Podczas spotkania dyskutowano o zmianach w zakresie wydawania dyplomów, strategii DEI oraz wpływie pandemii Covid-19 na społeczność akademicką.
25 listopada na Politechnice Gdańskiej odbyło się I otwarte posiedzenie Uczelnianych Forów Dziekanatów Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej z udziałem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W spotkaniu udział wzięło około 160 osób, w tym władze poszczególnych uczelni: prof. dr hab. Piotr Stepnowski, przewodniczący Zgromadzenia Związku Uczelni FarU, Rektor UG, prof. dr hab. Agnieszka Zimmermann, Prorektorka ds. Kształcenia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, Rektor PG.
We wszystkich wystąpieniach poruszona została kwestia współpracy i dzielenia się doświadczeniem między pracownikami w ramach uczelni tworzących FarU. Mówiono mi.in. o przepisach w zakresie wydawania dyplomów i ich duplikatów, a także o dyplomach cyfrowych, które będą wprowadzane od 1 stycznia 2026 roku. Po tej dacie dyplomy i suplementy cyfrowe będą podstawową formą wydawanych dokumentów poświadczających ukończenie studiów. W marcu 2024 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet wniosków dotyczących europejskiego sektora szkolnictwa wyższego, których celem jest dążenie do uzyskania europejskiego dyplomu. Studenci będą mieli więcej możliwości studiowania na uniwersytetach w różnych krajach UE i ukończenia studiów z jednym powszechnie uznawanym dyplomem, zaś uczelniom ułatwi on ustanowienie wspólnego programu studiów. Podczas spotkania mówiono także o wsparciu studentów ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej.
Większość obecnych studentów UG, PG i GUMed to tzw. pokolenie Z. Na spotkaniu poruszono więc też temat strategii DEI (Diversity, Equity and Inclusion), czyli stylu zarządzania zorientowanego na wspieranie różnorodności, równości i inkluzji w organizacji w kontekście realizacji oczekiwań tych osób. Mówiono także o zjawisku porzucania studiów i wielokrotnych rekrutacji na tym samym kierunku w odniesieniu do cech charakterystycznych i wartości pokolenia Z oraz jego sposobu postrzegania świata.
Zaprezentowano też wyniki badań wpływu pandemii Covid-19 na poszczególne grupy wiekowe.
Pokolenie Z, czyli studenci, najdotkliwiej odczuli jej skutki. 64% młodych Europejczyków jest zagrożonych depresją, w porównaniu z 15% przed kryzysem Covid-19.
Omówiono także nową kwestię - doręczenia elektroniczne, gdyż zbliża się data wdrożenia eDoręczeń. Nadal trwa proces legislacyjny nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych.