UG i pozytywne inicjatywy

Od kilku lat gdańscy naukowcy współpracują z Fundacją Pozytywne Inicjatywy, działającej na rzecz rozwoju nowoczesnej edukacji i opieki oraz współpracującej z  samorządami, uczelniami i innymi instytucjami publicznymi.

W 2016 roku Fundacja podpisała porozumienie o współpracy z Wydziałem Ekonomicznym UG w ramach funkcjonowania Liceum Akademickiego w Pucku, którego efektem są m.in. realizowane do dziś zajęcia z zakresu przedsiębiorczości. Jak podkreślają w Fundacji, Liceum Akademickie należy do grupy najlepszych liceów w Województwie Pomorskim wg rankingu magazynu Perspektywy.

Działając na rzecz rozwoju sieci publicznych przedszkoli w Gdańsku w 2017 roku Fundacja wraz z Miastem Gdańsk i UG rozpoczęły realizację partnerskiego projektu Pozytywne Przedszkola Pomorza, w ramach którego powstało blisko 850 nowych miejsc w placówkach.

- W ramach tego projektu, wraz zespołem pracowników UG pod kierownictwem Pani Profesor Marii Mendel, wypracowywana została autorska metoda edukacyjna wdrażana w naszych placówkach – mówi dr Piotr Szeląg, Wiceprezes Zarządu Fundacji. - Zaowocowała ona innowacyjnym podejściem do sposobu budowania relacji z dziećmi, rodzicami, nauczycielami czy też aranżacji lub rozumienia roli przestrzeni, wewnętrznej i zewnętrznej w edukacji i opiece – dodaje.

Przykładem tego mogą być przestrzenie dla relaksu dla dzieci czy założenia ogrodów edukacyjnych. Współpraca polega także na tym, że w pozytywnych przedszkolach czy szkołach studenci UG, zwłaszcza z wydziału pedagogiki i psychologii odbywają praktyki studenckie.

Zdaniem prof. dr hab. Marii Mendel z WNS UG, współpraca z Fundacją Pozytywne Inicjatywy umożliwiła jej bliższe, badawcze poznanie szkoły-eksperymentu, prowadzonej unikatowo przez Miasto Gdańsk i Fundację. - W książce poświęconej różnym dziś ontologiom bytu, jakim jest szkoła („Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła”), konstrukcję tę nazwałam hybrydą, a do opisania jej działalności zaprosiłam Piotra Szeląga, który pełnił wówczas funkcję dyrektora tej – publicznej -  Szkoły Podstawowej im. A.Arama Rybickiego w Gdańsku – wyjaśnia. - Ta hybryda, to rozwiązanie wykraczające poza konwencję szkoły publicznej, ale – jak przekonała mnie badawcza analiza tego fenomenu - nie po to, by hołdować zasadom neoliberalnego urbanizmu, lecz z troską o dobro publiczne testować nowe możliwości dla lepszej edukacji i lepszych warunków jej realizacji - przekonuje.

Jak podkreśla Pani Profesor, projekt miał na celu powołanie do życia czterech nowych przedszkoli w Gdańsku, ale takich, by przecierały szlak kolejnym, jako modelowe gdańskie przedszkola - placówki bardzo dobrze pomyślane i zorganizowane zgodnie ze standardami edukacji przedszkolnej w mieście zrównoważonego rozwoju, czułym na wszystkich jego mieszkańców i użytkowników, i wrażliwym na relacje z naturą.

Uniwersytet Gdański wszedł w to przedsięwzięcie jako partner, mający wnieść wkład w postaci szkoleń nauczycieli i dyrektorów oraz wspólnego z nimi wypracowania, a następnie monitorowania i usprawniania realizacji koncepcji edukacyjnej „pozytywnego przedszkola”. Kierownikiem projektu w UG została dr Katarzyna Kmita-Zaniewska z WNS, która nadała przedszkolom charakter placówek „outdoorowych”, mocnych w edukacji, która stawia na nieustanny właściwie kontakt ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym (outdooreducation) i w nim widzi grunt dla pełnego sensu wychowania w mieście – także z nim i przez nie – dla zrównoważonego rozwoju zarówno jego, jak i nas wszystkich.

Przedszkola Pozytywnych Inicjatyw funkcjonują z dużym powodzeniem, a model wypracowany wspólnie pomiędzy Miastem Gdańsk, Fundacją Pozytywne Inicjatywy i Uniwersytetem Gdańskim służy zgodnie z założeniami w wielu kolejnych działaniach nakierowanych na optymalną edukację przedszkolną w mieście.

 

Foto: przedszkola.edu.pl

Ewa K.Cichocka/ Zespół Prasowy UG