
źródło: Perspektywy
Obchodzony 11 lutego Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewczyn w Nauce to okazja, by pokazać znakomite naukowczynie, które z powodzeniem realizują karierę naukową także w stereotypowo „niekobiecych” dyscyplinach badawczych, czyli tych z obszaru STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics). Jest to także święto projektu „Dziewczyny do Nauki!”, realizowanego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W projekt zaangażowało się spore grono znakomitych gdańskich naukowczyń, a jednym z partnerów jest Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewczyn w Nauce zapraszamy na audycję w Radio Gdańsk, podczas której red. Michał Pacześniak porozmawia z prof. dr hab. Ewą Łojkowską z MWB UG i GUMed, Prezeską Klubu Kobiet Uczelni Fahrenheita i Przewodnicząca Jury polskiej edycji Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki oraz dr Alicja Mikołajczyk z Wydziału Chemii, Ambasadorka projektu "Dziewczyny do Nauki!".
Zgodnie z analizą dostępną w systemie RAD-on (raport Nauczycielki akademickie, czerwiec 2024) kobiety stanowią 48% ogólnej liczby nauczycieli akademickich w Polsce, ale o ile w naukach humanistycznych i społecznych proporcja kobiet prowadzących badania naukowe wynosi 50%, o tyle w naukach ścisłych i technicznych (STEM) jest to zaledwie 33%, a w niektórych dyscyplinach (np. automatyka, elektronika, elektrotechnika) nawet poniżej 10%! Badaczki prowadzące działalność naukową w obszarze STEM napotykają też więcej barier w toku kariery zawodowej i starań o awans naukowy czy zarządczy. Dlatego Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” przez projekt „Dziewczyny do Nauki!” promuje wybór nauki jako atrakcyjnej dla kobiet ścieżki zawodowej.
Projekt „Dziewczyny do Nauki!” skierowany jest do maturzystek, studentek i doktorantek kierunków technicznych i ścisłych oraz naukowczyń z obszaru STEM.
Projekt pokazuje działalność znakomitych badaczek prowadzących obecnie swoją działalność naukową na uczelniach i w instytutach badawczych, wspiera kariery kobiet przez podkreślanie barier, na jakie napotykają na swojej drodze, wreszcie - inspiruje dziewczyny do wejścia na ścieżkę naukową.
Gdańskie naukowczynie jako Ambasadorki i Mentorki w projekcie „Dziewczyny do Nauki!”
Wśród ponad setki naukowczyń zaangażowanych w projekt „Dziewczyny do Nauki!” spore grono stanowią gdańskie badaczki. Pełnią one rolę Ambasadorek (promując pro bono karierę naukową wśród młodszych dziewczyn i kobiet, np. w czasie spotkań, dni otwartych czy festiwali nauki, ale także w social mediach) oraz Mentorek (od lutego prowadząc wolontaryjnie przez 8 miesięcy mentoring 1:1 z wybraną studentką/doktorantką kształcącą się w obszarze STEM).
W projekcie udział biorą również naukowczynie z UG:
- dr hab. inż. Agnieszka Chylewska, prof. UG - jako Mentorka i Ambasadorka w DDN
Dydaktyczka, badaczka, żona i mama Superdzieci. Jej dorobek naukowy to: 50 publikacji w czasopismach JCR, autorstwo rozdziałów w książkach i skryptach uczelnianych, uczestnictwo (ponad 100) i organizacja konferencji naukowych. Laureatka międzynarodowej nagrody ‘Journal of Coordination Chemistry’ (2016, Anglia) za wkład w rozwój chemii koordynacyjnej, po której dołączyła do panelu edytorskiego tego czasopisma (funkcję pełni do dziś). Beneficjentka licznych nagród, stypendystka. Kierowała grantami (KBN, NCN). Senatorka UG, opiekunka Koła Chemików UG, członkini Komisji ds. Promocji Wydziału Chemii UG.
- dr hab. inż. Agnieszka Gajewicz-Skrętna, Uniwersytet Gdański - jako Mentorka w DDN
Pasjonatka rozwoju metod komputerowych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rozwoju i zastosowania chemoinformatyki, sztucznej inteligencji, algorytmów uczenia maszynowego oraz eksploracyjnej analizy danych w procesie szeroko rozumianej wirtualizacji procesu oceny bezpieczeństwa chemicznego oraz projektowania bezpiecznych i zrównoważonych substancji chemicznych i materiałów nowej generacji. Metody numeryczne, nad którymi pracuje, stanowią bardzo istotne wsparcie tradycyjnych metod eksperymentalnych. Możliwość komputerowej oceny właściwości np. nowo projektowanych materiałów nowej generacji, przed ich właściwą syntezą w laboratorium, ma przede wszystkim wymiar ekonomiczny i etyczny, pozwala bowiem w istotnym stopniu ograniczyć czas i koszt badań oraz zredukować liczbę zwierząt laboratoryjnych wykorzystywanych do badań.
- dr Alicja Mikołajczyk, Uniwersytet Gdański - jako Ambasadorka w DDN
Od 2013 r. związana z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie w 2017 r. obroniła doktorat, a od 2019 r. pełni funkcję adiunkta i współwłaścicielki firmy QSAR Lab - firmy typu spin-off powołanej wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim. W ciągu ostatniej dekady odbyła 8 staży zagranicznych, m.in. w USA i w Ekwadorze. Jest autorką 49 publikacji w czasopismach naukowych z tzw. listy filadelfijskiej (m.in. ‘Nature Nanotechnology’) i branżowych (m.in. ‘Forbes’). Laureatka licznych nagród i wyróżnień, m.in. Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych uczonych, Stypendium START FNP, wyróżnienia Raising Star American Chemical Society, nagrody PAN, nagrody Organizacji Sustainable Nanotechnology w Waszyngtonie, Bizneswoman roku - Liderki w Nowych Technologiach, nagrody PTChem za najlepszą rozprawę doktorską, L’Oréal-UNESCO dla Kobiet i Nauki, 50 Kobiet Roku 2024 Forbes Women i innych.
Projekt „Dziewczyny do Nauki! Zachęcanie kobiet do kariery badawczej w naukach technicznych i ścisłych” prowadzi Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, a finansowany jest ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Nauki w ramach programu Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki.
Partnerzy:
• Akademia Młodych Uczonych PAN: https://amu.pan.pl/
• Klub Kobiet Uczelni Fahrenheita: https://kobiety-faru.edu.pl/
• Krajowa Reprezentacja Doktorantów: https://krd.edu.pl/
• Porozumienie Doktorantów Uczelni Technicznych: https://pdut.krd.edu.pl/