania pytań czy wzmacniania postaw sprzyjających rozwojowi.
Zajęcia prowadził międzynarodowy zespół trenerów: mgr Adriana Ruta-Wojciechowska, dr Jarosław Jendza i dr Grzegorz Grzegorczyk, prof. UG z Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Michelle Attard Tona i dr Charmain Bonello z Universytetu Maltańskiego oraz prof. Nikica Mihaljević i prof. Antonella Marić z Universytetu w Splicie.
Kierownikiem projektu jest Prorektor ds. Kształcenia dr Ewa Szymczak, prof. UG. Projekt realizuje zespół w składzie:
- dr Dorota Jendza,
- mgr Adriana Ruta-Wojciechowska,
- dr Dorota Godlewska-Werner,
- dr Jarosław Jendza,
- dr Grzegorz Grzegorczyk, prof. UG,
- dr Wojciech Glac, prof. UG,
- dr Ilona Kamińska
- mgr Anna Osińska.
- Cieszymy się, że Uniwersytet Gdański może rozwijać tak ważne i przyszłościowe kompetencje, jak peer-tutoring. Projekt Peer-EDU pozwala nam nie tylko profesjonalizować wsparcie studenckie, ale także tworzyć międzynarodowe standardy i rozwiązania, które realnie wzmacniają proces uczenia się. Ogromnie cieszy nas zaangażowanie studentów oraz efekty wspólnej pracy naszych partnerów z Malty i Splitu - podkreśla prof. Ewa Szymczak. - Kolejnym ważnym etapem naszych działań będą szkolenia dla nauczycieli akademickich, którzy odegrają kluczową rolę we wspieraniu studentów w procesach peer-tutoringowych. W maju wszyscy uczestnicy projektu spotkają się ponownie podczas konferencji Viva Dydaktyka, gdzie studenci podzielą się swoimi doświadczeniami, a zespół projektowy zaprezentuje rezultaty i rekomendacje wypracowane w ramach Peer-EDU.
Więcej informacji o projekcie https://peer.ug.edu.pl/