Nowe miejsce cumowania Statku Badawczego UG R/V Oceanograf w Helu

- To było pierwsze wejście i zacumowanie przy nabrzeżu uniwersytetu w Helu, od czasu kiedy UG stał się właścicielem nabrzeża – informuje dr Mirosław Czapiewski Pełnomocnik Rektora ds. Infrastruktury Morskiej. Dzięki temu R/V Oceanograf, Statek Badawczy Uniwersytetu Gdańskiego będzie miał stałe miejsce cumowania na półwyspie helskim podczas prowadzenia badań i zajęć dydaktycznych.  

Oceanograf

Przypomnijmy, że dotychczas uczelnia cumowała w helskim porcie rybackim. Uniwersytetowi udało się jednak przejąć część nabrzeża w dawnym porcie Marynarki Wojennej w Helu, dlatego   postanowiono sprawdzić warunki korzystania z tego nabrzeża. Pierwszemu cumowaniu towarzyszyła idealna pogoda i brak falowania na Zatoce Gdańskiej.

- Pod względem technicznym było to poważne przedsięwzięcie – podkreśla dr Mirosław Czapiewski. – Ta część basenu nie jest użytkowana od kilkunastu lat. To wiązało się z pewnymi elementami ryzyka, ale kompetencje załogi i nowoczesne wyposażenie hydroakustyczne statku pozwoliły na zakończenie przedsięwzięcia z sukcesem – dodaje. Jego zdaniem, było to istotne także pod względem przetestowania wysokich możliwości manewrowej jednostki, a także sprawdzenia możliwości przybijania do własnego nabrzeża.

- Obawiałem się, że głębokość akwenu przy nabrzeżu będzie zbyt mała, aby mógł tam zacumować nasz statek – wyjaśnia Jędrzej Czajkowski, Kierownik Biura Armatora UG. Podkreśla, że dzięki temu iż R/V Oceanograf jest wyposażony w odpowiednie urządzenia do pomiaru głębokości, nie było najmniejszego zagrożenia osiadania na mieliźnie. - Obawy okazały się bezpodstawne i statek bez problemu, po raz pierwszy, bezpiecznie  tam zacumował - dodaje.

Manewrami kierował kapitan statku kpt ż.w.  Piotr Mrozowski. - Manewry wykonał perfekcyjnie. Zgodnie ze sztuką – podkreśla Jędrzej Czajkowski. Jego zdaniem, warunki cumowania przy nabrzeżu są znakomite. - Łatwe, proste podeście i bezpośrednie sąsiedztwo Stacji Morskiej UG jest doskonałe dla stałego cumowania tam naszego statku.

Dodajmy, że cumowanie Statku Badawczego R/V Oceanograf w Helu jest istotne ze względu na częste prace badawcze prowadzone przez statek w tym rejonie oraz ze względu na zajęcia dydaktyczne studentów z Wydziału Oceanografii i Geografii UG na pokładzie oraz w Stacji Morskiej UG w Helu.  Nowe nabrzeże pozwoli także zmniejszyć koszty eksploatacyjne jednostki, eliminując opłaty w helskim porcie.

 

Przypomnijmy, że R/V Oceanograf jest najbardziej nowoczesnym statkiem naukowo-badawczym w basenie Morza Bałtyckiego. Katamaran został zbudowany w Stoczni Remontowej Nauta pięć lat temu i ma 46 m długości i 14 m szerokości. Wyposażony jest w system dynamicznego pozycjonowania statku, umożliwiający bardzo dokładne manewrowanie statkiem i utrzymywanie go stałej pozycji na morzu, między innymi dzięki sterom strumieniowym.

 

Na pokładzie może przebywać od 21 do 33 osób. Jednostka może osiągnąć maksymalną prędkość 10 węzłów. Ponadto statek wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt badawczy jak sonary, sonda wielowiązkowa, stacja meteo oraz urządzenia do pobierania próbek, włoki, sieci stawne, windy trałowe.

Na pokładzie znajdują się chłodnie oraz laboratoria, dające możliwości przeprowadzenia badań biologicznych,  geologicznych, fizycznych i chemicznych.

Fot. Arek Smykowski / UG
Ewa Cichocka/ Zespól Prasowy UG