Prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk dyrektorką Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum

fot. Danuta Matloch/MKiDN

fot. Danuta Matloch/MKiDN

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska powierzyła prof. dr hab. Małgorzacie Omilanowskiej-Kiljańczyk funkcję Dyrektora Zamku Królewskiego w Warszawie - Muzeum.

- Przychodzę na to stanowisko ze świadomością, że będzie trzeba włożyć trochę pracy, aby Zamek Królewski znowu stał się Zamkiem Królewskim, ale jestem przekonana, że to zadanie wykonalne, bo jest tam świetna załoga - mówi prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk. - Dla Zamku na pewno najważniejszy był okres panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego i czynionych przez niego inwestycji, ale to nie znaczy, że inne okresy nie były równie ważne, tylko że wiemy o nich mniej. Drugim takim okresem, który warto zgłębiać i wspominać to czas II Rzeczpospolitej, kiedy tę dość mocno wyeksploatowaną przez Rosjan rezydencję stawiano z powrotem na nogi, żeby przywrócić jej rangę rezydencji Rzeczpospolitej. 

Więcej informacji.

Prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk

Historyczka sztuki, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1985 r. jest związana z Instytutem Sztuki PAN, gdzie była m.in. zastępczynią dyrektora (1999-2007). Od 2006 r. jest profesorem nadzwyczajnym, a od 2014 r. – profesorem zwyczajnym w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, którym kierowała od 2008 do 2012 r. W latach 2012-2014 pełniła funkcję podsekretarza stanu, a następnie w latach 2014-2015 – ministry kultury i dziedzictwa narodowego.

Specjalizuje się w problemach architektury XIX i XX wieku. Gościnnie wykładała m.in. na uniwersytetach w Oldenburgu, Berlinie, Lipsku, Marburgu, Cambridge czy Tallinie. Była stypendystką kilkunastu europejskich instytucji naukowych, m.in. British Academy, Wissenschaftskolleg zu Berlin, Instytutu Herdera w Marburgu i Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas w Lipsku.

Jest członkiem wielu rad naukowych polskich oraz niemieckich instytucji nauki i kultury, w tym m.in. Germanisches National Museum w Norymberdze, Komitetu Nauk o Sztuce PAN, jak również przedstawicielem Polski w Comité International d'Histoire de l'Art (CIHA). Należy też do licznych stowarzyszeń i organizacji, m.in. Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Polskiego Komitetu ICOMOS.

oprac. MJ/ZP, fot. Danuta Matloch/MKiDN