fbpx Kulturoznawstwo - stacjonarne I stopnia | Uniwersytet Gdański - University of Gdańsk

Jesteś tutaj

Kulturoznawstwo - stacjonarne I stopnia

Kulturoznawstwo

Studia
stacjonarneI stopnia
logo ug
Rok akademicki: 2025/2026

Wydział Filologiczny

ATUTY KIERUNKU

Kulturoznawstwo jest kierunkiem dla ludzi ciekawych świata, pragnących zdobywać wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające pełniejsze uczestnictwo w kulturze i rozumienie składających się na nią zjawisk. Kadra dydaktyczna jest otwarta i interdyscyplinarna. Są w niej badacze: komiksu, kultur tubylczych, obozów koncentracyjnych, współczesnej filozofii, graffiti, rocka, popkultury, miasta i filmów. Współpracujemy z uczelniami w Preston (Wielka Brytania), Rydze (Łotwa) i Poczdamie (Niemcy), a nasi studenci biorą aktywny udział w badaniach naukowych i animowaniu kultury w ramach działającego przy kierunku studenckiego koła naukowego Mozaika. Studenci mają możliwość wyboru jednej z dwóch specjalności: Animacji kultury, Krytyki i popularyzacji kultury oraz Kultura mediów elektronicznych i redakcja stron internetowych.

 

PERSPEKTYWY ZATRUDNIENIA

Studia I stopnia mają charakter zawodowy. Zapoznają Cię z podstawami kulturoznawstwa – dowiesz się, czym jest kultura, jak powstaje i funkcjonuje.

Jako kulturoznawca możesz pracować w instytucjach kultury, mediach, organizacjach zajmujących się kreowaniem kultury czy prowadzić działalność kulturową poprzez Internet. Możesz być animatorem kultury, krytykiem, muzealnikiem, dziennikarzem, specjalistą od promocji i public relations. Na kulturoznawstwie zdobędziesz też konkretny zawód, wybierając jedną z dwóch specjalności:

Animacja kultury

Specjalność Animacja kultury została utworzona z myślą o osobach wiążących swą przyszłość z zawodem organizatora wydarzeń o charakterze kulturalno-artystycznym oraz animatora czasu wolnego w grupach o zróżnicowanym przedziale wiekowym. Wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiające podjęcie pracy w każdej instytucji kulturalnej studenci zdobywają  pod kierunkiem specjalistów w dziedzinie animacji i upowszechniania kultury – zarówno teoretyków, jak i praktyków. Zajęcia kursowe obejmują szeroką tematykę dotyczącą m.in.: zarządzania projektem na wszystkich etapach jego realizacji, projektowania sytuacji twórczych, sposobów promowania inicjatyw kulturalnych, animacji społeczności i środowisk lokalnych oraz kwestii związanych z polityką kulturalną. Podczas zajęć warsztatowych studenci mają możliwość przygotowania własnych, autorskich projektów i wydarzenia stanowiącego wyraz wspólnej, grupowej pracy.

Krytyka i popularyzacja kultury

Specjalność Krytyka i popularyzacja kultury skierowana jest do osób zainteresowanych krytyką sztuki, popularyzacją i edukacją kulturalną oraz działalnością w sektorze muzealno-wystawienniczym bądź na rynku wydawniczym. Prowadzone przez doświadczonych specjalistów zajęcia mają dwojaki charakter – rozszerzają wiedzę z zakresu podstawowych dyscyplin artystycznych (film, sztuki plastyczne, teatr, muzyka) oraz służą nabyciu ściśle praktycznych umiejętności z zakresu warsztatu recenzenta i popularyzatora kultury, a także kuratora czy redaktora prowadzącego. Zajęcia teoretyczno-warsztatowe dotyczą m.in.: kanonu filmowego i kina popularnego, krytyki filmowej, teatralnej i muzycznej, sztuki wystawienniczej i kierowania procesem wydawniczym. W ramach projektu kuratorskiego studenci mają także możliwość realizacji indywidualnego projektu w formie wystawy, przeglądu filmów czy akcji popularyzującej jakieś zjawisko kulturalne.

Kultura mediów elektronicznych i redakcja stron internetowych

Specjalność kształci osoby posiadające umiejętności redagowania, obsługi i popularyzacji serwisów oraz portali społecznościowych, a także kreowania witryn internetowych w języku polskim i obcym. Student posiada wiedzę z zakresu kwestii prawnych i estetyki mediów elektronicznych, a także netykiety; orientuje się w kwestii zagrożeń, jakie niosą ze sobą współczesne media elektroniczne. Absolwent jest także obyty w kwestiach związanych z podstawami edycji materiałów audiowizualnych, tworzenia gier oraz badania kultury Internetu.
 

 

 

Ostatnia modyfikacja: sobota, 5 kwietnia 2025 roku, 22:35