Na pokładzie Oceanografa, jednostki badawczej uniwersytetu ekipa filmowa z Canal+ realizowała rozmowy i zdjęcia ze specjalistami z Wydziału Oceanografii i Geografii UG. Z badań naukowców skorzysta także ekipa nurków, realizujących kolejne zdjęcia do cyklu filmowego pt. Tajemnice wraków Bałtyku.
„Bohaterem” jednego z odcinków cyklu będzie odkryty dziesięć lat temu wrak U-boota 768, który po kolizji z inną jednostką zatonął w 1943 roku w okolicach Przekopu Wisły i spoczywa na głębokości 53 metrów. To jedna z kilkudziesięciu jednostek znajdujących się na dnie Zatoki Gdańskiej. Okręt zatonął i zasłynął akcją ratunkową, w której ocalono całą, 44-osobową załogę.
Wrak będzie eksplorowany przez nurków z ekipą filmową podczas trwającej realizacji czwartego odcinka serialu na temat wraków Bałtyku. Część zdjęć zrealizowano już na pokładzie jednostki UG Oceanograf. To katamaran naukowo-badawczy, którego armatorem jest uczelnia.
To najnowocześniejszy tego rodzaju statek operujący w basenie Morza Bałtyckiego. Ma blisko 50 m długości i 14 m szerokości, a jego prędkość maksymalna to 12 węzłów. Najdłuższy czas, jaki może przebywać w morzu bez zawijania do portu, czyli jego autonomiczność, wynosi 21 dni, a jego portem macierzystym jest Gdynia. - Oceanograf wykorzystywany jest zarówno do badań naukowych, jak i kształcenia młodych adeptów badań morza. Jest wspaniale wyposażony w najnowocześniejszą aparaturę do pomiarów biologicznych, chemicznych, fizycznych i geologicznych, która umożliwia prowadzenie zaawansowanych, interdyscyplinarnych badań morza na światowym poziomie – wyjaśnia dr hab. Waldemar Surosz prof. UG, Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii.
Dzięki temu można było wykorzystać do realizacji film materiały powstałe podczas badań, wyjaśniające dzieje okrętu podwodnego i badania wraków na Bałtyku. – Mamy tu najciekawsze wraki i to w bardzo dobrym stanie. Bałtyk to nurkowe Eldorado – przekonuje Tomasz Stachura, nurek i eksplorator, bohater nurkowego serialu Canal Plus, zapraszając na emisję cyklu, która rozpocznie się w październiku tego roku.
Przypomnijmy, że rok temu prace badawcze nad U-bootem 768 prowadził zespół naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z archeologami z Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmowano się kwestiami oddziaływania wraków na środowisko, a szczególnie magnetyzmem środowiskowym, w czym specjalistą jest dr hab. Leszek Łęczyński prof. UG z Wydziału Oceanografii i Geografii UG. Jego badania polegały na określeniu typu osadu, frakcji oraz występowania cząstek metalicznych. – Badam jakie jest oddziaływanie cząstek z procesu niszczenia wraku, które przedostają się do osadu – wyjaśnia profesor.
Widzowie popularnonaukowego cyklu będą mogli zobaczyć w czwartym odcinku cyklu nie tylko wnętrze nowoczesnego katamaranu badawczego UG, ale przede wszystkim działanie nowoczesnego sprzętu. Jego możliwości zaprezentowane będą podczas rozmowy prof. Leszka Łęczyńskiego z Tomaszem Stachurą, nurkiem i jednym z najbardziej aktywnych badaczy wraków na Bałtyku oraz autora podwodnych zdjęć. Ten sprzęt to m.in. sonar boczny i echosonda wielowiązkowa. – Dzięki tym urządzeniom można zmierzyć głębokość w rejonie dna z dokładnością do 1 cm. Echosonda wielowiązkowa umożliwia obejrzenie obrazu w 3D, sonar z kolei pozwala na negatywową rejestrację dna, która daje nam więcej szczegółów – wyjaśnia prof. Leszek Łęczvński.
Całościowe i panoramiczne obrazy cylindrycznego kształtu U-boota i precyzyjne dane dotyczące położenia będę niezwykle pomocne podczas eksploracji wraku dla potrzeb filmu. Z kolei ekipa nurków podczas realizacji podwodnych zdjęć będzie mogła także pobrać próbki z dna, umożliwiające obserwacje i ocenę stanu poszycia wraku. Będą one z kolei przydatne w prowadzonych badaniach zatopionych jednostek, zawierających chemiczne środki bojowe, paliwo i amunicję, stanowiące poważne zagrożenie i problem dla środowiska morskiego.