mLegitymacja studencka na Uniwersytecie Gdańskim

mLegitymacja

Studenci Uniwersytetu Gdańskiego mogą już korzystać z mLegitymacji, czyli elektronicznej wersji tradycyjnej legitymacji, która posiada taką samą moc prawną co jej plastikowy odpowiednik (ELS).  

mLegitymacja studencka działa jak tradycyjny dokument. Pokazując ją na ekranie swojego urządzenia mobilnego można potwierdzić status studenta oraz skorzystać wszelkich przysługujących ulg i zwolnień.

- Współcześnie takie rozwiązania stają się już normą. Coraz częściej korzystamy z rozwiązań, które dzięki smartfonom ułatwiają swobodne, codzienne poruszanie się w przestrzeni nie tylko wirtualnej. Wprowadzenie niektórych rozwiązań przyspieszyła pandemia. mLegitymacja istniała w projekcie już wcześniej ale realizację przedsięwzięcia – ważnego w skali całego kraju – wymusiła potrzeba tego trudnego czasu - mówi dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG, Prorektor ds. Studentów i Jakości Kształcenia.

Mobilna legitymacja studencka jest pełnoprawnym odpowiednikiem plastikowej ELS. Nie oznacza to jednak, że znika obowiązek posiadania tradycyjnego dokumentu. mLegitymacja pełni funkcję uzupełniającą. Pozwala np. potwierdzić status studenta w sytuacji, gdy dana osoba nie ma przy sobie ELS. Dla studentów UG ważną informacją będzie również to, że szlabany parkingowe nie będą reagowały na mLegitymację, podniosą się jedynie przy użyciu legitymacji tradycyjnej.

Niezbędne do posiadania mLegitymacji na swoim telefonie jest zainstalowanie aplikacji mObywatel i złożenie wniosku. Należy pamiętać, że po złożeniu wniosku i wygenerowaniu kodu QR student ma 30 dni na zainstalowanie go w aplikacji mObywatel. Po upływie tego terminu konieczne będzie ponowne złożenie wniosku.

Najważniejsze informacje o mLegitymacji:

  1. Uprawnionymi do złożenia wniosku o mLegitymację są osoby, które:
    1. posiadają aktywny status studenta,
    2. mają ważną Elektroniczną Legitymację Studencką (plastikową),
    3. posiadają numer PESEL;
    4. mają wgrane zdjęcie w Portalu Studenta;
    5. a dodatkowo ich dane osobowe nie zmieniły się od czasu wydania ELS.
  2. Złożenie wniosku o mLegitymację, jest możliwe, gdy student odebrał ELS z dziekanatu (na Portalu Studenta status ELS oznaczony jest jako „odebrana”).
  3. mLegitymację można aktywować poprzez kod QR pobrany z Portalu Studenta. Aktywacja mLegitymacji będzie możliwa, gdy na Portalu Studenta, w miejscu składania wniosku, pojawi się opcja „Pobierz kod QR”.
  4. mLegitymacja studencka jest ważna w okresie ważności ELS. Ważność ELS potwierdza się co semestr przez aktualizację danych w układzie elektronicznym oraz umieszczenie w kolejno oznaczonych polach legitymacji hologramu.
  5. mLegitymację przedłuża się co semestr. Wniosek o przedłużenie mLegitymacji zostanie wygenerowany automatycznie przez Portal Studenta pod warunkiem wcześniejszego przedłużenia ELS.
  6. mLegitymacja unieważniana jest:
    1. w przypadku utraty ważności elektronicznej legitymacji studenckiej;
    2. w przypadku przeniesienia się studenta do innej uczelni;
    3. na wniosek studenta, w szczególności w przypadku jej utraty na skutek uszkodzenia, nieprawidłowego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.

Wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące mLegitymacji można kierować na maila: mlegitymacja@ug.edu.pl

Wnioski o mLegitymacje można składać na UG przez Portal Studenta (w zakładce "Elektroniczna legitymacja" na liście wniosków o wydanie legitymacji elektronicznej) od 2 grudnia 2020 r. Centrum Informatyczne UG odpowiada za przesyłanie wniosków dalej, do Ministerstwa Cyfryzacji w celu wygenerowania mLegitymacji. Do tej pory wpłynęło ponad 800 wniosków. 

Biuro Rzecznika Prasowego