Pięć filmów należących do klasyki światowej kinematografii, które mogą usypiać - poznamy w dzisiejszym, najnowszym odcinku DKF Miłość Blondynki Online. To część projektu przygotowanego przez studentów Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej, Produkcji Form Audiowizualnych oraz Zarządzania Instytucjami Artystycznymi w ramach Akademickiego Centrum Kultury UG. A jak swoją pracę widzą sami studenci? Zapraszamy do lektury.
Autor: Kacper Anaczkowski
Wszyscy gotowi? Kamera w zapisie. Dźwięk łączy. Scena pierwsza, ujęcie pierwsze, dubel pierwszy. Akcja! Działania DKF-u przeniosły się do przestrzeni internetowej dzięki studenckim praktykom zawodowym. Najnowszy projekt jest formą dotarcia do widzów i pasjonatów kina w czasie pandemii.
Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki działa pod patronatem Uniwersytetu Gdańskiego od 1994 roku. Od początku działalności przygotowywał wiele atrakcyjnych wydarzeń kulturalnych na terenie Trójmiasta, realizowanych w ramach Akademickiego Centrum Kultury UG. Ideą DKF-u jest przede wszystkim edukacja i promocja szeroko pojętej kultury filmowej. Zeszłoroczny wybuch epidemii koronawirusa wiele z tych działań zwyczajnie zatrzymał.
– Nasz uczelniany dyskusyjny klub filmowy postanowił przekuć sytuację pandemiczną i zamknięcie kin w nową formę działalności w sieci – mówi Tomasz Pupacz, koordynator nowego projektu DKF-u.
Od marca studenci Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej, Produkcji Form Audiowizualnych oraz Zarządzania Instytucjami Artystycznymi prowadzą tematyczny kanał na Youtube. Klaudia, studentka zaangażowana w projekt, podkreśla, że swoją działalnością mają nadzieję kultywować wspaniałą tradycję DKF-u w nowoczesnym stylu.
„Ludzie – kino – pasja”
Celem projektu jest dotarcie do miłośników kina za pomocą mediów społecznościowych i dzielenie się z nimi kulturą filmu. Propozycja poprowadzenia, alternatywnej od dotychczasowej, działalności DKF-u spotkała się z dużym entuzjazmem studentów. Między innymi dlatego, że znaleźli w niej przestrzeń do działalności twórczej, ale również możliwość realizacji obowiązkowych praktyk zawodowych.
– Wszyscy realizują je z dużym powodzeniem. To praktyczna i kompleksowa nauka realizacji materiałów filmowych emitowanych co tydzień w formie krótkich odcinków. Jesteśmy przekonani, że nawet po otwarciu uczelni i powrocie seansów do sali kinowej tworzony format pozostanie na stałe w naszym repertuarze – mówi Tomasz Pupacz z Akademickiego Centrum Kultury. Wszyscy zajmujący się projektem mówią wspólnie: „chcemy by nasze materiały, były ciekawe, merytoryczne, a i niemniej ważna jest dla nas ich atrakcyjna formuła”.
Powstały trzy grupy. Na warsztat pierwszej z nich trafili polscy twórcy filmowi. Pracę grupy koordynuje Julia, studentka II roku Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizaualnej: – Napisałam do moich przyjaciół z inicjatywą działania. Wspólnie stwierdziliśmy, że to bardzo dobra propozycja, która przyniesie dużo doświadczenia, ale będzie też dla nas wszystkich ciekawą przygodą.
Wspólnie ustalają plan działania. Przed każdym odcinkiem wybierają jego temat, a następnie dzielą się zadaniami: scenariusz, research, prowadzący programu, montaż, obsługa kamery. Wszyscy spotykają się w biurze Akademickiego Centrum Kultury. Przygotowania do nagrania idą im za każdym razem coraz sprawniej. Projekt jest dla nich okazją do spróbowania swoich sił w organizacji planu filmowego oraz pracy na profesjonalnym sprzęcie. Nagrania odcinka trwają ok. 5 godzin. Jak mówią: „Z biura ACK wychodzimy zmęczeni, ale też bardzo zadowoleni”.
– Od początku pandemii niestety nie mieliśmy żadnych zajęć na uczelni. Możliwość zrobienia czegoś w gronie dobrych znajomych na terenie uniwersytetu jest niesamowita – mówi Maja, członkini grupy. Praca nad każdym odcinkiem napędza ich do dalszego zdobywania doświadczenia, próbowania nowych form artystycznych. – Nikt z nas wcześniej nie zajmował się takim projektem profesjonalnie. Na szczęście jesteśmy bardzo zgraną grupą i szybko doszliśmy do porozumienia i zaczęliśmy działać – mówią studenci II roku Wiedzy o Filmie.
Wieloetapowy proces tworzenia
Paulina, studentka Zarządzania Instytucjami Artystycznymi, jest w grupie drugiej. Ich plan działania nie różni się zbytnio od tego, o którym opowiadają członkowie pierwszej. Paulina była prowadzącą odcinka pt. „DKF poleca x platformy streamingowe”. – Prezentowanie tematu może z pozoru wydawać się bardzo łatwe – sama tak myślałam, dopóki tego nie spróbowałam. Pomyłki, powtórki tekstu, zmiany scenariusza w trakcie pracy sprawiają, że samo nagranie odcinka może zająć nawet 5 godzin! Niemniej jednak jest to dla nas genialne doświadczenie i wiele się przy tym uczymy – mówi Paulina.
Studenci zwracają uwagę, że najbardziej skomplikowanym logistycznie etapem jest już samo kręcenie materiału. Ten wymaga obecności kilku osób oraz każdorazowego ustawiania sprzętu. Jak na młodych adeptów sztuki filmowej przystało kontrolują każdy pojedynczy element w trakcie nagrania: odpowiednie kadrowanie prowadzącego, jakość dźwięku, dobre doświetlenie, czy nawet brak zakłóceń z zewnątrz.
Marek, student I roku Wiedzy o Filmie, poprowadził między innymi odcinki Dubla Maturalnego. Celem tej serii było wskazanie popularnych motywów filmowych, które mogły przydać się przy pisaniu rozprawki maturalnej: – Na każdym etapie konsultujemy się ze sobą, aby uzyskać jak najlepszy efekt naszej pracy. Osobnym aspektem są aranżacje utworów pochodzących z omawianych filmów, które sami tworzymy. Po żmudnym procesie montażu nadchodzi wyczekiwany moment publikacji.
Szansa na ciągły rozwój
Kasia zaocznie studiuje Wiedzę o Filmie i Kulturze Audiowizualnej. Wspólnie ze znajomymi z roku wzięli udział w specjalistycznych warsztatach operatorskich przeprowadzonych przez Kamila Bryla. – Znacznie ułatwiły nam ostatnie "nagrywki", wszystko poszło sprawnie i co dla nas najważniejsze – w przyjaznej atmosferze – komentuje Kasia. Cykl warsztatów jest dopełnieniem zawodowych praktyk. Szkolenia mają pogłębić wiedzę uczestników z zakresu różnych dziedzin sztuki filmowej.
Dobry start
Od publikacji pierwszego materiału na kanale YT minęły 2 miesiące. To krótki, ale bardzo intensywny okres. W ramach projektu powstało już 9 materiałów filmowych. Studenci nie zwalniają tempa, a terminy nagrań trzeba już rezerwować z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. – Praktyki są możliwością połączenia obu aspektów naszych studiów – zarówno wiedzy filmoznawczej, jak i spróbowania swoich sił w praktycznych zajęciach audiowizualnych – mówi Izabela z II roku Wiedzy o Filmie. Pomysłów na dalsze działania nie brakuje. Idea projektu stała się im wszystkim jeszcze bliższa niż wcześniej, bo jak mówią: „ludzie rzeczywiście tworzą kino”.
Spotkania na planie to szansa na nowe znajomości, ale też spotkanie z tymi, z którymi w związku z pandemią studenci nie mogli się bardzo długo spotkać i wspólnie pracować. – DKF, oprócz nauki pracy na planie, dał mi możliwość wyjścia z mieszkania, zaangażowanie się w pracę z ludźmi. Przed pierwszym nagrywaniem odcinka nie wiedziałam, jak bardzo mi tego brakowało – komentuje jedna ze studentek.
Okres praktyk traktują jako dobry początek przyszłej pracy zawodowej. Nikt nie chce poprzestawać na obecnej działalności klubu dyskusyjnego. – Z chęcią realizowalibyśmy materiały poza studiem, na festiwalach filmowych i planach zdjęciowych. Liczymy, że zdobyte umiejętności przydadzą mi się przy realizacji własnych, artystycznych działań – mówią.
Organizatorzy praktyk zawodowych, Akademickie Centrum Kultury, także nie kończą działań na tym projekcie. – DKF Online będzie kontynuowany po odmrożeniu uczelni. Mamy nadzieję, że kolejne roczniki studentów będą zdobywać doświadczenie zawodowe i poszerzać umiejętności praktyczne w ramach klubu tworząc swoje autorskie projekty filmowe i multimedialne we współpracy z ACK – podsumowuje Tomasz Pupacz.
Info: www.youtube.com/dkfmiloscblondynki
www.facebook.com/dkfmiloscblondynki
kontakt: Tomasz Pupacz tomasz.pupacz@ug.edu.pl