W programie 12 Festiwalu Literatury i Teatru Between. Pomiędzy odbędą się Seminarium Beckettowskie oraz Konferencja Studencko-Doktorancka Wyspa Młodość. Zaplanowano je w trybie online na 11, 12 i 13 maja 2021 r.
- To już 12. Festiwal Literatury i Teatru Between. Pomiędzy. Stanowi on znakomitą okazję, by prowadzone na Uniwersytecie Gdańskim badania humanistyczne upowszechnić w szerszych kręgach społecznych – mówi dr hab. Tomasz Wiśniewski, prof. UG z Wydziału Filologicznego UG, twórca i organizator festiwalu. - Niezwykle istotny jest udział studentów, absolwentów i wykładowców w tworzeniu ostatecznego kształtu tego międzynarodowego przedsięwzięcia – dodaje.
12. SEMINARIUM BECKETTOWSKIE - 12 i 13 maja 2021, o godz. 21.00
Seminaria Beckettowskie Uniwersytetu Gdańskiego organizowane są corocznie od 2010 roku przez Beckett Research Group w Gdańsku, kierowaną przez prof. UG Tomasza Wiśniewskiego. W seminariach biorą udział badacze i artyści z różnych stron świata, a ich owocem są liczne publikacje, filmy dokumentalne, warsztaty/laboratoria oraz spektakle teatralne.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in.: Marcello Magni (Complicite), Douglas Rintoul (Transport Theatre), Jon McKenna (Wielka Brytania), Antoni Libera (Polska), Jarosław Fret (Teatr ZAR), Enoch Brater (USA), H. Porter Abbott (USA), Derek Attridge (Wielka Brytania), Antonia Rodríguez-Gago (Hiszpania), Nadia Kamel (Egipt), Mark Nixon (Wielka Brytania), Luz Maria Sánchez-Cardona (Meksyk), Robson Corrêa de Camargo (Brazylia), Octavian Saiu (Rumunia) i Patricio Orozco (Argentyna).
Tegoroczne Seminarium Beckettowskie w ramach Festiwalu Teatru i Literatury Between. Pomiędzy, zorganizował Uniwersytet Gdański we współpracy z Uniwersytetem Stanu Floryda w USA, Federalnym Uniwersytetem Goiás w Brazylii oraz Centrum Badań nad Beckettem Trinity College Dublin w Irlandii.
W tym roku niezwykłej aktualności i wyrazu nabierają tematy tj.: bezustanne oczekiwanie, przytłaczająca frustracja, niepewna przyszłość oraz wymuszona izolacja. - Doskonale zdajemy sobie sprawę, że artystyczne przetworzenia typowo Beckettowskich zagadnień nie są już wyłącznie kwestią czysto naukowych spekulacji, ale stały się częścią powszechnego doświadczenia i to w skali globalnej – podkreślają organizatorzy. - Przyglądamy się jak artystyczne dokonania Becketta wyzwalają wszechstronną kreatywność w świecie wirtualnym (w Wuhan, Moskwie, Warszawie, Dublinie, Tallahassee, Worcester, Bostonie itd.), a jednocześnie korzystamy z okazji, by przypomnieć niektóre z działań Beckett Research Group in Gdańsk, chociażby film laboratoryjny autorstwa SE Gontarskiego „Beckett nad Bałtykiem” - dodają. Dlatego też tegoroczne seminarium jest okazją zaprezentowania krótkich form inspirowanych Ohio Impromptu, czyli miniaturą, którą Samuel Beckett napisał czterdzieści lat temu na prośbę Stanleya Gontarskiego, patrona honorowego Beckett Research Group w Gdańsku (BRGiG).
Zaproszeni goście:
Ohio@40: SE Gontarski (USA), Jon McKenna (Wielka Brytania), Robson Corrêa de Camargo (Brazylia), Paul S. Shields (USA), Octavian Saiu (Rumunia) i Nicholas Johnson (Irlandia). Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski (UG)
The Virtual Beckett: Nicholas Johnson (Irlandia), Kathryn Syssoyeva (USA), Diana Zhdanova (Rosja), Przemysław Wasilkowski (Polska), Adrianna Cudnik (Polska), Philip Salata (USA), Daniel Jackson (USA), Lloyd Bricken (USA), Kyle Gillette (USA). Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski (UG)
Wykład plenarny: prof. SE Gontarski (Uniwersytet Stanu Floryda, USA), Beckett’s Dystopian Trilogy: The Irrelevance of Godot.
Rozmowa specjalna: Godot w Wuhan prof. Peng Tao (Centralna Akademia Dramatu, Pekin, Chiny), Wang Chong (Théâtre du Rêve Expérimental, Pekin, Chiny). Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski (UG).
Seminarium prowadzone będzie w języku angielskim.
Więcej informacji: www.between.org.pl.
KONFERENCJA STUDENCKO-DOKTORANCKA. WYSPA MŁODOŚĆ
11-12 MAJA 2021 W RAMACH FESTIWALU BETWEEN. POMIĘDZY
11 MAJA 2021 (WTOREK)
Panel 1, godz. 9.00-11.00
Otwarcie konferencji:
dr hab. Tomasz Wiśniewski, prof. UG, dr Katarzyna Kręglewska-Powązka, prof. dr hab. David Malcolm (SWPS)
Anna Bruzgielewicz (UJ), Strojenie antropoce(a)nu
Olga Żyminkowska (UAM), Charakterystyka sposobu rozumienia rodzajów i gatunków literackich przez Milana Kunderę
Adrianna Krzemińska (Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku), Na plaży Chesil, czyli o miłości w okowach wiktoriańskiej moralności
Aneta Lisiecka, Agata Ścigocka (Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku), Wolfland oraz The Tale of the Shoe jako postmodernistyczne retellingi klasycznych baśni
Katarzyna Habas, Katarzyna Stromska (UG), Get lost − sprawozdanie z projektu licencjackiego (wystawa, projekt)
Irmina Bloch (UAM), Emblemat, czyli wstęp do polskiej literatury wizualnej
Jakub Kądzielski (UW), Co mają wspólnego filmy akcji i dramaty Szekspira?
Dyskusja i pytania.
Panel 2, godz. 11.00-12.45
Agata Małecka (UG), Krótka historia o powstawaniu projektu licencjackiego z oprawą audiowizualną (performans – projekt)
Małgorzata Woźniak (UAM), Wpływ gatunku literackiej podstawy spektaklu na jego kształt inscenizacyjny na przykładzie przedstawienia Mock. Czarna burleska w reżyserii Konrada Imieli
Katarzyna Jezierska (UG), Proces powstawania spektaklu na podstawie asystenturyw Teatrze Miejskim Miniatura przy sztuce Najbrzydsze zwierzę świata w reżyserii Laury Słabińskiej
Paulina Tryba (UG), Rzemieślnicy teatralni − rzecz o edukacji
Kamil Grabarczyk (UG), Teatr w czasie pandemii − na przykładzie trójmiejskich teatrów
Agata Czaplicka, Agnieszka Salamądry, Dorota Szagżdowicz (UG), Muzyką malowane − sprawozdanie z projektu licencjackiego (projekt)
mgr Damian Binkowski (UG), Beatmatching oraz live re-editing
Dyskusja i pytania.
Panel 3, godz. 12.45-14.15
Anna Borkowska (UWr), The experiment − the perception of native speakers of Polish .A comparison of the impact of segmental and stress-placement errors in the speechproduced by NNS on the ratings provided by Polish NS
Malwina Boralewska (UW), An analysis of negative and positive politeness in voice-over
Martyna Szot (UWr), Metafiction as an expression of literary self-criticismin B.S. Johnson’s Albert Angelo and Christie Malry’s Own Double-Entry
Dominika Front (UW), Postwar reality in Allen Ginsberg’s Howl and John Osborne’s Look Back in Anger
mgr Mateusz Godlewski (UW), Translating Intertextuality in Ian McEwan’s Nutshell
mgr Ronei Vieira Nogueira (Federal University of Goiás), A Noite dos Assassinos: the transcreation of the dramatic text by the Cuban Writer, José Triana, to the performance by Máskara – Núcleo Transdisciplinar de Pesquisas em Teatro, Dança e Performance
Dyskusja i pytania
Panel 4, godz. 14.15-15.45
mgr Katarzyna Kukuła (SWPS w Warszawie), Let’s Flip the Roles – Female Authors as the Reconstructors of William Shakespeare’s Plays
Jan Ziętara (UW), The Discourse of Silence. Modern Adaptations of King Lear
Katarzyna Konieczna (KUL), Eating Habits of Middle-class America in Sitcoms
mgr Plamen Radev (National Academy for Theatre and Film Arts, Sofia, Bulgaria), Teaching Fire Drama
mgr Eduardo de Souza Teixeira (FUG), The possible aesthetic relationship between Polish director Zbigniew Marian Ziembinski and Russian director Vsévolod Meyerhold
mgr Luis Guilherme Barbosa dos Santos (FUG), The space of the stage in relation to the concepts of sensitive architectural space
Dyskusja i pytania.
12 MAJA 2021 (ŚRODA)
Panel 5, godz. 9.00-10.30
Monika Chybowska (UG), Jaką rolę w sztuce odgrywa widz? (projekt)
Kinga Wyderka (UG), Teoria czystej formy Stanisława Ignacego Witkiewicza w odniesieniu do współczesności
Ewelina Stefańska (UG), Tragedia o bogaczu i Łazarzu − informacje o realizacjach oraz recepcja spektakli (w tym z perspektywy kaszubskiej)
Patrycja Żemełka (UAM), Musical Yodok Story
Katarzyna Szymańska (UG), Teatralizacja życia, praca aktora nad rolą jako praca człowieka nad sobą − według Systemu Stanisławskiego
Dominika Kałuzińska (UG), Metody nauczania w szkołach aktorskich. Porównanie nauki w szkołach w Polsce oraz za granicą
Dyskusja i pytania.
Panel 6, godz. 10.30-12.00
mgr Natalia Hennig (UG), Artyści na perskim dywanie, czyli językowa kreacja Piwnicy pod Baranami we wspomnieniach Agnieszki Osieckiej
Katarzyna Rynkowska (UAM), Teatralność oraz rytualność
mgr Balbina Tarnowska (UG), Bruno Schulz i ludzie teatru (jego czasów)
Bartosz Dołotko (UG), Analiza porównawcza dwóch scenicznych adaptacji powieści Edouarda Louis Koniec z Eddym
Hania Manteufel (UG), Przedstawienie pomysłu na projekt dyplomowy oraz omówienie procesu pracy nad Partyturą Teatralną autorskiej etiudy (projekt)
Adriana Bieschke (UG), Twórczość Jerzego Grotowskiego oraz idea Teatru Laboratorium i jej przełożenie na dzisiejszą sztukę teatralną − jej efekt i odbicie w pojmowaniu teatru przez współczesnych twórców, reżyserów i aktorów
Dyskusja i pytania.
Panel 7, godz. 12.00-13.45
Marek Chajduk (UG), Branża olejków eterycznych
Bartosz Grauman, Tymoteusz Buhl (UG), Wystawa Nowy Świat − sprawozdanie z projektu licencjackiego
mgr Tomasz Mikulski (UG), Kiedy zaczyna się starość? Tradycyjne i alternatywne miary wyznaczania progu starości
Iwona Kubasik-Rompa (AP), Biskup Augustyn Rosentreter a problematyka narodowościowa i polityczna w diecezji chełmińskiej
mgr Jolanta Czerwiakowska (AP), Choroby epidemiczne na ziemi słupskiej będące efektem ruchów migracyjnych we wczesnym okresie powojennym – szkic do zagadnienia
mgr Martyna Kostyra (UG), Struktura skojarzeniowa produktów kultury
Klaudia Rogowska (Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku), Margaret on the guillotine, czyli wybrane odniesienia do Margaret Thatcher w kulturze
Dyskusja i pytania.
Panel 8, godz.13.45-15.15
mgr Konrad Sikora (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie), Młodość a konstytuowanie się „innej” męskości. Dyskursy wykluczenia wobec młodzieży LGBTQ+
mgr Julia Helena Wilde (UW), Św. Brendan Żeglarz a irlandzka emigracja w poemacie The Voyage of St. Brendan (1848) D.F. Mac Carthy’ego
mgr Halina Ostrowska (AP), Zjawisko nowych form przestępczości wynikających ze specyfiki emigracji pod koniec XIX wieku
mgr Eliza Gościniak (UG), Schulz-ilustrator
mgr Emiliana Konopka (UG), Związki między sztuką młodopolską a malarstwem, grafikąi rzeźbą skandynawskiego obszaru kulturowego lat 1886-1914
mgr Milena Bryszewska (UW), Życie i działalność Macieja Morawskiego – redaktora Polskiej Rozgłośni Radia Wolna Europa
Dyskusja i pytania.
Więcej informacji: www.between.org.pl.