Związek Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita uruchomił nową inicjatywę edukacyjną, której celem jest popularyzacja nauki z wykorzystaniem technologii immersyjnych. W październiku FarU przekazało w użyczenie zestawy gogli VR wraz z akcesoriami uczelniom członkowskim. Gogle mogą być wykorzystywane przez kadrę akademicką oraz studentów podczas zajęć dydaktycznych, dni otwartych, targów edukacyjnych czy działań prowadzonych na zewnątrz uczelni.
W ramach projektu Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska i Uniwersytet Gdański otrzymały po 6 par gogli VR z kontrolerami, akcesoriami i futerałami transportowymi, a także wyposażenie niezbędne do bezpiecznej i komfortowej pracy: słupki odgradzające z taśmami, stojak do dezynfekcji oraz tekstylną ściankę.
- Technologie immersyjne umożliwiają pokazanie zjawisk, których nie da się doświadczyć w tradycyjny sposób, co ułatwia ich zrozumienie i zapamiętanie. Jako Związkowi zależy nam na wspieraniu nowoczesnych form edukacji i udostępnianiu narzędzi, dzięki którym uczelnie mogą w pełni wykorzystywać potencjał nowych technologii. Kadra akademicka i studenci z uczelni zrzeszonych w Związku mogą teraz wykorzystywać gogle VR do celów edukacyjnych, zarówno podczas zajęć jak i dodatkowych aktywności, np. w ramach organizacji studenckich - podkreśla Dyrektorka Związku Uczelni w Gdańsku im. D. Fahrenheita prof. dr hab. Adriana Zaleska-Medynska.
Gogle VR Meta Quest 3 zawierają dwie aplikacje, które powstały w ostatnich miesiącach dzięki współpracy z Aramco Europe oraz wsparciu merytorycznemu kadry naukowej z Politechniki Gdańskiej i nauczycieli z trzech gdańskich szkół: Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza, Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej oraz Szkoły Podstawowej nr 88 im. D. Fahrenheita w Gdańsku.
Pierwsza aplikacja wprowadza w tematykę ropy naftowej - jej powstawania, etapów przetwarzania i zastosowania. Druga dotyczy energetyki wiatrowej, pokazując, jak powstaje energia elektryczna, jak działa turbina oraz jak różne warunki wpływają na jej wydajność.
Osoby zainteresowane wypożyczeniem gogli mogą zgłaszać się do koordynatorów swoich wydziałów, którzy zostali przeszkoleni z obsługi technologii VR i korzystania z autorskich aplikacji:
Uniwersytet Gdański - Wydział Chemii:
- dr hab. Artur Giełdoń, prof. UG,
- dr hab. Agnieszka Chylewska, prof. UG,
- dr inż. Anna Gołąbiewska,
- dr Joanna Drzeżdżon,
- dr Aleksandra Bielicka-Giełdoń
Gdański Uniwersytet Medyczny - Wydział Nauk o Zdrowiu:
- mgr Dominika Bosek
Politechnika Gdańska - Wydział Chemiczny:
- dr inż. Ewa Głowińska,
- dr inż. Agata Sommer,
- dr inż. Martyna Mroczyńska-Szeląg,
- dr inż. Tomasz Majchrzak,
- mgr inż. Olga Ciupak,
- mgr inż. Anna Grzegórska
Zajęcia VR dla szkół
26 listopada br. Uczelnie Fahrenheita zaprosiły do Hevelianum uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa pomorskiego, aby jako pierwsi zapoznali się z aplikacjami FarU. Uczestnicy (blisko 120 osób) mogli skorzystać z dwóch wersji lektora - przygotowanej dla młodszych i starszych odbiorców - co pozwoliło dopasować narrację i poziom treści do ich wieku.
Podczas zajęć poruszono tematy takie jak: powstawanie energii z wiatru, rola ropy naftowej w produkcji przedmiotów codziennego użytku, budowa turbiny wiatrowej oraz czynniki wpływające na jej działanie i efektywność.
Dodatkowymi atrakcjami były: specjalnie przygotowana „wyspa” z okazami bezkręgowców i roślin, przy której odbywała się loteria dla aktywnych słuchaczy oraz warsztaty z wykorzystaniem miniaturowych samochodzików napędzanych wodorem wytwarzanym z energii słonecznej. Aktywności te towarzyszyły uczniom oczekującym na swoją kolej do skorzystania z gogli VR i miały formę wciągającego uzupełnienia głównego programu. Co więcej, młodzież mogła także bezpłatnie zwiedzać wystawę stałą „Z Energią!”, co było możliwe dzięki współpracy FarU z Hevelianum.