Włączanie zagranicznych profesorów wizytujących w proces nauczania na Uniwersytecie Gdańskim to stały element budowania międzynarodowego charakteru uczelni. Tyko na Wydziale Ekonomicznym w ramach projektu ProUG zrealizowano aż 12 umów dotyczących współpracy międzynarodowej w zakresie włączania profesorów wizytujących w proces kształcenia.
Wydział Ekonomiczny w okresie od 2018 do 2023 r. uczestniczył w projekcie „PROgram Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (ProUG)”, realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
– Działania w zakresie dążenia do umiędzynarodowienia oferty dydaktycznej prowadzone były w początkowej fazie projektu w trudnych warunkach związanych z ograniczeniami pandemicznymi, a mimo tego udało się zrealizować wiele niezwykle ciekawych wykładów i warsztatów o bardzo różnorodnej tematyce ekonomicznej – mówi koordynatorka wydziałowa projektu ProUG dr Magdalena Markiewicz.
Wykłady prowadzone były w formie przedmiotów obligatoryjnych i fakultatywnych na kierunku Ekonomia oraz na kierunku Międzynarodowe stosunki gospodarcze, w tym na specjalności International Business (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze), w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej.
Wśród 12 zrealizowanych programów dydaktycznych 9 umów dotyczyło zaangażowania profesorów wizytujących z uczelni europejskich, z 7 krajów (Belgia, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Portugalia), a 3 umowy dotyczyły zaangażowania profesorów wizytujących z USA.
W semestrze letnim roku akademickiego 2019/2020 oraz w semestrze zimowym 2020/2021 wykłady pt. Innovative market research prowadził prof. Luis Alberto Casado Aranda, z University of Granada w Hiszpanii (opieka nad przedmiotem: dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG).
W semestrze letnim 2020/2021 zaplanowane zostały cykle wykładów w ramach przedmiotów obligatoryjnych i fakultatywnych prowadzone przez czterech profesorów wizytujących z uczelni zagranicznych. Zajęcia obejmowały zróżnicowaną tematykę dobraną pod kątem specjalności i zainteresowań studentów Wydziału Ekonomicznego.
W semestrze letnim roku akademickiego 2021/2022 zaplanowane zostały cykle wykładów i konsultacji pięciu profesorów wizytujących z uczelni zagranicznych, którzy na kierunku Ekonomia oraz na kierunku Międzynarodowe stosunki gospodarcze poprowadzili następujące przedmioty:
- Consumers' Behaviour Towards Environmental Protection, prof. Sara Sousa, Coimbra Business School, Portugalia, marzec – kwiecień 2022 r. (opieka nad przedmiotem: dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
- Entrepreneurship: Theory, Mindset and Modelling, prof. Dawid Kee, USA (opieka nad przedmiotem: opieka nad przedmiotem: dr hab. Piotr Zientara, prof. UG, dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
- European Integration Economics, prof. Rasa Daugeliene, Kaunas University of Technology, Litwa (opieka and przedmiotem: dr hab. Stanisław Umiński, prof. UG, dr Aleksandra Borowicz, dr Maciej Krzemiński);
- Managing organizations and organizational change, prof. Niksa Alfirević, University of Split, Chorwacja (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG);
- Marketing for Managers, prof. Robert Zich, Brno University of Technology, Czechy (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Pietrzak, prof. UG, dr Magdalena Markiewicz);
- Project planning and management, prof. Srećko Goic, University of Split, Chorwacja, marzec – kwiecień 2022 r. (opieka nad przedmiotem: dr hab. Joanna Kuczewska, prof. UG).
Łącznie zrealizowanych zostało 720 godzin ze studentami, w formie zajęć wykładowych, warsztatowych, e-learningu i konsultacji tematycznych w wersji stacjonarnej, online lub hybrydowej.
Z niezwykle ciekawych, urozmaiconych form kształcenia uwzgledniających prowadzenie zajęć przez zagranicznych profesorów wizytujących skorzystało ok. 300 studentów Wydziału Ekonomicznego na kierunkach Ekonomia oraz Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze.
– Efektem realizacji projektu ProUG było umiędzynarodowienie zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego, a także nawiązanie wielu relacji służących rozwojowi badań naukowych i współpracy dydaktycznej w przyszłości. Dało to podstawy do umacniania dalszej współpracy i wymiany akademickiej, budowania nowych ścieżek rozwoju naukowego i dydaktycznego, jak również prowadzenia wspólnych badań – dodaje dr Magdalena Markiewicz