Jak zawala się budynek, co się dzieje przy zderzeniu z samochodem, na czym polega gra w wirtualne domino? Ruszyła kolejna edycja wykładów w ramach imprez popularno-naukowych pod nazwą „Nauka? Taką – to ja lubię!”. Wydarzenie, którego organizatorem jest Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UG, kierowane jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych woj. pomorskiego.
W dobie pandemii i nauki zdalnej Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki UG postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli i uczniów w zakresie popularyzacji nauki. Przygotowano ofertę imprez popularno-naukowych, skierowaną do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
- Widzieliśmy potrzebę wsparcia nauczycieli w tych niełatwych czasach związanych z pandemią, gdzie szkoły z dnia na dzień zostały zmuszone do nauczania zdalnego – mówi dr Hanna Furmańczyk z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UG, jedna z koordynatorów wydarzenia. – Pierwsza i druga edycja spotkały się z ogromnym zainteresowaniem, uczestniczyło w nich łącznie blisko 4300 uczniów. Ta liczba zrobiła na nas wrażenie i zachęciła do kontynuowania pomysłu.
3.edycja wystartowała w grudniu dwoma wykładami. 10 grudnia można było wysłuchać wykładu dra Piotra Arłukowicza pt. Symulacje Rigid Body, przygotowanego w prostym ujęciu dla początkujących. Słuchacze dowiedzieli się m.in., jak zawala się budynek, co się dzieje przy zderzeniu z samochodem, a także zagrali w wirtualne domino.
13 grudnia odbył się wykład pt. Czy chaos jest matematyczny? Wygłosił go dr Nikodem Mrożek, który uświadomił słuchaczom, że fraktale, dziwne atraktory, efekt motyla - to wszystko pojęcia nierozerwalnie związane z matematyką chaosu - dziedziną nową i wciąż inspirującą, która dzięki wejściu w erę komputerów pokazała swe niezwykłe piękno i bogactwo.
- Ta edycja odbywa się w zupełnie innych warunkach. Poprzednie dwie przypadały na czas nauki zdalnej i spadły na podatny grunt. Teraz szkoły pracują w trybie stacjonarnym/hybrydowym, co nie sprzyja udziałowi uczniów w przygotowanych przez nas zajęciach zdalnych. Z tego powodu rozważamy przesunięcie dalszych zajęć na wiosnę. W międzyczasie mamy w planach wiele innych aktywności, o których będziemy informować na stronie wydziału – tłumaczy dr Hanna Furmańczyk.
Organizatorzy, w ramach 3. edycji przewidują, oprócz formy on-line, również spotkania stacjonarne (o ile pozwoli na to sytuacja pandemiczna).
Szkoły zainteresowane wzięciem udziału w zajęciach popularyzatorskich proszone są o kontakt mailowy: promocja_mfi@ug.edu.pl.
Więcej informacji na stronie WMFI