Obrony pierwszych doktorantów Szkół Doktorskich UG

fot.

Rok akademicki 2022/2023 kończy pierwszy pełny cykl kształcenia doktorantów w powołanych do życia ponad cztery lata temu szkołach doktorskich Uniwersytetu Gdańskiego. Ricard Ravell Rodríguez jako pierwszy doktorant na UG uzyskał stopień doktora w trybie szkół doktorskich.

UG oferuje kształcenie w czterech szkołach doktorskich: Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i PrzyrodniczychSzkole Doktorskiej  Nauk Humanistycznych i Społecznych, Międzyuczelnianej Szkole Doktorskiej Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz w Szkole Doktorskiej Teorii Informacji Kwantowej.

Oto krótkie podsumowanie przebiegu kształcenia doktorantów w Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych w roku akademickim 2022/2023.

45 doktorantów w roku akademickim 2022/2023 rozpoczęło kształcenie w Szkole Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UG w ramach jednej z pięciu dyscyplin: nauki biologiczne (13 osób), nauki chemiczne (16), nauki fizyczne (7), matematyka (3), nauki o Ziemi i środowisku (6). Na lipiec 2023 r. lista wszystkich słuchaczy szkoły liczy 166 osób.

 Ten rok był wyjątkowy, zakończył się pierwszy pełen etap kształcenia doktorantów, a 6 lipca Rada Dyscypliny Nauki Fizyczne UG przyznała młodemu badaczowi, Ricardowi Ravellowi Rodríguezowi, stopień naukowy doktora nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki fizyczne za rozprawę pt. „Różne poziomy przybliżeń w kwantowych układach otwartych i ich zastosowania”, napisaną pod opieką prof. dr. hab. Michała Horodeckiego z Międzynarodowego Centrum Teorii Technologii Kwantowych (ICTQT) mówi Dyrektor Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UG prof. dr hab. Adam Prahl.

W programie kształcenia Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UG znalazły się przedmioty realizowane w ramach całej szkoły („Sztuka prezentacji”, „Bezpieczeństwo i higiena pracy”, „Źródła informacji i zarządzanie informacjami”, „Filozofia nauki”, „Doktoratorium”, „Język angielski”, „Komercjalizacja badań naukowych”, „Ochrona własności intelektualnej”) oraz przedmioty realizowane w ramach poszczególnych dyscyplin („Tworzenie tekstów naukowych”, „Zarządzanie projektami badawczymi”, „Warsztat badawczy”, „Seminarium doktorskie”, „Pracownia doktorska”, „Praktyki dydaktyczne”, „Sesja sprawozdawcza”).

Jak miniony rok oceniają studenci?

Rok akademicki 2022/2023 okazał się być dla nas niezwykle wyjątkowy i przełomowy. Po raz pierwszy w historii szkoły mieliśmy zaszczyt obserwować obrony naszych kolegów. Jest to znaczące osiągnięcie i dowód na efektywność naszego programu kształcenia. Co więcej, w ciągu tego roku dopracowaliśmy kluczowe rozwiązania dotyczące kształcenia doktorantów, które bez wątpienia wpłyną korzystnie na przyszły tok nauczania – mówi mgr Mateusz Adam Baluk ze Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych. – Nie można pominąć istotnego wkładu Rady Doktorantów Szkoły Doktorskiej, która nie tylko reprezentowała i chroniła prawa naszych doktorantów, ale również odegrała kluczową rolę we współorganizowaniu międzynarodowej konferencji naukowej Baltic Chemistry Conference czy III Kongresu Młodej Nauki na Uniwersytecie Gdańskim. Mamy nadzieję, że nadchodzące lata przyniosą jeszcze więcej pozytywnych zmian oraz będą kontynuacją owocnej współpracy w obrębie Szkoły Doktorskiej.

EMW/Zespół Prasowy UG