Przekrojowo o kompetencjach na Dniu Jakości FarU

fot. Gregmar

fot. Gregmar

Naukowcy, dydaktycy, edukatorzy, a przede wszystkim pasjonaci spotkali się w Bibliotece UG na corocznej konferencji „Dzień Jakości FarU”, poświęconej jakości kształcenia. Program tegorocznej edycji zdominowały kompetencje transwersalne i perspektywa ich uwzględniania w codziennej praktyce dydaktycznej. Nie zabrakło też perspektywy pracodawcy, omówionej przez praktyków z otoczenia gospodarczego.

Spotkanie zainaugurowała Prorektor ds. Kształcenia UG dr Ewa Szymczak, prof. UG, witając gości w progach uczelni organizującej trzecią edycję konferencji. Głos zabrała również Dyrektorka Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita prof. dr hab. inż. Adriana Zaleska-Medynska. Podkreśliła, jak istotny wpływ mają takie wydarzenia na budowanie synergii, stanowiącej jeden z fundamentów Związku.

Jakość nie ość

Pierwszy panel rozpoczęła prof. Agnieszka Zimmermann, stawiając tezę o konieczności wyposażania studentów, a więc przyszłych absolwentów i pracowników, w umiejętności transwersalne. Szerzej o tym wyzwaniu, misji uczelni oraz podejściu do kształcenia opowiedział dr Jarosław Jendza z Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG.

O wpływie globalnych zmian (jak choćby pandemia) na mapowanie kompetencji i metody kształcenia mówiła dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG z Centrum Nowoczesnej Edukacji. Zwróciła uwagę na dominujące dziś uczenie się przypadkowe, haptyczne, sieciowe. Zachęciła również do zastosowania metod metarefleksyjnego uczenia się, samooceny i praktykowania informacji zwrotnej uwzględniającej docenienie (nie samą krytykę).

Dr hab. Krzysztof Sobczak z Zakładu Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed swoje wystąpienie zaczął od próby uproszczenia obszernego pojęcia kompetencji transwersalnych do zestawu umiejętności, wiedzy i postaw, które umożliwiają adaptację do pojawiających się problemów i wyzwań.

Perspektywę studenta przedstawił inż. Kamil Szefler, student Politechniki Gdańskiej. Podkreślił, że instytucja wspiera studentów i opowiedział o swojej ścieżce rozwoju w środowisku akademickim i poza nim, m.in. o studiowaniu w trybie indywidualnej organizacji studiów. 

Rozwijanie kompetencji wśród studentów

Kolejną część spotkania poprowadziła dr Barbara Wikieł, prof. PG, a prelekcja otwierająca sesję poświęcona była działalności kół naukowych. Dr Anna Szablewska z Zakładu Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego (GUMed) przedstawiła korzyści i przewagi aktywizacji studentów poprzez działalność w ramach koła naukowego, wskazując na samonapędzający się charakter tego modelu współpracy i transferu wiedzy.

Innowacyjne spojrzenie na jakość kształcenia przedstawił dr Wacław Kulczykowski z Zakładu Edukacji Historycznej UG, twórca dwóch naukowych gier komputerowych („Excavate!” oraz „Waterworks!”), w które zagrały już ponad 2 miliony osób na całym świecie. Dr W. Kulczykowski krótko opowiedział o tym, jak na UG wykorzystuje się gry do kształcenia przyszłych nauczycieli, edukatorów, popularyzatorów i projektantów gier - np. w ramach nowo utworzonego kierunku Projektowanie gier historycznych.

Dr inż. Krzysztof Nowicki, prof. PG (Katedra Teleinformatyki PG) opowiedział natomiast, w jaki sposób Politechnika Gdańska wypracowała model kształtowania i realizacji projektów studenckich.

Realizacja projektów Mistrzów współpracy Fahrenheita

W kolejnym panelu laureaci II edycji konkursu Mistrzowie współpracy Fahrenheita przedstawili efekty prac projektowych, wspieranych przez Uczelnie Fahrenheita w ramach corocznej rywalizacji kół naukowych. Idea oraz wyniki zostały omówione w odniesieniu do projektów:

  • W pogoni za nowym lekiem przeciwgrzybiczym - Partrycyna B vs Amfoterycyna B
  • BrainSync
  • Włącz Żółty Wiadukt
  • Dziękuję Ci, Ciało

Kompetencje oczami pracodawców

Wystąpienia w ostatniej części konferencji były poświęcone perspektywie pracodawcy. Pierwsze, prowadzone przez Dyrektorkę Zarządzającą O4 Coworking Martę Moksę, było dawką wiedzy o poszukiwaniu możliwości rozwoju na rynku pracy, ale przede wszystkim identyfikacji własnych potrzeb i budowania samoświadomości w sferze zawodowej. Z kolei prof. dr hab. Mariusz Siemiński z Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej (GUMed i UCK) oraz zastępca dyrektora naczelnego ds. personalnych UCK Piotr Ciborski szczegółowo omówili cele, proces wdrażania oraz korzyści z wprowadzenia funkcji Asystenta Lekarza.

O tym, jakie kompetencje decydują o sukcesie zawodowym, opowiedziała Talent Attraction Team Manager z Invest in Pomerania Monika Stokfisz. Prezentacja korespondowała z zagadnieniami i wyzwaniami podniesionymi przez przedmówców, dostarczając jednocześnie dawkę cennych sugestii i spostrzeżeń bazujących na doświadczeniach otoczenia gospodarczo-biznesowego naszego regionu.

Karolina Sienkiewicz/FarU, oprac. Julia Bereszczyńska/CKiP