Pierwsza inauguracja roku akademickiego z wypełnioną naukowcami i studentami aulą odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim na Wydziale Historycznym UG. Ewaluacja, umiędzynarodowienie i zachęcanie do szczepienia przeciwko COVID 19 - to jedne z najważniejszych zadań, jakie wyznaczyły sobie władze wydziału na nowy rok.
Na inauguracji Wydziału Historycznego UG po raz pierwszy wystąpił Rektor UG prof. dr hab. Piotr Stepnowski, podkreślając wagę pamięci o różnorodności naszych korzeni i zaznaczając ważność refleksji historycznej. Życząc pomyślności i sukcesów dydaktycznych kadrze naukowej podkreślił rolę nowych wyzwań i zadań, które czekają uczelnię i wydział w nowym roku 2021/2022 tj. ewaluacja, dalszy rozwój humanistyki gdańskiej, współpracy w ramach SEA-EU oraz umiędzynarodowienie programu kształcenia. - Czujcie się dumni ze wstępu do nowej społeczności – powiedział Rektor, zwracając się do nowych studentów Wydziału. Podobnie jak władze dziekańskie apelował do studentów o szczepienie się przeciwko COVID 19 dla wspólnego bezpieczeństwa.
Dr hab. Arkadiusz Janicki, prof. UG i Dziekan Wydziału Historycznego UG wyraził zadowolenie, że wszyscy mogli spotkać się po pandemicznych miesiącach w realu. W tym roku na jego wydziale studia rozpocznie nowych 450 studentów na siedmiu kierunkach studiów I stopnia oraz na pięciu II stopnia. Razem we wszystkich instytutach w tym roku studiować będzie 1116 osób. Jak podkreślił Dziekan, formą zajęć będą zajęcia hybrydowe z przewagą zajęć stacjonarnych.
Licznie obecni podczas uroczystości studenci pierwszego roku wszystkich kierunków złożyli uroczyste przyrzeczenie. Mieli także okazję wysłuchać swojego pierwszego wykładu, który wygłosił prof. dr hab. Lech Czerniak na temat rondeli, neolitycznych budowli ceremonialnych.
Dziekan Wydziału Historycznego UG dr hab. Arkadiusz Janicki, prof. UG mówił podczas inauguracji o sukcesach, którymi niewątpliwie jest nowa, wyższa o 2 punkty pozycja Wydziału w rankingu Perspektyw, w którym zajął 7 miejsce, spośród 24 ocenianych wydziałów w Polsce. Wspomniał o inwestycjach i modernizacjach szczególnie wydziałowego obiektu na ul. Bielańskiej oraz kolejnych planach, związanych z poprawą dostępu do internetu.
Przypomnijmy, że Wydział Historyczny czekają z w tym roku także zmiany organizacyjne, jako forum dyskusji i opinii w miejsce Rady Dziekanów zostanie powołana Rada Wydziału, ale najważniejszym wyzwaniem będzie ewaluacja. Podczas uroczystości nie zabrakło informacji o przyznanych grantach dla prof. dr hab. Lecha Czerniaka, dra Cezarego Kucewicza i dra Dariusza Piotrowiaka.
Wręczono także nagrody autorom najlepszych prac magisterskich oraz medale 50-lecia UG, przyznane w marcu tego roku, a 12 doktorantom przyznano promocje doktorskie.
Przyznano także Nagrody Rektora - zespołową II stopnia za publikację Słownik Biograficzny historyków UG, zespołową III stopnia za XIX tom Rocznika Historii Sztuki UG Porta Aurea oraz rektorskie nagrody indywidualne.
Dziekan Wydziału Historycznego dr hab. Arkadiusz Janicki, prof. uczelni:
W rozpoczynającym się roku akademickim 2021-2022 przed Wydziałem Historycznym stoi wiele wyzwań, ale i wiele nadziei. Wprawdzie zaczynamy ten rok w formie hybrydowej (z przewagą zajęć stacjonarnych) i zdaję sobie sprawę, że wielu studentów przyzwyczaiło się już do nauczania zdalnego, ale będziemy dążyć do tego, by jak najszybciej przywrócić w pełni nauczanie stacjonarne na Wydziale. Wierzę, że dzięki odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale i za całą naszą wspólnotę akademicką, studenci niezaszczepieni szybko zdecydują się na szczepienia, byśmy wszyscy mogli się czuć możliwie bezpiecznie.
Najważniejszym wyzwaniem, któremu musimy obecnie sprostać, to czekająca nas w 2022 roku ewaluacja dyscyplin naukowych reprezentowanych na naszym Wydziale: archeologii, historii, nauk o kulturze i religii oraz nauk o sztuce. Od tego zależą dalsze możliwości rozwoju naszego Wydziału. Mamy wspaniały zespół pracowników, ambitnych studentów i staramy się stale rozwijać naszą ofertę dydaktyczną.
Liczę, że najbliższy roku upłynie pod znakiem dalszego umiędzynarodowienia procesu kształcenia. Na pewno wprowadzimy do programów studiów lektorat z drugiego języka obcego, planujemy stworzenie przynajmniej jednego, zupełnie nowego, anglojęzycznego kierunku studiów, chcemy odczuwalnie zmodernizować bazę lokalową. Myślimy również o stworzeniu stref relaksu w budynkach Wydziału i wokół niego, aby w ten sposób lepiej zadbać o komfort studentów w przerwach między zajęciami, jak i po zajęciach.