Ponad 120 nauczycieli z Ukrainy przygotowuje się na Wydziale Filologicznym do pracy w polskich szkołach

36 godzin stacjonarnych zajęć z języka polskiego, prawa oświatowego oraz polskiej podstawy programowej odbędą ukraińscy nauczyciele między 29 sierpnia a 2 września w ramach szkolenia na Wydziale Filologicznym. To część czteromiesięcznego kursu, którego celem jest przygotowanie uchodźców do pracy w polskich szkołach. W czerwcu br. projekt został dofinansowany na blisko 800 tys. złotych przez Centrum Edukacji Nauczycieli. 

The meeting with the students took place in the auditorium of the Faculty of Philology

- Od wielu miesięcy kształcimy tych, którzy uczą uchodźców z Ukrainy języka polskiego, a teraz kształcimy również państwa - nauczycieli, którzy chcą wspomóc funkcjonowanie naszego systemu oświaty, po to, aby uczniom z Ukrainy było łatwiej. Za ten wysiłek i trud chciałabym państwu bardzo mocno podziękować - mówiła podczas spotkania ze wszystkimi kursantami dziekan Wydziału Filologicznego dr hab. Urszula Patocka-Sigłowy, prof. UG.

Obecni na sali uczestnicy kursu już od pierwszego lipca brali udział w weekendowych zajęciach online. Spotkania odbywały w blokach 12- lub 13- godzinnych w siedmiu grupach po 20 osób. Razem całe szkolenie obejmuje 374 godziny. Jego celem jest podniesienie znajomości j. polskiego u uczestników do poziomu B1 plus. 

Dzieci

W ramach kursu uczestnikom został zapewniony nocleg, wyżywienie jak i opieka nad dziećmi. 

Poza zajęciami z języka polskiego ukraińscy nauczyciele poznają także polskie prawo oświatowe oraz podstawę programową z edukacji wczesnoszkolnej, matematyki czy przedmiotów humanistycznych. W ramach kursu zapewnione są także zajęcia z dydaktyki oraz wybranych aspektów psychologii międzykulturowej, które prowadzi dr hab. Ewa Czaplewska, prof. UG. 

- W Gdańsku także przed 24 lutego mieszkało i pracowało wielu cudzoziemców różnych narodowości, w trójmiejskich szkołach uczyły się dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Jednak od marca tego roku liczba dzieci cudzoziemskich wzrosła gwałtownie. Niemal wszyscy nauczyciele pracują teraz w klasach wielojęzycznych i międzykulturowych. W szkolnych ławkach siedzą nie tylko dzieci ukraińskie, ale także białoruskie czy rosyjskie. Ci uczniowie, którzy kiedyś byli przyjaciółmi, nagle z powodu decyzji dorosłych stają się wrogami. Dlatego angażujemy w ten kurs psychologów - powiedziała prof. dr hab. Aneta Lewińska z Wydziału Filologicznego, autorka programu merytorycznego całego szkolenia.

Na spotkaniu ze wszystkimi kursantami głos zabrał także Tomasz Michlewicz z Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który opowiedział o genezie pomysłu na cały kurs oraz zapowiedział dalszą pomoc w postaci kolejnych szkoleń. Na koniec spotkania Dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli Ewa Furche życzyła wszystkim odnalezienia swojego miejsca w polskim systemie oświaty. 

Stacjonarna część kursu potrwa do 2. września, natomiast lekcje online jak i całe szkolenie zakończą się 31. października. Wykładowcy to osiem pracowniczek Instytutu Filologii Polskiej, dwie doktorantki prof. Anety Lewińskiej, ale także wykładowcy z CJO, z ACJPiKP oraz absolwenci specjalności nauczanie języka polskiego jako obcego filologii polskiej i Podyplomowych Studiów Języka Polskiego jako Obcego.

Fot. i tekst Marcel Jakubowski/ Zespół Prasowy UG