Publikacja naukowców z Wydziału Chemii UG w prestiżowym czasopiśmie

W najnowszym numerze czasopisma „Trends in Food Science & Technology” ukazał się artykuł naukowy opracowany przez pracowników Zespołu Toksykologii i Ochrony Radiologicznej Wydziału Chemii UG.

Autorami artykułu przeglądowego pt. „Beta-emitting radionuclides in wild mushrooms and potential radiotoxicity for their consumers” są pracownicy Zespołu Toksykologii i Ochrony Radiologicznej Wydziału Chemii UG dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG i mgr Aleksandra Moniakowska oraz prof. dr hab. Jerzy Falandysz (emerytowany pracownik Wydziału Chemii UG).

Czasopismo „Trends in Food Science & Technology” publikuje krytyczne recenzje i komentarze dotyczące nauki o żywności, skupiając się na najbardziej obiecujących nowych osiągnięciach badawczych i ich potencjalnych zastosowaniach. Czasopismo może pochwalić się wysokim indeksem cytowań (impact factor), aktualnie na poziomie 11,077, a liczba punktów przypisana czasopismu przez MEiN wynosi 200.

- Opublikowany przez nas artykuł przeglądowy jest pierwszym tego typu w odniesieniu do emiterów betapromieniotwórczych oznaczanych w grzybach dzikorosnących. Grzyby są dobrymi bioindykatorami skażenia środowiska czynnikami antropogenicznymi, w tym również pierwiastkami promieniotwórczymi. Ponadto wiele gatunków nagromadza je w znacznych ilościach i dotyczy to zarówno radioizotopów pochodzenia naturalnego, jak i nuklidów uwolnionych w wyniku działalności człowieka – wyjaśnia dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG. - W pracy skupiliśmy się na emiterach beta, których mechanizm radiotoksyczności jest podobny do działania emiterów alfa, ale przenikliwość promieniowania znacznie większa. Z kolei charakterystyka pomiarów radiometrycznych aktywności izotopów betapromieniotwórczych sprawia, iż ich oznaczanie jest znacznie trudniejsze w porównaniu do izotopów wysyłających promieniowanie alfa lub gamma, stąd wiedza na temat ich zawartości w środowisku znacznie uboższa. Oczywiście ze względu na potencjalne skutki zdrowotne, nasze największe zainteresowanie budzi żywność, a w tym przypadku grzyby jadalne, i potencjalne dawki efektywne otrzymywane przez konsumentów, a pochodzące z rozpadu spożywanych radionuklidów – dodaje dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG.

Problematyka radiochemii środowiska i ochrony radiologicznej ludności jest obecnie pomijana  w świecie naukowym. Pomimo upływu lat, echo katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu wciąż rozbrzmiewa, głównie w postaci obaw społeczeństwa. Jednak wbrew powszechnym opiniom mieszkańców naszego kraju, badania dotyczące Polski, a prowadzone na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, dowodzą iż to właśnie radioizotopy pochodzenia naturalnego znajdujące się w środowisku, są głównym źródłem dawki radiacyjnej dla jej mieszkańców.

Artykuł można przeczytać tutaj:

Julia Bereszczyńska / Zespół Prasowy UG