Uniwersytet Gdański trzecim najlepszym pracodawcą w szkolnictwie wyższym! 

a

Według rankingu przygotowanego przez magazyn Forbes i firmę Statisa Uniwersytet Gdański stoi na podium najlepszych polskich pracodawców w branży „Szkolnictwo i badania naukowe”. UG uplasowało się na trzecim miejscu, a przed nim jest tylko Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (II miejsce) i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (I miejsce).

Pełna lista.

Ranking powstał w oparciu o wyniki kwestionariuszy wypełnionych przez pracowników ocenianych firm między 24 października i 30 listopada ubiegłego roku. Uczestnicy mogli oceniać w nim swojego pracodawcę, ale także inne firmy z sektora, w którym pracują. Raport z badania „Poland's Best Employers 2024” objął kilkuset najlepszych pracodawców z około 25 branż, zatrudniających co najmniej 250 osób.

Ankietowani oceniali m.in. styl pracy (hybrydowy vs. powroty do biur), otwartość firm na różnorodność zatrudnianych ludzi czy sposób, w jaki realizowane są pracownicze benefity i wynagrodzenia. Ostatecznie Uniwersytet Gdański zdobył 73,36 pkt., co plasuje naszą uczelnię na 3. miejscu w branży „Szkolnictwo i badania naukowe”, 5. wśród trójmiejskich pracodawców i 51. miejscu w rankingu ogólnopolskim. 

W podsumowaniu rankingu autorzy zwrócili uwagę na wyzwania, z którymi pracodawcy zapewne będą musieli się zmierzyć w przyszłości. Jest to po pierwsze potencjalne skrócenie tygodnia pracy, a po drugie rozwój Sztucznej Inteligencji.

Rektor UG prof. dr hab. Piotr Stepnowski:

Rektor UG

- Uniwersytet Gdański jest nie tylko jednym z największych pracodawców w regionie, ale też miejscem o niezwykle zróżnicowanej strukturze stanowisk. Obok nauczycieli akademickich na wszystkich szczeblach rozwoju zawodowego naszą społeczność tworzą również pracownicy administracyjni, zespoły naukowo-techniczne, bibliotekarze, pracownicy obsługi, a nawet marynarze.

Dzisiaj wyzwaniem dla zarządzających uczelnią wyższą jest docieranie do zróżnicowanych osobowościowo i pokoleniowo zespołów pracowniczych, dotyka nas stale zmieniające się prawo pracy, a coraz radykalniej pojawiają się problemy i konflikty wynikające ze stresu i zbyt dużego napięcia emocjonalnego w akademickim środowisku pracy.

Nie zapominajmy o kulturze organizacji pracy, która w przypadku Uniwersytetu jest ściśle związana z ugruntowanymi tradycjami akademickimi. Współczesna instytucja szkolnictwa wyższego nie może w dzisiejszych czasach wysokiej złożoności, nieprzewidywalności i niejednoznaczności otoczenia realizować swojej misji bez głębokiej i przemyślanej współpracy z wykwalifikowaną kadrą. Dlatego tak ważnym jest budowanie w pracownikach poczucia jedności, integralności, przynależności do organizacji.

Chcemy nieustannie dostosowywać nasze miejsce pracy do potrzeb pracowników, ale też kandydatów, których upatrujemy między innymi wśród naszych studentów i doktorantów. Mamy nadzieję, że to właśnie codzienna bliskość młodego pokolenia, które dopiero wkracza na rynek pracy pozwoli nam lepiej sprostać wyzwaniom zmieniającej się rzeczywistości pracowniczej. Właśnie dlatego staramy się kreować idee równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, tzw. work-life balance oraz dbać wszelkimi, możliwymi sposobami o dobrostan w środowisku pracy, podkreślać znaczenie satysfakcji zawodowej, ale też wspierać pracowników w budowaniu odporności mentalnej w czasach turbulencji otoczenia. Reagując zarówno na oczekiwania pracowników jak i odpowiadając na potrzeby otoczenia wzmacniamy kompetencje naszych pracowników, zwłaszcza niezwykle pożądane kompetencje miękkie. Organizujemy różne formy szkolenia zarówno dla kadry kierowniczej jak i pozostałych pracowników. Największy nacisk kładziemy w tym zakresie na komunikację, zarządzanie konfliktami, metody pracy w obliczu trudnych zachowań.

W dobie umiędzynarodowienia i otwartości kulturowej nasi pracownicy korzystają ze sporej puli środków na wymianę akademicką zarówno dla nauczycieli akademickich, jak i pozostałych pracowników w ramach Programu Erasmus. Z pewnością ma to korzystny wpływ na likwidowanie barier językowych, ale też urozmaica pracowniczą codzienność, poszerza perspektywy naszych pracowników i uzmysławia, że na tle uczelni europejskich jesteśmy nowoczesną i konkurencyjną instytucją wspierającą rozwój zawodowych pracowników we wszystkich grupach.

oprac. MJ/ZP