Popularyzatorzy nauki z UG najlepsi w Polsce!

1

Mgr Michalina Ignaciuk wraz z zespołem zajęła I miejsce za stworzenie projektu „Buty Różnorodności”, a grupa prowadzona przez mgr. Mateusza Adama Baluka uplasowała się na III miejscu z projektem „Science Solves” podczas II edycji konkursu „Popularyzacja nie boli”.

W dniach 15-16 czerwca w Warszawie odbyła się gala finałowa „Popularyzacja Nie Boli 2.0”, czyli projektu skierowanego do osób, które pasjonują się nauką i chcą, aby wychodziła poza mury uczelni. To właśnie dzięki niemu studenci i doktoranci, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na ścieżce popularyzatorskiej dowiadują się, z jakich narzędzi korzystają popularyzatorzy nauki, jakim językiem należy się posługiwać, aby dyscypliny akademickie, którymi się zajmują, były zrozumiałe nawet dla osób niezwiązanych z nauką. Projekt jest też doskonałą okazją do nawiązania kontaktów z innymi popularyzatorami nauki.

1

W ramach II edycji konkursu organizowanej przez Krajowej Reprezentację Doktorantów I miejsce wraz z zespołem zajęła mgr Michalina Ignaciuk ze Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych UG za stworzenie projektu „Buty Różnorodności”. Mgr Michalina Ignaciuk zdobyła również nagrodę indywidualną Doktorancki Eksperymentator Roku.

- "Buty Różnorodności" to kompleksowy program edukacyjny składający się z pięciu scenariuszy zajęć do przeprowadzenia na godzinach wychowawczych. Naszym celem jest szerzenie wiedzy w zakresie różnorodności i inkluzji w edukacji wśród nauczycieli, dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i średnich. Do realizacji tego celu korzystamy z technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Literatura naukowa potwierdza, że wcielanie się w sytuację danej osoby za pomocą VR pozytywnie wpływa na rozwój empatii, zrozumienia, a jednocześnie zmniejsza poziom uprzedzeń. Tym właśnie jest nasz projekt – wchodzeniem z szacunkiem i uznaniem  „w czyjeś buty” po to, aby szerzyć świadomość wśród młodych osób w tym temacie - mówi mgr Michalina Ignaciuk.

Kompleksowy program scenariuszy lekcji przeprowadzi uczniów przez świat pięciu różnych osób, dzięki czemu będą mieli okazję dowiedzieć się z jakimi barierami społecznymi oraz edukacyjnymi się spotykają, ale także zrozumieć rolę tworzenia środowisk inkluzywnych. Historie dotyczą (1) osób w spektrum autyzmu, (2) z niepełnosprawnością wzroku, (3) w kryzysie bezdomności, (4) z niepełnosprawnością ruchową i (5) osób dyskryminowanych ze względu na kolor skóry i płeć. Wszystkie scenariusze, pomoce dydaktyczne oraz dodatkowe informacje i kompendia wiedzy są dostępne na naszej stronie internetowej.
Staramy się także dotrzeć do jak największej grupy ludzi na mediach społecznościowych, Facebooku oraz Instagramie - dodaje laureatka.

Media społecznościowe projektu:

1

Zespół, którego mentorem był mgr Mateusz Adam Baluk ze Szkoły Doktorskiej Nauk Ścisłych i Przyrodniczych UG zajął natomiast w konkursie III miejsce za stworzenie projektu „Science Solves”.

- „ScienceSolves - naukowy narzędziownik na życie” to kampania edukacyjna w formie serii rad i rozwiązań od naukowców(-czyń) dla młodych dorosłych. Dzięki niej wyjaśnienia procesów i mechanizmów leżących u podstaw problemów młodych będą dostępne nie tylko w artykułach naukowych i „wielkiej nauce”, ale także na naszych komputerach i telefonach. Badania naukowe mogą mieć praktyczne zastosowanie w codziennym życiu każdego z nas - mówi mgr Mateusz Adam Baluk. Młodzi dorośli w zmieniającym się świecie stają przed licznymi wyzwaniami, których charakter obejmuje zarówno problemy indywidualne, jak i społeczne oraz międzynarodowe: systemowe, gospodarcze, zdrowotne, zbrojne i humanitarne.  Pandemia, wojny, inflacja, w tym wzrost cen mieszkań, kryzys klimatyczny - to wszystko składa się na sytuację skumulowanego stresu, którego skutkiem jest szeroko pojęte pogorszenie samopoczucia młodych ludzi. Obecnie obserwujemy intensyfikację wielu problemów jednocześnie, tzw. sytuację polikryzysu.

Jak radzić sobie w tym świecie? Jak zadbać o nasze samopoczucie? Co możemy zrobić, żeby wspierać swój rozwój - zarówno zawodowy, jak i osobisty? W jaki sposób naukowa wiedza może pomagać w naszym codziennym funkcjonowaniu? Projekt odpowiada na zadawane przez młodych dorosłych pytania dostarczając rzetelne rady oparte o odkrycia naukowe.

- Każdy film oraz wszystkie treści na stronie internetowej są opracowane przez osoby posiadające naukowe doświadczenie w danej dyscyplinie. W ten sposób zapewniamy wysoką jakość informacji, które są oparte na rzetelnych badaniach naukowych. Nie tylko prezentujemy zjawiska, ale również tłumaczymy ich istotę i dostarczamy konkretne narzędzia oraz wskazówki, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Nauka wychodzi z murów Akademii prosto do młodych dorosłych - dodaje zdobywca III miejsca.

Media społecznościowe projektu:

 

Po więcej informacji na temat projektu „Popularyzacja nie boli” zapraszamy na stronę https://popularyzacjanieboli.pl/

Julia Bereszczyńska/Zespół Prasowy