9 dni seminariów i warsztatów, 19 studentów, 15 wykładowców – to bilans Szkoły Zimowej o Bałtyckości (Winter School on Balticness 2022), która odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności w ramach projektu YoPeNet (YOUNG PEOPLE NETWORK FOR BALTICNESS).
Uczestnicy Szkoły pochodzili z Estonii, Niemiec, Białorusi, Ukrainy, Polski, Danii, Indii, Turkmenistanu i Brazylii i zostali wybrani spośród 32 zgłoszeń. Wybór ten nie był przypadkowy, ponieważ wymuszał międzykulturowy i międzynarodowy dialog młodych ludzi, studentów, doktorantów i uczniów licealnych na bieżące tematy, związane z przemianami i budowaniem tożsamości. Chodziło też o zbudowanie nowych sieci kontaktów pomiędzy uczestnikami szkoły. Wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim, a ich tematyka była bardzo różnorodna: od polityki, socjologii, historii – po kulturę i ochronę środowiska regionu bałtyckiego. Zajęcia podzielone były każdego dnia na 2 sesje, poranną - bardziej teoretyczną i popołudniową - bardziej praktyczną.
- Nikt nie mógł przypuszczać, że zajęcia i warsztaty, których rozpoczęcie zaplanowaliśmy na 1 marca 2022, zaczną się w Europie, w której będzie trwała wojna. Nikt nie spodziewał się także, jak aktualny stanie się temat migracji, któremu już rok temu postanowiliśmy poświęcić w programie szkoły cały jeden dzień - mówi dr hab. Kazimierz Musiał, prof. UG, z Instytutu Skandynawistyki i Finnistyki Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik projektu.
Podczas spotkań rozmawiano też o gdańskim podejściu do migracji. Jurij Zabijaka, Ukrainiec i aktywista, mówił o Radzie Imigrantów i Imigrantek, natomiast Marta Siciarek z Urzędu Marszałkowskiego o Standardzie Minimum w Integracji. Dzień warsztatowy zamknęła Karolina Stubińska opowiadając o Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek.
Jak powiedziała jedna z organizatorek dr Magdalena Muszel: - Tematyka warsztatów została tak pomyślana, aby dać uczestnikom narzędzia i stworzyć realną przestrzeń i platformę do dialogu na temat nowych wyzwań, również tych wynikających z obecnej wojny i dużych ruchów migracyjnych. Zamykające szkołę seminarium odnosiło się bezpośrednio do pokojowego współistnienia, wzorców budowania regionalnej przyszłości pomimo różnic i życia w różnych systemach politycznych.
Dyskusja ta została podsumowana w ramach otwartego dialogu z Dyrektorem Sekretariatu Rady Państw Morza Bałtyckiego, Ambasadorem Grzegorzem Poznańskim, który specjalnie na tę okoliczność przyjechał do Gdańska ze Sztokholmu.
Zrealizowanie szkoły zimowej możliwe było dzięki środkom projektu YoPeNET finansowanego przez Radę Państw Morza Bałtyckiego, przy wsparciu i dofinansowaniu z Urzędu Miasta Gdańska kwotą 25 tys. złotych oraz wsparciu logistycznym Uniwersytetu Gdańskiego i Europejskiego Centrum Solidarności.
Partnerami w projekcie YoPeNet są obecnie: Uniwersytet Gdański, Europejskie Centrum Solidarności, Fundacja Zatoka, a wśród partnerów zagranicznych wymienić należy, Uniwersytet w Greifswaldzie, Uniwersytet Södertörn w Sztokholmie oraz Stowarzyszenie Beladania z Kopenhagii.
Zajęcia prowadzili m.in. wykładowcy związani z Uniwersytetem Gdańskim: dr Karolina Drozdowska, dr Małgorzata Karczmarzyk, dr Magdalena Muszel, prof. Tomasz Szkudlarek, prof. Kazimierz Musiał, mgr Marta Skorek i dr Grzegorz Piotrowski (związany również z ECS) oraz specjalizujący się w tematyce tożsamości i jej analizy naukowcy z instytucji partnerskich w Greifswaldzie i Kopenhadze: dr Alexander Drost oraz dr Lizaveta Dubinka-Hushcha.