Zebranie danych dotyczących postrzegania rozwoju kompetencji językowych w czasie nauki zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19, a także opracowanie wniosków i rekomendacji służących wprowadzeniu dobrych praktyk i najlepszych rozwiązań do nauki języków obcych w trybie zdalnym – to cele projektu realizowanego przez Centrum Języków Obcych Uniwersytetu Gdańskiego. Publikacja wyników badań przewidziana jest na czerwiec br.
Podczas pandemii przeprowadzono wiele badań dotyczących efektów nauki zdalnej, jej ograniczeń, zagrożeń, ale też potencjału i wartości, które niespodziewanie przyniósł taki tryb studiowania.
CJO UG poszło o krok dalej i od listopada 2021 r. realizuje projekt związany bezpośrednio z kształceniem językowym: Nauka zdalna na lektoratach w czasie pandemii. Jest to prawdopodobnie jedyne takie badanie w Polsce, a jego celem jest zebranie danych dotyczących postrzegania rozwoju kompetencji językowych (języki obce) w czasie nauki zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19, a następnie opracowanie wniosków i rekomendacji służących wprowadzeniu dobrych praktyk i najlepszych rozwiązań do nauki języków obcych w trybie zdalnym.
- W publikacji Parlamentu Studentów Rzeczpospolitej Polskiej Kształcenie Zdalne - historia prawdziwa Oczami Studentów (Warszawa 2020) pojawia się wiele, często zaskakujących, stwierdzeń młodych ludzi, którzy doświadczyli studiowania w czasie pierwszych miesięcy nauki zdalnej. Na przykład: …aby studia nadal były studiami, a nie kursem online…, lub: to jest niepoważne, żeby uczelnie medyczne miały zajęcia online. My kiedyś mamy leczyć ludzi, a nie programy komputerowe, czy też: …nagrywanie wykładów - bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie dla pracujących studentów…. - informuje Alina Swebocka, Dyrektor CJO UG. - Cała publikacja odnosi się do ogółu doświadczeń studentów, którzy od marca 2020 r. z powodu rozpędzającej się pandemii COVID-19 zmuszeni byli przejść w tryb zdalny nauki, podobnie jak i ich wykładowcy.
Badanie prowadzone przez Centrum Języków Obcych UG oparte jest na dwóch rodzajach ankiet - dla studentów i dla lektorów języków obcych, w których m.in. pytani są o to, w jakim stopniu poprawiły się umiejętności językowe studentów w trakcie nauki zdalnej, jakie korzyści i jakie trudności związane z trybem online pojawiły się w pracy na lektoratach, jakie rozwiązania należałoby przenieść do trybu stacjonarnego nauki języka, tak, by w pełni wykorzystać zdobyte doświadczenie.
W styczniu 2022 r. zakończono etap wewnętrzny przeprowadzony wśród studentów lektoratów i lektorów CJO UG. Łącznie uczestniczyło w nim 1223 studentów i 66 lektorów języków obcych. Wstępne wyniki badania przedstawiono na konferencji International Partners Day Working as an Academic During the Pandemic zorganizowanej przez CJO 21 stycznia b.r.
- Obecnie realizowane są dwa kolejne etapy (metodą CAWI) - ogólnopolski i międzynarodowy, do którego zaprosimy także naszych partnerów z SEA-EU oraz Erasmus + - dodaje Dyrektor Alina Swebocka.
Zakończenie projektu wraz z opracowaniem końcowego raportu przewidziane jest na czerwiec 2022 r.
W skład zespołu projektowego wchodzą lektorzy CJO: dr Anna Dulska, mgr Barbara Kubica-Daniel, mgr Piotr Andrzejewski, mgr Alina Swebocka (pomysłodawczyni i kierownik projektu) oraz ekspert z Wydziału Ekonomicznego - dr Tomasz Czuba.