Zielony Uniwersytet: wdrożenie systemu zarządzania energią w budynkach Wydziału Ekonomicznego oraz Wydziału Zarządzania UG, etap I

fot.

Ekologia, ekonomia i funkcjonalność: takie efekty ma przynieść wdrożenie systemu zarządzania energią w budynkach Uniwersytetu Gdańskiego.

Pierwszy etap zadania z programu „Zielony Uniwersytet” objął dwa budynki UG zlokalizowane w Sopocie: Wydział Zarządzania oraz Wydział Ekonomiczny. W budynkach zainstalowano specjalny system, który ma pomóc w efektywnym wykorzystywaniu i oszczędzaniu energii. Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

W ramach dofinansowania Uniwersytet Gdański otrzymał 476 000,00 zł w formie pożyczki oraz dotację do kwoty 476 000,00 zł.

Koszt kwalifikowany zadania wyniósł 1 190 000,00 zł.

Pierwszy etap projektu „Zielony Uniwersytet - wdrożenie systemu zarządzania energią w Uniwersytecie Gdańskim” obejmował budowę i uruchomienie Centralnego Systemu Zarządzania Energią w budynkach Wydziału Zarządzania oraz Wydziału Ekonomicznego UG przy ul. Armii Krajowej w Sopocie. System (m. in. dzięki zainstalowanym głowicom termostatycznym) będzie zarówno na bieżąco monitorował wskazane parametry budynku, jak i sterował istniejącymi urządzeniami i systemami technicznymi. Celem jest zapobieganie nieefektywnej eksploatacji urządzeń przy jednoczesnym uwzględnianiu aktualnych potrzeb użytkowników - na przykład dotyczących korzystania z sal dydaktycznych.

Jakich rezultatów spodziewają się realizatorzy projektu?

Można tu mówić o trzech grupach efektów:

Efekty funkcjonalne: możliwość monitorowania pracy instalacji i urządzeń podłączonych do systemu; możliwość regulacji i sterowania tymi urządzeniami w siedzibie operatora systemu; możliwość powiadamiania użytkowników o ewentualnych zagrożeniach czy nieprawidłowościach w działaniu instalacji i urządzeń

Efekty ekonomiczne: obniżenie zużycia energii cieplnej na poziomie od 10 do 15% w porównaniu ze zużyciem w poprzednim roku.

Efekty ekologiczne: mniejsze zużycie gazu i niższa emisja CO2

Jakie efekty już zaobserwowaliśmy?

Na podstawie kilkumiesięcznej eksploatacji nowego systemu zaobserwowano następujące zmiany:

Zużycie gazu ziemnego

Wydział Ekonomiczny UG

  • Zużycie paliwa gazowego wykorzystywanego do ogrzewania budynku w I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 12,65% względem I półrocza 2024 r. tj. o ok. 12 078,02 m3

Wydział Zarządzania UG

  • Zużycie paliwa gazowego wykorzystywanego do ogrzewania budynku w I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 17,99% względem I półrocza 2024 r. tj. o ok. 8 336,93 m3

Zużycie energii elektrycznej

Wydział Ekonomiczny UG

  • Zużycie energii elektrycznej wykorzystywane do ogrzewania/schłodzenia budynku w I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 22,53 % względem I półrocza 2024 r. tj. o ok. 14,084 MWh

Wydział Zarządzania:

  • Zużycie energii elektrycznej wykorzystywane do ogrzewania/schłodzenia budynkuw I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 22,74 % względem I półrocza 2024 r. tj. o ok. 3,979 MWh

Emisja CO2

Wydział Ekonomiczny:

  • Ograniczenie emisji CO2 w I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 22,53% względem I półrocza 2024 r., tj. o ok. 9,97 Mg

Wydział Zarządzania:

  • Ograniczenie emisji CO2 w I półroczu 2025 r. zostało ograniczone o 22,76% względem I półrocza 2024 r., tj. o ok. 2,82 Mg. Ograniczenie emisji CO2 w I półroczu 2025 r. względem I półrocza 2024 r. wyniosło 12,79 Mg.

 

Centralny System Zarządzania Energią został zainstalowany przez Dział Techniczny Utrzymania Nieruchomości UG w sopockich budynkach UG w grudniu 2024 r. Niedawno zyskał akceptację Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, który współfinansuje całe przedsięwzięcie.

Oprac. CKiP