W związku z rosnącymi problemami zdrowia psychicznego wśród studentów uczelni wyższych, a związanymi ze stresem akademickim, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi projekt, który ma na celu wsparcie młodzieży. Jest on skierowany do osób odczuwających nadmierną presję i przymus uczenia się, a także towarzyszące temu chroniczny stres, objawy depresyjne i lękowe.
Zainicjowany dwa lata temu przez Centrum Wsparcia Psychologicznego UG projekt wsparcia studentów Uniwersytetu Gdańskiego zagrożonych uzależnieniem od uczenia się spotkał się z dużym zainteresowaniem. Jednym z wniosków płynących z projektu, wyciągniętych przez jego organizatorów tj. Dyrektor CWS UG dr Agatę Rudnik oraz Kierownika projektu dr. Pawła Atroszko jest to, że w społeczności akademickiej studentów istnieje wyraźne zapotrzebowanie na tego typu wsparcie. - Konieczny jest rozwój systemu i metod wsparcia, które mogą odpowiedzieć na tak duże zapotrzebowanie – mówią zgodnie inicjatorzy projektu.
- Chcemy wykorzystać technologię neurofeedback z zastosowaniem EEG (elektroencefalografii) do treningu relaksacji studentów zagrożonych uzależnieniem od uczenia się. Z poprzednich badań wiemy, że osoby uzależnione od pracy lub uczenia się mają duże trudności z relaksacją i wypoczynkiem – mówi dr Agata Rudnik. - W ramach projektu finansowanego przez MEiN chcemy zbadać, na ile taki trening rozwoju umiejętności relaksacji za pomocą technologii biofeedback może wesprzeć funkcjonowanie psychologiczne, zdrowotne i akademickie studentów.
W zespole projektowym znajdują się także Aleksandra Wybrańska, Aleksandra Cupta, Anna Brykała, Gabriela Szczepańska, Piotr Luszuk i Krzysztof Jankowski.
Technologia neurofeedback
Biofeedback oznacza biologiczne sprzężenie zwrotne. Osoba poddana treningowi obserwuje na monitorze komputera obrazy lub słyszy dźwięki, które komunikują dotychczas nieuświadomione zmiany zachodzące w procesach fizjologicznych (w tym przypadku w falach mózgowych). W ten sposób trening ten umożliwia rozwój umiejętności świadomego wpływania na te procesy.
- Zakładamy, że dzięki treningowi relaksacji nastąpi redukcja symptomów uzależnienia od uczenia się i jego negatywnych konsekwencji, w szczególności redukcja doświadczanego stresu akademickiego – tłumaczy dr Paweł Atroszko. - Ponadto praca nad umiejętnością relaksacji może pozwolić również na lepsze rezultaty oddziaływań psychospołecznych i terapeutycznych podejmowanych przez psychologów wśród osób uzależnionych od uczenia się.
Obecne badanie pozwoli także oszacować, na ile takie rozwiązanie może być efektywnie wprowadzone na uczelniach wyższych.
- Zachęcamy wszystkich studentów do wzięcia udziału w badaniach przesiewowych i skorzystania z oferowanego przez nas wsparcia. Uzyskane podczas badań wyniki pozwolą nam zaplanować dalsze działania obejmujące wsparcie psychologiczne dla studentów UG oraz rozwiązania poprawiające ich funkcjonowanie psychologiczne i akademickie – dodaje dr Paweł Atroszko.
Weź udział w badaniu stresu akademickiego i uzależnienia od uczenia się pod linkiem: https://experior.limesurvey.net/491873?lang=pl
Ankieta, dostępna do wypełnienia, jest całkowicie anonimowa.
Więcej informacji o projekcie:
Inicjatywa stanowi rozwinięcie, a także kontynuację prowadzonego do tej pory przez zespół badania dotyczącego prewencji i redukcji negatywnych konsekwencji uzależnienia od pracy. Jednym z ważnych wniosków płynących z tego badania jest, że dotarcie z tego typu wsparciem do osób pracujących i uzależnionych od pracy jest niełatwe, gdyż pracoholikom ciężko jest najczęściej znaleźć czas na taki trening w swoim napiętym grafiku. To z kolei wskazuje, że działania tego typu koniecznie trzeba wprowadzać wśród młodszych populacji osób uczących się, które mogą wykazać się większą gotowością i zasobami czasowymi, aby podjąć taki trening. Również w tej grupie osób wczesna prewencja może okazać się skuteczniejsza w zapobieganiu późniejszemu rozwojowi silnego uzależnienia od pracy i jego konsekwencji.
Projekt prowadzony w Instytucie Psychologii UG obejmuje:
1) Badanie przesiewowe wśród studentów UG. W ramach tego badania studenci otrzymają natychmiastową, szczegółową informację zwrotną na temat swoich wyników.
2) Pogłębione badania diagnostyczne dla studentów odczuwających potrzebę wsparcia. Osoby, których wyniki dotyczące kompulsji uczenia się w pierwszym badaniu będą niepokojące lub już wcześniej odczuwały potrzebę wsparcia w tym zakresie będą mogły zgłosić się na bezpłatne pogłębione badania diagnostyczne.
3) wstępna diagnoza QEEG - odbędzie się na pierwszym spotkaniu.
4) trening biofeedback EEG na terenie Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Nauk Społecznych, Bażyńskiego 4, w dogodnych dla studentów umówionych godzinach (raz w tygodniu przez 4 tygodnie).