Wydział Biologii Uniwersytetu Gdańskiego dołączył do punktów na mapie Trójmiasta, które warto odwiedzić. Czy wiecie, że jako jedyni w Polsce mamy podwieszony pod sufitem szkielet finwala, drugiego co do wielkości zwierzęcia na Ziemi? Albo że w naszym paludarium rosną owadożerne rośliny z niezwykłych gór Wenezueli, a na jednej z wystaw zobaczyć można szczepionkę przeciw tyfusowi wyprodukowaną w 1940 roku? Od niedawna poznamy tu też triasowego gada, który miał być pierwszym polskim dinozaurem. Zwiedzanie wszystkich wystaw prezentowanych w nowoczesnej przestrzeni Wydziału Biologii UG od dziś będzie jeszcze przyjemniejsze – umili je bezpłatna aplikacja - multimedialny przewodnik, który pobrać może każdy zainteresowany.
Zgodnie z ideą Uniwersytetu Otwartego i z myślą o wszystkich, którzy odwiedzają Wydział Biologii UG (szkoły, mieszkańcy Trójmiasta z dziećmi, turyści) stworzona została aplikacja pt. „Wystawy Wydziału Biologii UG” - multimedialny przewodnik, działający na urządzeniach mobilnych opartych na systemach iOS oraz Android.
Znajdziemy w nim wystawy, zbiór kolekcji naukowych i ciekawych punktów na Wydziale Biologii, a także aktualności (łącznie z przekierowaniem do SM), skaner, numerki odsyłające do opisów eksponatów (każdą informację można odsłuchać dzięki nagraniom lektora) – słowem mnóstwo ciekawych treści. Aplikacja jest bezpłatna i dostępna w sklepie z aplikacjami w smartfonie lub tablecie.
Wystawy można zwiedzać w godzinach otwarcia budynku, tj. 9:00-18:00 siedem dni w tygodniu (oprócz świąt ustawowo wolnych od pracy).
Więcej o aplikacji i całej idei w rozmowie z dr Elżbietą Sontag z Katedry Zoologii Bezkręgowców i Parazytologii, która jest kierownikiem projektu – czuwała nad jego realizacją od początku do końca.
Elżbieta Michalak-Witkowska: - Ile wystaw stacjonarnych mamy obecnie na Wydziale Biologii, czy wszystkie odnajdziemy w aplikacji? I z myślą o kim powstała?
Dr Elżbieta Sontag: - Aplikacja „Wystawy Wydziału Biologii UG” to mobilny przewodnik i powstała głównie z myślą o osobach zwiedzających nasz Wydział. Obecnie mamy tu dziewięć wystaw, odwiedza nas coraz więcej szkół i osób prywatnych, którzy często pytają o przewodnika. Niestety nie mamy nikogo, kto na stałe mógłby oprowadzać grupy zwiedzających, dlatego aplikacja wydawała się bardzo dobrym rozwiązaniem. Chciałabym podkreślić, że nie zachęcamy, by zwiedzać nasze wystawy wirtualnie - liczymy, że poznając nasze wystawy zachęcimy, by z aplikacją przyjść na Wydział Biologii UG. A warto!
- Czyli, żeby skorzystać z pełnych możliwości aplikacji, należy odwiedzić wydział osobiście? Jakie narzędzia okażą się wówczas przydatne?
- Dokładnie. Dzięki aplikacji, która stanie się przewodnikiem dostępnym 24 godziny na dobę, można będzie poznać nie tylko wystawy stałe, ale też inne kolekcje, które na co dzień ukryte są w szafach, zamrażarkach, a nawet w szklarni i stanowią cenny materiał badawczy.
Od wczoraj, przy każdej wystawie, jest specjalnie oznaczony kod QR, który w aplikacji automatycznie przenosi do opisu wystawy. Funkcja „numerki” umożliwia wpisanie numeru eksponatu i przeczytanie lub odsłuchanie opisu. Podczas zwiedzania zupełnie inaczej się słucha niż czyta, jesteśmy więc zadowoleni, że udało się wykorzystać nagrania.
- Kto wystąpił w roli lektora i użyczył swojego głosu?
- Poprosiliśmy zaprzyjaźnionego z nami redaktora Radia Gdańsk - Włodzimierza Raszkiewicza, który towarzyszy nam na większości imprez popularno-naukowych. Pan redaktor znany jest z audycji „Kawałek Świata i Herbata”, a jego głos zawsze, przynajmniej nam, kojarzy się z interesującymi opowieściami.
- Jakie możliwości aplikacja daje tym, którzy nie są w stanie osobiście odwiedzić wnętrz WB i obejrzeć ekspozycji?
- Każdy, kto ma naszą aplikację, może poznać nasz wydział, wystawy i kolekcje, a w aktualnościach podejrzeć, jakich wydarzeń popularnonaukowych można będzie spodziewać się w najbliższym czasie. Już w październiku studenci I roku będą mogli skorzystać ze specjalnie przygotowanych planów wydziału, by łatwiej trafić na zajęcia. Teraz plany dedykowane są wystawom.
- Kiedy zrodził się pomysł stworzenia aplikacji? Jak długo powstawała?
- Muzeum Inkluzji w Bursztynie, dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych, znalazło się na liście placówek tego typu w programie „Poznaj Polskę”. Okazało się, że jesteśmy atrakcyjnym miejscem i szkoły często zgłaszały chęć zwiedzania. Niestety, nie mogliśmy zapewnić przewodnika, więc w październiku ubiegłego roku wydaliśmy mini przewodnik, który przerodził się w aplikację. Pomysł entuzjastycznie poparł Dziekan Wydziału prof. dr hab. Dariusz Szlachetko i w ten sposób powstała pierwsza uniwersytecka aplikacja.
Nie byłoby to możliwe, gdyby nie współpraca wielu osób. Do projektu zaangażowali się: dr hab. Krzysztof Banaś prof. UG, mgr Błażej Bojarski, dr hab. Andrzej Borman, prof. emerytowany UG, mgr Martyna Jankowska-Jarek, dr hab. Piotr Rutkowski, prof. UG, mgr Krzysztof Stępniewski i prof. dr hab. Alicja Węgrzyn. Ja przygotowałam opis naszej wystawy bursztynowej, koordynowałam prace i przygotowałam grafiki.
- Czy aplikacja dostępna będzie w języku angielskim?
- Zdecydowanie tak, wersja angielska to nasz kolejny cel. Liczymy, że wkrótce w aplikacji pojawi się możliwość przełączenia na język angielski.
- Dziękuję za rozmowę.